رئیس انجمن بیماری‌های کبدی ایران:

آموزش عمومی برای پیشگیری از هپاتیت در جوانان ضروری است

مشهد(پانا)-رئیس انجمن بیماری‌های کبدی ایران گفت: ما باید در همه‌ی کشور فعالیت‌های آموزشی را در قالب سازمان‌های مردم نهاد گسترش دهیم تا مردم بویژه جوانان اطلاعات درست و کافی در مورد پیشگیری از این بیماری‌ها را کسب کنند.

کد مطلب: ۱۵۱۲۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
آموزش عمومی برای پیشگیری از هپاتیت در جوانان ضروری است

سید موید علویان به مناسبت هفته ملی اطلاع‌رسانی هپاتیت و در حاشیه ششمین کنفرانس هپاتیت مشهد در گفت‌وگو با پانا بیان کرد:« هپاتیت از نظر لغوی به معنی التهاب در کبد است و هر عاملی مثل مصرف الکل، ویروس‌ها، بیماری‌های خود ایمنی و مصرف نابجای برخی دارو‌ها می‌تواند باعث ایجاد التهاب در کبد شود.»

این استاد دانشگاه افزود:« اما چیزی که در عموم مطرح می‌شود عمدتا هپاتیت ناشی از ویروس‌ها است. هپاتیت‌های ویروسی دو دسته هستند. عده‌ای از آنها مثل هپاتیت E و A از راه خوراکی و آب منتقل می‌شوند و عده‌ای هم مانند هپاتیت B و C از راه تماس با خون آلوده منتقل می‌شوند.»

رئیس انجمن بیماری‌های کبدی ایران اظهار کرد:« افراد در دوران کودکی ممکن است به هپاتیت A مبتلا شوند. سطح پایین بهداشت و آب و غذای آلوده ممکن است سبب انتقال این بیماری شود. خوشبختانه الان با توجه به سطح بالای بهداشت در جامعه، شستشوی مرتب دست‌ها و استفاده از صابون در سرویس‌های بهداشتی عمومی بویژه مدارس و محیط‌های آموزشی خطر انتقال این بیماری در سنین کودکی بسیار کمتر شده است.»

علویان ادامه داد:« هپاتیت‌های ویروسی B و C از راه تماس با خون آلوده منتقل می‌شود. به عنوان مثال خالکوبی و سوراخ کردن گوش و بینی با وسایل استریل نشده، حجامت غیر بهداشتی، تزریقات که به صورت بهداشتی انجام نشود و هر کاری که با خون سر و کار داشته باشد و به صورت بهداشتی انجام نشود باعث انتقال این بیماری می‌شود.»

این فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت گفت:« رعایت بهداشت یعنی فرد از وسایل شخصی خودش استفاده کند، ممکن است دوستان در اردوها دور هم جمع شوند و یکدیگر را خالکوبی کنند و این اتفاق افتاده است که این افراد با یک یا دو سوزن مشترک این کار را انجام می‌دهند و مبتلا به بیماری هپاتیت شدند.»

وی اظهار کرد:« انجام پیرسینگ که امروزه بسیار در نوجوانان شایع شده است اگر به صورت کاملا بهداشتی انجام نشود باعث ابتلای افراد به بیماری هپاتیت می‌شود. ما باید توصیه کنیم این جور کارها به صورت بهداشتی انجام شود به این معنا که باید از لوازم یک بار مصرف استفاده شود، کسی که این کار را انجام می‌دهد باید دستکش داشته باشد و وسایلی که استفاده می‌شود باید کاملا استریل شده باشد.»

رئیس انجمن بیماری‌های کبدی ایران گفت:« دندانپزشکی‌ها و یا مراکز درمانی و بیمارستانی وسایلشان را با دستگاه‌های مخصوص استریل کاملا ضد عفونی می‌کنند. متاسفانه برخی از آرایشگاه‌ها کار‌های پزشکی انجام می‌دهند. اگر آرایشگاه‌ها می‌خواهند در کاری که با خون بیمار سر و کار داشته باشند مثل انجام پیرسینگ فعالیت کنند حتماً باید یک اتوکلاو داشته باشند که بتوانند وسایلشان را ضد عفونی و استریل کنند و دستکش بپوشند تا خطری نداشته باشد.»

علویان با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری گفت:« در مورد هپاتیت B واکسیناسیون بسیار خوب، اثر بخش و بی عارضه است. ابتدا باید آزمایش داد و اگر جواب منفی بود واکسن می‌زنند. در مورد هپاتیت C هم برای پیشگیری باید از رفتار‌های پر خطر پرهیز کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا ابتلا به هپاتیت‌های ویروسی منعی برای حضور در مکان عمومی مثل مدرسه خواهد بود، گفت:« اگر فردی مبتلا به هپاتیت A باشد فقط برای مدت کوتاهی باید از رفتن به مدرسه خودداری کند، چون از راه خوراکی منتقل می‌شود و ممکن است این بیماری به همکلاسی‌ها انتقال پیدا کند. اما در مورد هپاتیتهای B و C هیچ منعی برای حضور در فعالیت‌های اجتماعی، مدرسه، دانشگاه و ادارات وجود ندارد.»

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت:« من فکر می‌کنم ما باید در همه‌ی کشور فعالیت‌های آموزشی را در قالب سازمان‌های مردم نهاد و با مشارکت پزشکان و یا حتی افرادی که پزشک نیستند مانند پرستاران و دانشجویان پزشکی و یا غیر پزشکی که در این زمینه علاقمند هستند گسترش دهیم تا مردم اطلاعات درست و کافی در مورد پیشگیری از این بیماری‌ها را کسب کنند.»

 

خبرنگار : مهرنوش هدایتی مقدم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار