شهردار شهر مشهد خبرداد :

پرداخت 20درصد از بدهی پیمانکاران در ابتدای سال جاری

مشهد(پانا) - شهردار شهر مشهد گفت بیش از ۳۰هزار میلیارد مطالبات از دولت داریم، بخش اول آن مربوط به مطالبات ما از دستگاه استانی و باقی آن مربوط به مبالغی است که بابت قوانین باید به شهرداری مشهد اختصاص داده شود؛ این موضوعات و پیگیری‌های انجام شده تاکنون برای شهر مشهد، پولی به همراه نداشته است‌.

کد مطلب: ۱۴۹۲۱۵۴
لینک کوتاه کپی شد
پرداخت 20درصد از بدهی پیمانکاران در ابتدای سال جاری

به گزارش خبرگزاری پانا محمدرضا قلندر شریف در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه با اشاره به روز خبرنگار گفت: این روز به ما یادآوری می‌کند مرکز اطلاع‌رسانی و خبررسانی اصلی کشور، مشهد است و در حوزه‌های خبری، خبرگزاری‌ها، اصحاب رسانه و اطلاع‌رسانی در حوزه فضای مجازی و حقیقی مخاطب رسانه‌های مشهد به دلیل تعداد زیاد مخاطب، سرآمد هستند.

وی افزود: تقریبا ۱۵ماه است که مسئولیت در شهرداری مشهد را بر عهده گرفتم و با وجود سنگین و سخت‌بودن این مسئولیت، تمام لحظات آن شیرین است.

قرارگیری اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت مدیریت شهری

شهردار شهر مشهد بیان کرد: پروژه‌های بسیاری تاکنون انجام شده و ما باید موضوعات را برای مدیریت شهری در جهت ایجاد زیرساخت مناسب با هدف ریل گذاری برای خدمات بعدی برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: تعداد زیادی پروژه بر زمین مانده بود که علاوه بر زخم بر پیکر شهر، نارضایتی مردم را به دنبال داشتند؛ هر لحظه که می‌گذشت هزینه اتمام پروژه سنگین می‌شد و سعی می‌کردیم به روش‌های متعدد، تامین اعتبار کرده و پروژه را به اتمام برسانیم.

قلندر شریف گفت: در هر معاونت، کار ویژه‌ه ایی تعریف شده و رکوردهایی در هر حوزه وجود دارد؛ درحالی که بسیاری از افراد در گذشته، ریسک ورود به این موضوع را نداشتند.

وی تصریح کرد: مجموعه آبی شهید قربانی، بوستان ۲۳هکتاری برکت، تقاطع چهارسطحی آزادگان، دوربرگردان پیامبر اعظم(ع)، دو ایستگاه آتش نشانی ۵۵ و ۵۶، پردیس بوستان بانوان کوهسنگی و وکیل آباد از جمله پروژه‌های تمام شده است.

اجرای چندین پروژه به منظور مدیریت پسماند مشهد

قلندر شریف اظهار کرد: پروژه‌های متعددی در حوزه پسماند شهری با همکاری شهرداری و بخش خصوصی شکل گرفته است؛ در بخش تبدیل مواد، در مرکز بازیافت شهرداری، اقدامات قابل توجهی در حال انجام است.

وی گفت: ایستگاه‌های سنجش هوا در یک سال گذشته در سطح شهر راه اندازی شده و در حال حاضر نیز همکاران‌ما در اداره محیط زیست شهرداری با تردد و گشت‌زنی در شهر به همراه پلیس راهور اقدام به توقیف خودروهای دودزا می‌کنند.

اجرای پروژه ایمن‌سازی تقاطع سه‌راه کاشانی با توجه به درخواست‌های مردمی

قلندر شریف تصریح کرد: بخشی از تقاطع چهارراه میلاد در بولوار امامت، ۴ دهه مشکل برای ساکنان و شهروندان ایجاد کرده بود که توانستیم با همکاری منطقه ۱۱ این مشکل را برطرف کنیم‌.

وی ادامه داد: سه راه کاشانی یکی دیگر از تقاطع‌های ناامن و نازیبای شهر مشهد بود که با بودجه ۲۵۰میلیارد تومانی که تنها ۲۰۰میلیارد تومان آن مربوط به تملکات بود، اصلاح و به معبری امن تبدیل شد‌.

 اجرای پروژه تعریض پل دهرود در راستای اجرای درخواست‌های مردمی

شهردار مشهدمقدس در ادامه گفت: پروژه پل دهرود، خارج از محدوده شهری مشهد قرار داشت؛ اما با توجه به مطالبات مردمی، شهرداری مشهد در مسیر تعریض پل و برطرف کردن مشکل گام برداشت و توانستیم یکی از مردمی‌ترین پروژه‌های شهر را به بهره برداری برسانیم.

وی بیان کرد: در حوزه‌های فرهنگی، اقدامات مناسبی با همکاری دستگاه قضایی انجام شده که تکمیل و راه‌اندازی ساختمان شوق زندگی یکی از پروژه‌های موفق شهرداری مشهد است که با همکاری دستگاه قضایی اجرا شد.

وی اشاره کرد: افتتاح بولوار ۳۵ متری خین عرب تا اسماعیل‌آباد، بهره برداری از ۱۵ زمین ورزشی روباز، بهسازی کال زرکش و بهره‌برداری از مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین از جمله اقدامات مدیریت شهری در یکسال گذشته بوده است.

 عضویت ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان در نرم‌افزارهای آنلاین پسماند

قلندر شریف گفت: موضوع تشویق مردم به استفاده از اپلیکیشن‌های جمع آوری زباله‌های خشک از درب منازل در اولویت قرار گرفته است؛ در حال حاضر اپلیکیشن‌های آنلاین جمع آوری پسماند، دارای ۴۰۰ هزار کاربر است و تلاش می شود این عدد تا پایان دوره ششم به ۶۰۰هزار کاربر افزایش پیدا کند.

وی افزود: بهره‌برداری رصدخانه شهری یکی از اتفاقات خوب و امیدوارکننده در حوزه برنامه‌ریزی شهری است و قطعا می‌تواند در مطالعات پروژه‌های کلان کمک‌های شایانی در اختیار ما قرار دهد.

قلندر شریف اشاره کرد: پل سرخس به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های خارج از محدوده شهری این دوره است؛ این پل در ورودی شهر مشهد قرار داشت و به دلیل عدم ایمنی کافی در حوادث برای شهروندان خسارات زیادی به بار می آورد؛ اما با ورود شهرداری این تعریض و رضایت عمومی در آن منطقه حاصل شد.

 

تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از طریق پساب

شهردار مشهدمقدس گفت: پارکینگ توحید به عنوان یکی از پروژه‌های پارکینگی در مرکز شهر تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد تا هزار و ۲۰۰ جای پارک به ظرفیت شهرداری در هسته مرکزی شهر افزوده شود.

وی افزود: احداث و تکمیل بوستان جهان‌شهر مشهد و بوستان کرامت نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. به منظور توسعه زیرساخت‌ها در حوزه فضای سبز، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و یکی از عوامل محدود کننده در ارتقا فضای سبز در مشهد، مبحث آب است که اگر برای آن اعتبار گذاشته شود به سمتی خواهیم رفت که می‌توانیم با پساب، آب مورد نظر فضای سبز را تامین کنیم.

ایجاد ۶ مرکز نوآوری شهری

محمدرضا قلندر شریف اذعان کرد: در حوزه تبدیل وضعیت ایثارگران، شهرداری مشهد تلاش‌های زیادی انجام داده است، ۲ هزار و ۳۲ نفر در یکسال گذشته و به صورت کلی ۴هزار نفر در شهرداری مشهد تبدیل وضعیت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: در طول یکسال و نیم از راه اندازی دفتر خلاقیت و نوآوری شهری بود که اداره کل تحت عنوان خلاقیت و نوآوری شهری ایجاد شد؛ هدف از ایجاد این اداره‌‌کل؛ استفاده حداکثری از ایده خلاقانه در حل مشکلات شهری با همکاری کارخانه نوآوری و شرکت دانش بنیان بوده است.

قلندر شریف اشاره کرد: در دستور کار جدید به دنبال راه اندازی ۶ مرکز نوآوری تخصصی در حوزه‌های خدماتی شهر هستیم؛ از دیگر اقدامات‌ما، ایجاد رصدخانه شهری مشهد بوده که در یکسال گذشته فعال شده و فضای آن به گونه ای است که داده و اطلاعات مرتبط با زندگی شهری روزانه استخراج و در اختیار پژوهشگران و مدیران قرار می‌گیرد.

 ایجاد سامانه سپند برای ساماندهی سرویس مدارس

شهردار مشهدمقدس گفت: براساس آیین نامه جدید مسئولیت برگزاری و اجرای سرویس مدارس بر عهده شهرداری‌ها قرار گرفته و آموزش و پرورش نیز در این حوزه، سامانه‌ای به نام سپند برای پایش سرویس دانش‌آموزی ایجاد کرده و در اختیار اولیا و مدارس قرار داده است.

وی با اشاره به کشف رود بیان کرد: موضوعات کشف رود به سبب گره خوردن با جان و سلامت مردم، از اهمیت بسیار زیادی برای مدیریت شهری برخوردار است.

وی اظهار کرد: تصفیه خانه سپتاژ به‌منظور تصفیه فاضلاب‌های خانگی که با تانکر به کشف رود ریخته می‌شوند، باید ایجاد شود؛ این موضوع تکلیف شهرداری نبوده و شهرداری بابت رفع مشکل شهر به این موضوع ورود پیدا کرده است.

شهردار مشهد تاکید کرد:  تخلیه فاضلاب‌های خانگی در کشف رود یکی از معضلات‌ما بوده و متاسفانه همچنان برخی از این فاضلاب برای کشاورزی استفاده می‌کنند. کار توسط شهرداری انجام شده است و در حال حاضر به دلیل قوی نبود پیمانکار، مشغول خلع ید پیمانکار هستیم.

 

رفع مشکلات من‌کارت با استفاده از کارت‌های جدید 

قلندر شریف در ادامه این نشست، اشاره کرد: باهمت همکاران ما در دوره ششم مدیریت شهری در حوزه قطار شهری فاز یک خط سه امسال به بهره برداری می‌رسد؛ خط یک و دو به خط‌سه وصل خواهد شد و خط سه همه مسافران را به حرم‌مطهر منتقل می‌کند. در حال حاضر ۴هزار نفر شبانه روز در زیر زمین کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای اولین بار با منابع شهرداری خریداری شده است و این رقم تاکنون سابقه نداشته است، شعار امسال‌ما، هر روز یک اتوبوس است.

شهردار مشهد گفت: هزینه جاری شهرداری در هر ماه هزار میلیارد تومان است که تامین آن بسیار سخت است؛ اما این کار را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به من کارت‌، بیان کرد: باتوجه به تحریم ها در یکسال گذشته در تلاش هستیم تا با تکنولوژی، کارت‌های کلاسیک را مجدد استفاده کنیم؛ البته ذخیره من کارت برای توزیع وجود دارد. اگر سامانه پرداخت خرد شهری از مسیر سیستم بانکی فعال شود، نیازی به دستگاه شارژ من کارت و من کارت نخواهیم داشت.

استیضاح، حق شورای شهر است

شهردار مشهدمقدس بیان کرد: استیضاح شهردار، حق شورای شهر است و باید از پنهان‌کاری پرهیز کنیم؛ اما تحقق این امر و تشخیص آن بر عهده شورا است و باید روند قانونی آن طی شود.

وی افزود: یکی از نکات مهم مسئولیتی این است که جواب دادن به حواشی منفعتی برای شهرداری و مردم ندارد؛ این اقدام جز مشوش کردن ذهن مردم حاصل دیگری ندارد.

قلندر شریف بیان کرد: تمام تلاش‌ما این است که بتوانیم ۱۵کلان پروژه را جمع‌بندی کنیم؛ تکمیل برخی از پروژه‌ها آغاز شده و برخی دیگر نیز به زودی آغاز می شود.

وی تاکید کرد: قصد داریم تا در پایان مدیریت شهری ششم، پروژه‌هایی که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند را به اتمام برسانیم. تنها پروژه‌ای که در آن به دلیل فازبندی قابلیت اتمام وجود ندارد، پارک ۷۷ هکتاری کرامت است و اگر به سابقه احداث و تکمیل پارک‌های بزرگ از جمله پارک ملت بنگریم، متوجه خواهیم شد که تکمیل آن سال‌ها طول کشیده است؛ اما اکنون بوستان کرامت، ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

مطالبه ۳۰هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد از دولت

محمدرضا قلندر شریف اشاره داشت: طبق اسناد و مدارک، بیش از ۳۰هزار میلیارد مطالبات از دولت داریم؛ این طلب به دو بخش تقسیم می‌شود.

وی افزود: بخش اول آن مربوط به مطالبات ما از دستگاه استانی و باقی آن مربوط به مبالغی است که بابت قوانین باید به شهرداری مشهد اختصاص داده شود؛ این موضوعات و پیگیری‌های انجام شده تاکنون برای شهر مشهد، پولی به همراه نداشته است‌.

وی گفت: اتفاق ناگواری که برای شهید ابراهیم رئیسی افتاد، کار مارا سخت کرد؛ زیرا مذاکرات ما با اعضای هیات دولت و رئیس جمهور برای تحقق ۵ هزار میلیارد تومان از این طلب‌ها به نتیجه رسیده بود.

قلندر شریف ادامه داد: پرداختی‌هایی که شهرداری در حوزه منابع مالی و تامین بدهی پیمانکاران داشته، بسیار زیاد بوده است؛ در سه ماهه ابتدایی سال جاری در هر ماه حدود ۲۰ درصد از بدهی‌های پیمانکاران پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: این دوره مدیریت شهری، شهرداری‌ را با ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی از شورای پنجم با دلار ۲۵ هزار تومان دریافت کرد؛ اما این موضوع سبب توقف در کارما نشد و ما در حال حاضر مشغول به انجام کار هستیم و پروژه‌ها را پیش می‌بریم و تلاش می‌کنیم از منابع مالی خود و تسهیلات بانک‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

شهردار مشهد گفت: در سال جاری تاکنون ۶هزار و ۶۱۶ میلیارد تومان در حوزه مصارف شهرداری پرداخت شده است که هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن در حوزه پرداخت طلب پیمانکاران عمرانی بوده است.

خبرنگار : ستاره خزائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار