رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشور:
کار تربیت ارزیاب را به عنوان یکی از محوری ترین مولفههای مهم برنامهریزی و اجرایی قرار دادیم
بجنورد (پانا)_ رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: کار تربیت ارزیاب را به عنوان یکی از محوری ترین مولفههای مهم برنامهریزی و اجرایی قرار دادیم.
ایوب ابراهیمی در اولین جلسه دوره آموزشی تربیت ارزیاب حرفه ای عنوان کرد: « دانشگاه فرهنگیان به عنوان کانون تحول و تعالی آموزش و پرورش، با قریب به ۱۰۰ واحد دانشگاهی در سراسر کشور تحت عنوان پردیس و مرکز تابعه، در سال جاری حدود ۱۱۴ هزار نفر دانشجومعلم و مهارت آموز را در خود جای داده و بر اساس اساسنامه خود نسبت به تربیت و آمادهسازی آنها اهتمام دارد. از این تعداد قریب ۹۴ هزار نفر دوره کارشناسی را سپری میکنند.»
ابراهیمی در ادامه اظهار کرد: «اینها دانشجویانی هستند که از طریق آزمون سراسری جذب و در رشتههای ذیربط و متناسب با برنامه درسی مصوب خود طی ۴ سال از زمان ورود تعلیم یافته و در سراسر کشور تربیت میشوند و علاوه بر این دانشجوها، حدود ۲۰۰۰ دانشجوی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته نیز جذب و مشغول به تحصیل میباشند. همچنین تعداد ۱۷۵۰۰ نفر مشغول مهارت آموزی هستند که از طریق آزمونهای استخدامی سازمان اداری استخدامی کشور در مراحل مختلف جذب شدهاند.»
وی در خصوص بکارگیری نیروی انسانی تصریح کرد: «در سال جاری آموزش و پرورش در حوزه استخدام و بکارگیری نیروهای جدید مورد نیاز، با همکاری سازمان اداری و استخدامی دست به اقدامی شگفت انگیز زده و در ۳ مرحله آزمون استخدامی حدود ۷۲ هزار مهارت آموز را جذب خواهد نمود و در بخش آموزگاری حدود ۲۸ هزار نفر و در بخش مشاغل کیفیت بخش حدود ۱۹ هزار و دویست نفر و قریب به ۲۵ هزار نفر هم در بخش دبیری و هنر آموزی، بر اساس سه برابر ظرفیت جذب و در نهایت پس از طی مراحل قانونی استخدام خواهند شد و سهمیه اختصاص یافته به دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۳ ، ۳۰ هزار نفر می باشد.»
ابراهیمی درباره فعالیت دانشگاه فرهنگیان گفت: « اساسنامه دانشگاه در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و از سال ۱۳۹۱ آغاز به کار کرد، این دانشگاه در دورههای مدیریتی مختلف و دولتهای متعدد، متناسب با سیاستها و رویکردهای ادوار، فراز و فروزهایی داشت، کمترین تعداد جذب دانشجو معلم متعلق به سال ۱۳۹۴ و بیشترین جذب نیز در برنامه سال جاری رخ میدهد.»
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشور در ادامه خاطرنشان کرد: «روند افزایشی جذب دانشجو معلم از سال ۱۳۹۷ به بعد شروع شد و الان تقریباً حدود ۳۲ هزار نفر را در بر گرفته است و جای امیدواری است که نگاه مقام معظم رهبری در خصوص کمیت پذیرش این دانشگاه تجلی پیدا کرده و امید است سایر کمیتها و کیفیتهای مد نظر ایشان نیز محقق شود.»
ابراهیمی در ادامه عنوان کرد: «بر اساس اسناد فرادست از جمله برنامه های توسعه کشور نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تأمین و تربیت شود و این رویکرد یکی از توصیههای أکید چندساله رهبر معظم انقلاب بوده و هست ولیکن به ناچار و حسب نیازهای آموزش و پرورش شیوههای دیگر هم برای تأمین معلم در دستور کار قرار داشته است. که یکی از متداولترین آنها جذب از طریق آزمونهای استخدامی موسوم به « مهارت آموزان مشمول ماده۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان » است.»
وی افزود: «وزارت آموزش و پرورش از سال ۱۳۹۱ تا کنون موفق به جذب قریب به ۱۱۰ هزار از دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان از محل دانشجومعلمان شده است و پیشبینی امسال حاکی از جذب حدود ۳۰ هزار نفر ورودی در دانشگاه است که برای جذب این تعداد باید ۳ برابر ظرفیت مذکور به میزان ۹۰هزار نفر از سوی سازمان ملی سنجش آموزش کشور به دانشگاه فرهنگیان جهت انجام ارزیابی تکمیلی معرفی شوند تا در قالب ۵۷۰۰ کانون ارزیابی ، استعدادها و شایستگیهای معلمی آنان ارزیابی و یک سوم آنها جذب شوند.»
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: «نظر به اینکه در برخی زمانها ورودی وزارت آموزش و پرورش از تراکم بالایی برخوردار بوده است. بازنشستگی هم به تناسب آن در مدت زمان خاصی این وزارت را تحت تاثیر قرار می دهد. مثلاً در سال ۷۰_ ۷۱ حدود ۳۴۰ هزار نفر جذب این سازمان شدهاند که خروجی خود را در قالب بازنشستگی در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ نشان خواهد داد، چون شاغلان دارای مدرک لیسانس در آموزش و پرورش پس از ۳۰ سال و افراد دارای کارشناسی ارشد و بالاتر پس از ۳۵ سال سنوات خدمت بازنشسته میشوند. بر این اساس آموزش و پرورش در این بازه زمانی سالانه حدود ۷۵ هزار نفر نیروی جایگزین بدون محاسبه رشد جمعیت نیاز خواهد داشت.»
ابراهیمی خطاب به ارزیابان دوره جدید تأکید کرد: « برای اینکه بتوان کار ارزیابی را به نحو شایسته و درخور انجام دهیم کار تربیت ارزیاب را به عنوان یکی از محوریترین مؤلفههای این مهم برنامهریزی و اجرایی نمودهایم و به حول و قوه الهی تا به امروز توفیق آموزش و باز آموزی حدود ۲ هزار نفر از کسانی که در گذشته دورههای تربیت ارزیاب را در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گذرانده بودند را پیدا نمودیم.»
وی بیان کرد: « امیدواریم شما ارزیابان بتوانید وظیفه خطیر ارزیابی را در بازه زمانی مقرر از اوایل تیرماه تا دههی اول مردادماه امسال با ضریب اطمینان و درستی بالایی به انجام برسانید.»
ارسال دیدگاه