استاندار همدان:

پیشرفت علم پزشکی مدیون تلاش‌های بوعلی سینا است

همدان (پانا) - استاندار همدان در حاشیه مراسم بزرگ‌داشت شیخ‌الرئیس بوعلی سینا و تجلیل از هنرمندان همدانی، پیشرفت علم پزشکی را مدیون تلاش‌های مرحوم بوعلی سینا دانست.

کد مطلب: ۱۴۹۶۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
پیشرفت علم پزشکی مدیون تلاش‌های بوعلی سینا است

علیرضا قاسمی‌فرزاد ضمن تشکر و خیر مقدم خدمت میهمانان اهل علم‌، گفت:  این روز فرخنده و خجسته برای ما مردم همدان مایه مباهات است؛ زیرا روز ثبت جهانی هگمتانه به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایرانیان و روز بزرگداشت دانشمند بزرگ همدانی با یکدیگر تلفیق شده است.

وی افزود: بحث ثبت جهانی هگمتانه به منزله این است که تمامی دنیا در مقابل این تمدن سر تعظیم فرود آوردند؛ زیرا قدمت هگمتانه بسیار باارزش است و ما باید برای نکوداشت عظمت آن بسیار تلاش کنیم.

وی ادامه داد: همدان از قدیم مهد علم و دانش بوده و در طول قدمت طولانی خود با مسیر فرهنگ اسلامی، اعتقادی و قرآنی گره خورده و نوابغ بزرگی چون بوعلی سینا را پرورش داده است.

استاندار همدان بیان کرد: ما در کتب تاریخی شاهد این هستیم که در همدان مرحوم بوعلی سینا اولین پایه‌گذار درمانگاه‌ و بیمارستان بوده و در آن زمان بسیاری از بزرگان برای معالجه نزد وی می‌رفتند.

وی خاطرنشان شد: ۴۵۰ اثر و تالیف ایشان از ۱۰۰۰ سال قبل به جا مانده که بسیار گنجینه گران‌بهایی است و همچنین نشان‌دهنده نبوغ خارق‌العاده و توان بالای این مرد است. قطعا امروز علم پزشکی مدیون تلاش‌ها و زحمات بوعلی سینا بزرگ است.

وی ادامه داد: امروز ما باید از آثار ارزشمند باقی مانده از بوعلی سینا با تمام توان بهره گرفته و آن‌ها را حفظ کنیم. افرادی که در رشته فلسفه و حکمت کار کرده و درمورد کتب و سوابق بوعلی سینا مطالعه کردند، ببشتر از مردم عادی به یاد آن مرحوم هستند.

علیرضا قاسمی فرزاد عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، مجموعه ستاد انقلاب فرهنگی و بنیاد بوعلی سینا به ویژه با وجود شخصیت ارزشمند مرحوم ایت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی راه اندازی و بسیار پیشرفت کرد. آن‌چه که ایشان بسیار پیگیری می‌کرد، نصب تندیس بوعلی سینا و معرفی آثار و شخصیت او به آیندگان بود.

وی افزود: ما باید برای معرفی هرچه بیشتر مفاخر علم و فرهنگی خود تلاش کنیم. تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد همدان ستودنی است اما باید دانشگاه‌ها، مراکز علمی و همه مجموعه‌ها در بخش‌های فرهنگی برای معرفی بوعلی سینا و آثار این مرد بزرگ تلاش کنند.

دانش‌آموز خبرنگار پانا: شیما ویس‌مرادی، محدثه اکبری و زهرا صادقی مرزبان

 

 

نویسنده : شیما ویس مرادی, محدثه اکبری, زهرا صادقی مرزبان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار