۲۱ شهریور، سر آغاز آشنایی ایرانی ها، با هنر سینما

اردبیل (پانا) ـ در سال ۱۳۷۹ در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان، با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران، بود، که ۲۱ شهریور ماه، به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
۲۱ شهریور، سر آغاز آشنایی ایرانی ها، با هنر سینما

صنعت سینما در ایران، سالانه فیلم‌های تجاری متنوعی تولید می‌کنند. فیلم‌های هنری ایرانی، شهرت بین‌المللی پیدا کرده‌اند و اکنون از طرفداران جهانی، برخوردار هستند.

فیلم های ایرانی، معمولا به زبان فارسی نوشته و گفته می شود. سینمای ایران، فراز و نشیب های زیادی داشته است. برخی از منتقدان، اکنون ایران را، از نظر هنری، به عنوان مهم‌ترین سینمای ملی جهان، با اهمیتی که باعث مقایسه با نئورئالیسم ایتالیایی و جنبش‌های مشابه در دهه‌های گذشته می‌شود، رتبه‌بندی می‌کنند.

مجموعه ای از جشنواره های بین المللی فیلم، در بیست سال اخیر، از سینمای ایران تقدیر کرده اند. بسیاری از منتقدان سینما، از سراسر جهان، سینمای ایران را به عنوان یکی از مهم ترین، سینماهای هنری جهان، تحسین کرده اند.

بانی ورود نخستین دوربین فیلمبرداری و نمایش فیلم به ایران، در سال ۱۲۷۹ شمسی، برابر با ۱۹۰۰ میلادی، مظفرالدین شاه بوده است، و نخستین فیلمبردار ایرانی نیز، براهیم خان عکاس باشی، محسوب می‌شود.

در سال ۱۳۷۹، در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان، با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما، به ایران بود، که ۲۱ شهریور ماه، به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد و هر سال جشن خانه سینما، در این روز برگزار می شود، و ۲۱ شهریور ماه به عنوان روزی نمادین، وارد تقویم شد.

خبرنگار : دانش آموز خبرنگار: حنانه قلی زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار