معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خوزستان:

گروه سنی 10 تا 49 سال خوزستان باسوادتر می‌شوند

اهواز (پانا) - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: میزان باسوادی گروه سنی 10 تا 49 سال در خوزستان تا پایان شهریور امسال از ۹۴.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۹۶ درصد خواهد رسید.

کد مطلب: ۱۵۰۰۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
گروه سنی 10 تا 49 سال خوزستان باسوادتر می‌شوند

اردشیر شریف‌زاده در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «بیشترین فراوانی ثبت‌نام سوادآموزان در محدوده سنی حدود ۲۵ تا ۴۰ سال است. ۹۶ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله خوزستان باسواد هستند؛ در نتیجه توانسته‌ایم جمعیت باسواد خوزستان در گروه سنی هدف را ۲ درصد افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد بی‌سواد در حاشیه شهرها و روستاها ساکن هستند و بیشترین عوامل بازماندگی از تحصیل و بی‌سوادی، مسائل فرهنگی و اقتصادی است، افزود: «در خصوص مبارزه با بی‌سوادی، طرح‌های خوبی اجرا و مراکز یادگیری محلی سوادآموزی راه‌اندازی شده است.»

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان ادامه داد: «در این مراکز علاوه بر آموزش سواد خواندن و نوشتن، حرفه‌آموزی نیز انجام می‌شود. همچنین راه‌نامه و نشریه ویژه آموزش‌دهندگان و سوادآموزان نیز منتشر شده است.»

شریف‌زاده با اشاره به اینکه در سوادآموزی به جز آموزش و پرورش دیگر سازمان‌ها نیز وظایفی دارند، گفت: «دستگاه‌های دیگر مانند کتابخانه‌های عمومی، ارشاد اسلامی، بهزیستی، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها هم در کاهش بی‌سوادی سهم دارند.»

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد آمار ثبت‌نام نیز مربوط به زنان است، افزود: «بیشترین جمعیت تحت پوشش سوادآموزی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان خوزستان به ترتیب مربوط به شادگان، شاوور، اندیمشک، اندیکا و لالی است. همچنین بیشترین جمعیت باسواد گروه سنی 10 تا 49 سال نیز در شهرستان‌های بهبهان و دزفول هستند.»

به گفته شریف‌زاده، تلاش برای تحت پوشش قرار دادن افراد بی‌سواد با قدرت ادامه دارد اما مسائلی نظیر بافت عشایری، مشکلات اقتصادی و فرهنگی در استان سبب شده تا در برخی موارد کار با دشواری همراه باشد.

وی اظهار کرد: «در نظر گرفتن مشوق برای افراد بی‌سواد و کم‌سواد تحت پوشش کمیته امداد و آموزش به زندانیان بی‌سواد و کم‌سواد از طریق کارمندان زندان آموزش‌دیده از دیگر اقدامات انجام شده است.»

شریف‌زاده خاطرنشان کرد: «بنا بر برآوردهای انجام‌شده تا پایان سال ۱۴۰۲، حدود ۱۳۱ هزار و ۲۰۷ نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بی‌سواد در خوزستان وجود داشته و در این سال حدود ۳۰ هزار نفر کم‌سواد و بی‌سواد را تحت پوشش قرار داده‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار