آغوش باز مدارس به روی کودکان بازمانده از تحصیل خوزستان

اهواز (پانا) - یکی از دغدغه‌های مهم آموزش و پرورش خوزستان، مساله بازماندگی از تحصیل کودکان است که تلاش می‌شود به شیوه‌های مختلف این دانش‌آموزان شناسایی و به آغوش مدارس بازگردانده شوند.

کد مطلب: ۱۴۹۹۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
آغوش باز مدارس به روی کودکان بازمانده از تحصیل خوزستان

حق دسترسی به آموزش رایگان و باکیفیت، یکی از حقوق مسلم کودکان در جمهوری اسلامی ایران است. با این وجود دلایل مختلفی از جمله بیماری، بدسرپرستی، بی‌سرپرستی و فقر مالی سبب شده تا تعدادی از کودکان از فرصت آموزش محروم بمانند. اگرچه هر زمان نام کودکان بازمانده از تحصیل شنیده می‌شود، نوک پیکان به سمت آموزش و پرورش روانه می‌شود اما دستگاه‌ها و سازمان‌های بسیاری در این امر دخیل هستند.

از سویی دیگر استان خوزستان در دهه‌های اخیر با مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله حاشیه‌نشینی و مشکلات زیست‌محیطی مواجه بوده که بر تحصیل کودکان آسیب‌پذیر نیز اثرگذار بوده است.

تلاش برای بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدارس

در همین راستا عبدالله حبیبی، مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان، روز شنبه از موسسه «شوق زندگی» در مرکز این استان بازدید کرد. موسسه شوق زندگی، مرکز شناسایی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که سال گذشته در اهواز افتتاح شد.

حبیبی در حاشیه بازدید از این موسسه به خبرنگار پانا گفت: «یکی از چالش‌هایی که در آموزش و پرورش با آن مواجه هستیم، دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل هستند که با همکاری موسسه شوق زندگی و در قالب طرح شهید محمودوند، تلاش می‌کنیم دانش‌آموز بازمانده از تحصیل را به آغوش مدارس بازگردانیم.»

وی ادامه داد: «این حق تمام دانش‌آموزان خوزستانی است که از آموزش بهره‌مند شوند که اینگونه همکاری‌ها کمک شایانی به تحقق هدف ما می‌کند. امیدواریم تا مهر 1403 تعداد زیادی از این دانش‌آمزان را به مدارس بازگردانیم.»

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به اینکه رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی مورد تاکید مقام معظم رهبری است، افزود: «آموزش و پرورش خوزستان، دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را شناسایی و در مورد برخی نیز خود، ورود و مداخله می‌کند. اگر دانش‌آموزی، آسیب دیده باشد، تمام توان خود را برای حل مشکل به کار می‌گیرد تا شاهد کمترین آسیب در بین دانش‌آموزان و مدارس باشیم.

به موجب ماده ۷ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان؛ اگر هر یک از والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی طفل و نوجوان و تمام اشخاصی که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل را بر عهده دارند، چنانچه بر خلاف مقررات قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی از ثبت‌نام و فراهم کردن موجبات تحصیل طفل و نوجوان واجد شرایط تحصیل تا پایان دوره متوسطه امتناع کنند یا به هر نحوی از تحصیل او جلوگیری کنند به انجام تکلیف یادشده و جزای نقدی درجه 7 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند. همچنین به موجب ماده ۸ قانون مذکور نیز هر کس با تهدید، ترغیب یا تشویق موجب فرار طفل یا نوجوان از خانه یا مدرسه یا ترک تحصیل وی شود یا اطفال یا نوجوانان را بدین منظور فریب دهد یا موجبات آن را تسهیل یا فراهم کند در صورت فرار یا ترک تحصیل، حسب مورد به یک یا چند مورد از مجازات‌های درجه 6 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود و در ‌صورت عدم تحقق فرار یا ترک تحصیل برای بار اول با اخطار پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مواجه و در صورت تکرار به مجازات فوق محکوم می‌شود.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان، بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان در خوزستان با انجام برنامه‌ریزی‌های کاربردی در سال گذشته ۲۷ درصد کاهش داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار