رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی کشور:

تمامی مدارس باید در عرض سه سال در سطح مدرسه تراز انقلابی قرار گیرند

مدارس و مراکز نا ایمن ، خط قرمز وزارت آموزش و پرورش

مشهد(پانا)- رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی کشور از ادغام انواع مدارس در سند مدرسه تراز انقلابی خبرداد و این فرصت را ۳ سال آموزشی دانست و در ادامه گفت: مدارس و مراکز ناایمن ، خط قرمز و مسئله حساس وزارت آموزش و پرورش به شمار می‌روند.

کد مطلب: ۱۵۱۹۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
تمامی مدارس باید در عرض سه سال در سطح مدرسه تراز انقلابی قرار گیرند

احمد محمودزاده در همایش بزرگ موسسان مدارس و مراکز غیردولتی استان خراسان‌رضوی در مجتمع آیه‌های مشهد اظهار کرد: تمامی افراد جامعه بخشی از مهمترین و مستعدترین سنین یادگیری را در مدرسه سپری می‌کنند و باورها و تعالیمی که فرا می‌گیرند در راستای پیشرفت و توسعه کشور تاثیر فراوانی خواهد داشت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی کشور افزود: آینده جوامع را باید در آینده مدارس دید چه بسا که مدرسه تجلی بخش کارآمدی یک مملکت و ظرفیت‌بخش نظام آموزشی یک کشور است و پایه‌های سرنوشت کشور بر مبنای آموزش و تعلیم بنا شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کلید آموزش و تعلیم در دست معلمین و مدیران آموزش و پرورش در حوزه مدارس است و اعتقاد ما براین است که مدرسه خط مقدم استمرار انقلاب اسلامی است، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه کشور در درون مدرسه برای آینده تربیت می‌شود.

محمودزاده به استناد همه اسناد بالای دستی به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه جامعه و کشور ، سرمایه نیروی انسانی است؛ این نیروی انسانی ، تداوم‌بخش و استمرار انقلاب اسلامی را رقم خواهد زد و در بحث حفظ و گسترش دستاوردهای انقلاب اسلامی متاثر است.

وی افزود: اگر بدانیم که معماری، مهندسی و برنامه‌ریزی آینده کشور در درون مدارس اتفاق می‌افتد، قطعا بیش‌تر از قبل  قدر دستگاه آموزشی کشور را می‌دانستیم و ارزش و منزلت بالاتری برای آن قائل می‌شدیم.

وی اظهار کرد: بخشی از این تعلیم و تربیت سراسر کشور ، در مدارس غیردولتی ایفا می‌شود و ما اغراق به این مسئله داریم که مدیریت ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز به تنهایی از عهده آموزش‌و‌پرورش برنمی‌آید . مدارس دولتی و سایر موسسین وابسته به حوزه تربیت ، باید آموزش و پرورش را در این مسئولیت سنگین و سرنوشت‌ساز حمایت کنند.

وی در خصوص نگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی افزود: سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، مجموعه راهبرداری است که نگاه ویژه‌ای به اقتصاد وزارت آموزش پرورش دارد و می‌تواند به توسعه عدالت در نظام تعلیم و تربیت کمک کند و در کیفیت‌بخشی آموزشی و پرورشی نقش‌های اساسی ایفا کند.

محمودزاده خاطرنشان کرد: ما به مراکز اجازه دادیم تا اگر حیاطی در موسسه وجود نداشت مشکلی برای دریافت مجوز جهت احداث حیاط نداشته باشند. سرانه فضا را در قسمت پیلوت به عنوان حیاط مدرسه حساب شده که موسسات می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: باتوجه به آیین‌نامه استقرار که چندین پیش در طرفین موسسین آموزشی و سازمان نوسازی مدارس تنظیم شده، اجازه نخواهیم داد که دانش‌آموز در محیط آموزشی نا ایمن حضور داشته باشد و این مسئله خط قرمز وزارت آموزش و پرورش است.

وی در خصوص شفاف‌سازی میزان شهریه مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: بخشی از این شهریه به فرهنگیان و معلمان این مراکز تخصیص می‌شود و بخش دیگری از آن باتوجه به رعایت بحث تاب‌آوری مردم، میزان افزایش شهریه امسال ۲.۵ درصد بود که به نسبت سال‌های گذشته که رصد می‌شد میزان خوبی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه متذکر شد: در کنار میزان تاب‌آوری مردم، میزان شهریه این مراکز و مدارس غیردولتی باید به گونه‌ای باشد که چرخه کار این مدارس از کار نیفتد لذا مباحث کیفیت آموزشی، ‌مسائل تربیتی و فرهنگی ، اجاره‌بهای مکان آموزشی ، تامین نیروهای آموزشی، انسانی باید در آن لحاظ شود.

وی در خصوص فوق برنامه‌های مدارس و مراکز غیردولتی خاطر نشان کرد: باتوجه به نوع ماهیت این مدارس، فوق برنامه‌ها در سال تحصیلی جاری شاهد افزایش ۴۰ درصدی بودیم و برنامه‌های تابستانه را حذف کردیم و از این بابت کمکی برای این مدارس از طرف وزارت انجام شد.

وی تصریح کرد: باتوجه به توافقاتی که با سازمان‌های متعددی داشتیم، بنابراین شد تا کف میزان شهریه‌ها کمی افزایش یابد تا هم نرخ اجاره‌بهای اماکن که تحت مصوب وزارت آموزش و پرورش نیست را بتوانیم تامین کنیم و هم بحث توازن شهریه‌ای بین تمامی مدارس و مراکز غیر دولتی و دولتی رعایت شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی کشور در ادامه افزود: باتوجه به اهمیت نمرات دانش‌آموزان متوسطه دوم ، استان خراسان‌رضوی عهده‌دار رتبه ششم در سراسر مدارس غیردولتی کشور است که خیلی عدد مناسبی نیست ؛  میانگین نمرات در رشته‌های نظری میانگین استانی پایه دهم ۱۱/۹۸ و پایه یازدهم ۱۱/۰۱ و پایه دوازدهم سال گذشته ۱۰/۹۷ و خرداد امسال به ۱۱/۷۵ رسیده است.

وی در خصوص میانگین نمرات برخی مدارس غیردولتی ضمن گلایه افزود: مدارس غیردولتی بسیاری خوبی از لحاظ علمی و فرهنگی در سطح استان خراسان رضوی داریم که متاسفانه برخی دیگر با توجه به میانگین دریافتی سطح علمی نمرات ۴ الی ۶ ، رتبه و میانگین جالبی در تراز رتبه‌بندی میانگین مدارس غیردولتی نیست و از معاون آموزش متوسطه اداره‌کل استان خواهشمندم حتما این قضیه را پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی و تربیتی در کتاب‌های درسی عنوان شده و ما باید بتوانیم با عبرت گرفتن از این موارد آموزش صحیح نماز و انس با قرآن را در دانش‌آموزان ظرفیت‌سازی کنیم.

محمودزاده اذعان کرد: باید بتوانیم با فعالیت‌های فوق برنامه و درون مدرسه‌ای از قبیل فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی به نوعی از گرفتاری دانش‌آموزان به آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

وی در خصوص سخن مقام معظم رهبری مبنی بر نقشه راه نظام تربیتی دانش‌آموزان افزود: زمانی که نقشه راه وجود نداشته باشد، تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان امکان‌پذیر نیست، خوشبختانه امسال برنامه و نقشه راه سند تحول بنیادین تصویب و ابلاغ شد.

محمودزاده ادامه داد: بر اساس نقشه راه، سند مدرسه تراز تدوین و تمامی بخشنامه‌ها در سال جاری به تمامی استان‌ها ارسال شده و در نظر داریم که امسال ۵۰درصد از مدارس غیردولتی وارد فضای مدرسه تراز سند تحول بنیادین شود و ۵۰درصد بعدی در سال آینده ایفا شود.

وی در پایان ادامه داد: باتوجه به بررسی‌های انجام شده در عرض ۳سال مدرسه تراز طبق سند تحول بنیادین باید اجرا شود که از این سند به عنوان کانون عمل و جبهه عینی نظام تربیت رسمی و عمومی کشور یاد می‌شود.

خبرنگار : محدثه رمضانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار