آشنایی با دارالفنون همدان

همدان (پانا) - مدیر موزه گنجینه آموزش و پرورش استان همدان با خبرنگار پانا در مورد قدیمی‌ترین مدرسه مدرن در همدان گفت‌و‌گو کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۶۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی با دارالفنون همدان

امیر قشمی در باره تاریخچه مدرسه ابن سینا گفت: از قدیمی‌ترین مدارس استان همدان می‌توان به مدرسه ابن‌سینا اشاره کرد. در سال ۱۲۶۰ هجری شمسی، مونت گامری از طرف مبلغان مذهبی دستور گرفت تا مدرسه‌ای در همدان بسازد.

وی ادامه داد: مستر هاکس، نویسنده کتاب «قانون کتاب مقدس» باغچه‌ای در کنار شهر همدان یافت و آن را به قیمت هشت هزار تومان خریداری کرد و در سال ۱۲۸۴ هجری شمسی این مدرسه بنا شد.

قشمی افزود: این مدرسه از سال ۱۲۸۴ هجری شمسی شروع به پذیرش دانش‌آموز کرد؛ اما با توجه به امکانات و فضای مناسبی که در این مدرسه وجود داشت، بعدها به عنوان بخشی از ادارات همدان، اداره دادگستری و مرکز تربیت معلمان نیز مورد استفاده قرار گرفت.

وی بیان کرد: این مدرسه از ۸۰ سال پیش به تحصیل دانش‌آموزان اختصاص داده شده است و در سال ۱۳۱۹ هجری شمسی نام مدرسه آمریکایی از سردرب این دبیرستان برداشته و نام دبیرستان به ابن‌سینا تغییر یافت.

مدیر موزه گنجینه آموزش و پرورش استان همدان عنوان کرد: دبیرستان ابن‌سینا در دوران دفاع مقدس نقش مهمی در همدان داشته و تعداد شهیدانی که از معلمان و دانش‌آموزان این مدرسه بودند به ۱۰۰ تن می‌رسد.

وی گفت: از نظر اهمیت این مدرسه یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مدارس مدرن در ایران است. این مدرسه  به دارالفنون همدان نیز مشهور است و ۱۳۰ سال قدمت دارد. طرح و نقشه معماری این مدرسه از آتشکده تپه نوشیجان الهام گرفته شده است و در طول سالیان متمادی بخش‌های زیادی از مدرسه دوباره ساخته شد و ساختمان‌های فراوانی به آن اضافه شد.

تاریخچه آموزش و پرورش استان همدان در موزه

امیر قشمی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۳ بخشی از این مدرسه با نام موزه آموزش و پرورش در همدان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسـید. در سـال ۱۳۸۶ ساختمان این مدرسه از طرف سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: موزه آموزش و پرورش شامل طبقــه همکف، زیرزمین و ساختمان اصلی دبیرستان ابن‌سینا است. موزه مدرسه ابن‌سینا که از آن با نام گنجینه ابن‌سینا نیز یاد می‌شود، شامل دو سالن و چندین اتاق کوچک در زیرزمین می‌شود.

وی گفت: این بخش‌ها زمانی کلاس‌های درس و در دوره‌های دیگر انبار مدرسه بوده‌‌اند‌. این موزه  شامل عکس‌ها و اسناد تاریخی با موضوع مدارس، مکتب‌خانه، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی دانش‌آموزان همدانی و نیز کتاب‌های درسی چاپ سنگی، سالنامه‌های مدارس، لوازم التحریر، مجلات و نشریات مربوط به آموزش و پرورش می‌شود. بخش مهمی از این موزه به اسـناد آموزش‌ و پرورش استان همدان اختصاص دارد.

وی خاطرنشان شد: این بخش از غنی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌ موزه است؛ چرا که بسیاری از اسناد مدارس مختلف به نمایش گذاشته و تاریخچه آموزش و پرورش استان همدان را در خود جای داده اسـت. با توجه به اینکه همدان در گذشته مرکزیت شهرهای غرب کشور را داشته، اسـناد بسیاری از مدارس غرب کشور نیز مانند استان کردستان و کرمانشاه هم در لابه‌لای اسناد این موزه یافت می‌شود.

دانش‌آموز خبرنگار پانا: شیما ویس‌مرادی

 

نویسنده : شیما ویس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار