ششمین شب از دهه اول محرم:

«احلی من العسل» تجلی عشق و ایثار آمیخته با معنویت و حس نوجوانی

حضرت قاسم (ع) زندگی دنیا را مقدمه‌ای برای زندگی آخرت می‌دانست

ششمین شب از دهه اول ماه محرم هر ساله منسوب به شب « احلی من العسل» که متولی آن نوجوانان به یاد حضرت قاسم (ع) است.

کد مطلب: ۱۴۸۶۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
«احلی من العسل» تجلی عشق و ایثار آمیخته با معنویت و حس نوجوانی

قاسم بن الحسن (ع) از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) است که در واقعه کربلا به شهادت رسید و در عرف عزاداری شیعیان ایران، روز ششم محرم به حضرت قاسم (ع) اختصاص دارد.

در نفس المهموم شیخ عباس قمی آمده که در شب عاشورا، آنگاه که امام حسین (ع) خطبه خواند و به یاران خود فرمود: «فردا من و شما همه کشته خواهیم شد»، حضرت قاسم پنداشت این افتخار از آنِ مردان و بزرگ‌سالان است و شامل نوجوانان نمی‌شود. از این‌رو پرسید: «آیا من هم فردا کشته خواهم شد؟» امام (ع) با مهربانی پرسید: «فرزندم، مرگ در نزد تو چگونه است؟» حضرت قاسم عرض کرد: «احلی من العسل» (شیرین‌تر از عسل).

حضرت سیدالشهدا (ع) فرمود: آری به خدا سوگند، عمو به فدایت، تو از آنان هستی که پس از گرفتارشدن به بلایی سخت کشته خواهی شد.

مقام معظم رهبری در مورد حضرت قاسم می‌فرمایند: «در میان شهدای کربلا برخی بودند که شهادتشان بیشتر از شهدای دیگر دل امام حسین (ع) را به درد آورد و حضرت قاتلین آن شهید را لعن کردند. حضرت قاسم بن الحسن (ع) چنین ویژگی منحصر به فردی را در نظر امام حسین (ع) داشتند. هر چند این نوجوان شهید برادران دیگری داشت که به فیض شهادت نائل آمدند، اما قاسم و عبدالله که بر سینه امام به شهادت رسید از عظمت بالایی برخوردار هستند.»

سید جواد مداحیان،  ذاکر اهل بیت طی گفت‌وگویی با خبرنگار پانا در ادامه گفت :جوانان سعی کنند اهل مطالعه و کتاب باشند. زندگی شهدا، یاران امام حسین (ع) را در کربلا و عاشورا بخوانند؛ آشنایی با شخصیت حضرت قاسم نیاز به مطالعه در جهان‌بینی الهی و جهان‌بینی فلسفی اسلام و مبانی عرفان دارد؛ فردی که با این مبانی آشنا شود و در کلمات قاسم بن الحسن دقت کند عمق مطالب ایشان را درک می‌کند.

وی عنوان کرد: سیره زندگی و ولایت‌پذیری جوانانی همچون حضرت قاسم ابن الحسن و حضرت علی‌اکبر (ع) برای جوانان و نوجوانان امروز ما الگویی بسیار کامل است که می‌تواند نسل جوان را در طی مسیر صحیح زندگی و مقابله با دشمنان یاری رساند.

خبرنگار: محدثه رمضانی 

نویسنده : محدثه رمضانی خبرنگار : محدثه رمضانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار