مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان عنوان کرد؛

بوعلی سینا ستاره‌ای بی‌بدیل در آسمان علم و فرهنگ همدان

همدان (پانا) - طی مراسمی به مناسبت روز بزرگداشت بوعلی سینا و روز پزشک و تجلیل از مفاخر همدان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، بوعلی سینا را حکیمی فرزانه معرفی کرد و بر شناخت هرچه بیشتر آن تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۶۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد
بوعلی سینا ستاره‌ای بی‌بدیل در آسمان علم و فرهنگ همدان

مسعود ویژه در مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی همدان و در جمع پیشکسوتان و پژوهشگران همدانی اظهار کرد: خوشبختانه امسال مصادف با یکم شهریور ماه و روز نکوداشت همدان، برنامه‌های متعددی به صورت مردمی و دولتی و در راستای اعتلای شخصیت برجسته بوعلی سینا در شهر و استان همدان در حال برگزاری است.

ویژه در ادامه ضمن اشاره به نقش پر رنگ مردم در برگزاری مراسمات بزرگداشت روز همدان عنوان کرد: نقطه قوت برگزاری چنین برنامه‌ها این است که بخش عمده‌ای از تشکل‌های مردمی به صورت دغدغه‌مند، اقدام به اجرای برنامه‌های مختلف و نکوداشت این روز حائز اهمیت برای همشهریان کردند.

وی ضمن اشاره به جایگاه پورسینا در تاریخ علمی دیار هگمتانه افزود: شیخ الرئیس، ستاره ملی و فراملی در آسمان علم و فرهنگ و فلسفه این مرز و بوم همچون ستاره‌ای مملو از فروغ رخ می‌دهد که به گفته‌های کارشناسان و دانشمندان معاصر، پیشرفت علم پزشکی در زمان حال ماحصل تلاش‌های شایان این عالم بوده است. به جرات می‌توان بوعلی سینا را جزء مفاخر ارزنده همدان معرفی کرد.

مسعود ویژه در ادامه از روند نام‌گذاری روز همدان در تاریخ رسمی کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ گروهی از دغدغه‌مندان حوزه فرهنگ همدان اعم از پیشکسوتان و پژوهش‌گران‌، مستنداتی پیرو درخواست ثبت روز نخست شهریور ماه به عنوان روز نکوداشت شهر همدان در تقویم رسمی کشور به شورای فرهنگ عمومی استان همدان ارائه کردند.

این مقام مسئول ادامه داد: در زمستان ۱۴۰۱ پس از برپایی جلسات متعدد و بررسی‌های دقیق کارشناسان مربوطه در این حیطه، بالاخره طرح مذکور به تصویب شورای فرهنگی عمومی استان همدان رسید و به شورای فرهنگی عمومی کشور ارجاع داده شد که در نتیجه مکاتبات و پیگیری‌های متعدد دوستانمان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، این طرح در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ توسط شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب گردید.

ویژه با اشاره به اهمیت و ضرورت ثبت روز همدان در اعتلای هرچه بیشتر این شهر تا تاریخی اضافه کرد: در نهایت آذر ماه ۱۴۰۲ بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با اعلام نام‌گذاری روز نخست شهریور ماه به عنوان روز بزرگداشت همدان و ثبت و تایید آن، افتخار ویژه و رخداد فرخنده دیگری را برای شهر و استان همدان خلق نمود.

وی با اشاره به مقاربت ثبت جهانی هگمتانه در ماه اخیر و روز همدان اظهار کرد: خوشبختانه امسال با رخداد حائز اهمیت ثبت جهانی هگمتانه روبرو بودیم که مطمئناً رویدادهایی نظیر این همچون ثبت روز بزرگداشت همدان، انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی، میزبانی از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و امثال این‌ها، به طرق مختلف به معرفی جایگاه اصلی همدان به طور ویژه‌ای نقش پررنگی ایفا خواهند کرد.

وی ضمن اهتمام ویژه به جایگاه همدان در طول تاریخ اضافه کرد: با عنایت به جایگاه تمدنی و فرهنگی همدان در ادوار تاریخ و نقش بی‌بدیل این استان در پیشرفت علوم مختلف و پرورش دانشمندان و اندیشمندان برجسته در دل تاریخ این مرز و بوم، بنابر برخی از کتب و مطالب علمی، اولین نشانه‌های مدنیت در منطقه همدان ظاهر می‌شود‌.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: ما زمانی می‌توانیم از تمدن نوین اسلامی صحبت کنیم و در این مسیر قدم برداریم که مظاهر تمدنی معاصر خود را حفظ و در راستای معرفی و شناساندن آنها به نسل‌های آیندگان، گام برداریم که همین امر مستلزم نگاه جدی و کارشناسی به این امر می‌باشد.

دانش‌آموز خبرنگار پانا: محمد جواد فرمان‌پور

 

 

نویسنده : محمد جواد فرمان پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار