معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد:
تاسیس انجمن خیرین با هدف حمایت از دانشآموزان با نیازهای ویژه
قوچان (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: انجمن خیرین برای حمایت از دانشآموزان استثنایی با هدف تأمین منابع و حمایتهای اجتماعی و مالی از دانشآموزان با نیازهای خاص تأسیس خواهد شد.

سالار قاسمی در آیین افتتاح مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بههنگام رشدی و تربیتی زندهیاد دادگر در شهرستان قوچان با بیان این مطلب افزود: هیاتموسس این انجمن شکل گرفته و به زودی مجمع عمومی و هیاتامنا نیز تشکیل خواهد شد. امیدواریم این طرح در آیندهای نزدیک عملیاتی شود و آثار مثبت آن بر زندگی این دانشآموزان نمایان شود.
وی بیان کرد: در بسیاری از موارد حتی دولت و خیرین نیز توانایی تأمین منابع کافی برای پروژههای بزرگ در این حوزه را ندارند اما باید تلاش کنیم تا مشکلات این دانشآموزان حل شود و به آنها فرصتهای آموزشی بهتر و باکیفیتتری بدهیم.
قاسمی گفت: در نظر داریم برنامههای خاصی برای آموزش معلمان و بهبود تجهیزات آموزشی در مدارس استثنایی اجرا کنیم تا دانشآموزان این مدارس بتوانند به بهترین نحو از آموزش برخوردار شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در زمینه تجهیزات بهویژه در هنرستانها و مدارس فنیوحرفهای، برنامههایی در دست اجرا داریم تا دانشآموزان توانمندتر شده و بتوانند مهارتهای شغلی کسب کنند. این امر به آنها کمک خواهد کرد تا در جامعه احساس استقلال و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: با همکاری نمایندگان مجلس و مسئولین در تلاش برای تخصیص اعتبارات ویژه جهت بهبود وضعیت این مدارس در جهت رفع مشکلات ساختاری مدارس استثنایی و فراهم کردن امکانات ضروری همچون آسانسورها برای دسترسی بهتر دانشآموزان معلول هستیم.
قاسمی با بیان اینکه به دنبال تحولی بزرگ در سیستم آموزشی هستیم گفت: در برنامه پنج سالهای که تدوین کردهایم، توسعه مدارس اوتیسم را بهعنوان یکی از اولویتهای مهم در نظر گرفتهایم. همچنین برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، مهارتآموزی و آموزشهای حرفهای بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت و هنرستانهای ویژهای برای این دانشآموزان ایجاد خواهد شد تا مهارتهای شغلی را به دست آورند و در آینده مستقلتر زندگی کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در یک مصوبه جدید، ۳ دستگاه خودروی ویژه برای استانهای مختلف در نظر گرفته شده و قوچان نیز در اولویت دریافت این امکانات قرار دارد.
وی افزود: اگر بتوانیم قبل از دو سالگی، مشکلات کودکان را شناسایی کنیم، خواهیم توانست از بسیاری چالشهای آینده جلوگیری کنیم. برای این منظور، مراکز جامع سنجش و تشخیص را توسعه خواهیم داد تا خدمات بهتری به دانشآموزان ارائه شود.
جواد روحانی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز گفت: شهرستان قوچان در حال حاضر ۳۵۰ دانشآموز با نیازهای ویژه دارد و در ۳ مرکز فعال این شهرستان، دانشآموزان با نیازهای ویژه از جمله ذهنی، جسمی - حرکتی، شنوایی، آسیبدیدگی بینایی و اوتیسم تحصیل میکنند.
روحانی افزود: با افتتاح مرکز جامع سنجش و توانبخشی، ارزیابی دقیقتر و خدمات درمانی و آموزشی بهتری برای این دانشآموزان فراهم خواهد شد.
وی تصریح کرد: سال گذشته برای دانشآموزانی که مجبور به تحصیل در مدارس شبانهروزی مشهد بودند، امکان ادامه تحصیل در قوچان فراهم شد. همچنین کارگاههای مهارتی از جمله کارگاه مصنوعات سنگی و رشتههای کاردانش خاص برای دانشآموزان با نیازهای ویژه ایجاد شده که گام مهمی در مسیر خودکفایی آنها به شمار میرود.
ارسال دیدگاه