مدیر کانون فارابی مشهد :

نمایش آیینی "سرگذشت" به روی صحنه خواهد رفت

مشهد (پانا) - مدیر کانون تربیتی فارابی گفت : «نمایش آیینی با عنوان "سرگذشت" درایام منتهی به شهادت حضرت رقیه (س) توسط دانش آموزان دختر مشهدی اجرا خواهد شد.»

کد مطلب: ۱۴۸۸۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد
نمایش آیینی "سرگذشت" به روی صحنه خواهد رفت

حامد حلیمی در جلسه‌ا‌ی که به منظور جلب همکاری ارگان‌هایی از جمله بسیج، شهرداری، صدا و سیما و سازمان دانش‌آموزی در امور اجرایی پروژه نمایش دانش‌آموزی"سرگذشت" در کانون فارابی برگزار شد گفت: این پروژه بسیار بزرگ در امتداد پویش بزرگ "درّ نجف" است و دانش‌آموزانی که در پویش (درّ نجف) با کانون همکاری داشتند اکنون نیز به عنوان دبیرخانه نمایش مشغول فعالیت هستند و کار استعدادیابی دانش‌آموزان و کارهای دیگر پروژه برعهده آنهاست.

وی ادامه داد: داستان این نمایش در دو زمان حال و گذشته اتفاق ‌می‌افتد و به صورت "پلی‌بک" اجرا می‌شود و کار در استودیو با همراهی گوینده‌ها و بازیگران حرفه‌ای که برخی از دانش‌آموزان سابق و برخی از دانش‌آموزان فعلی کانون فارابی و برخی از گوینده‌های مطرح رادیو و تلویزیون هستند، ضبط شده و تدوین اولیه هم انجام شده‌است.

مدیر کانون تربیتی فارابی خاطرنشان کرد:این نمایش با سایر کارهای آیینی که زیاد هم هستند متمایز است چون این‌کار تماما توسط دانش‌آموزان انجام می‌شود و چنین کاری در آموزش و پرورش کم اتفاق می‌افتد؛ میانگین سنی همه عوامل کار 15 تا 16 سال است و تمام عوامل کار دانش‌آموزان دختر مشهدی هستند که با انجام تست از بین 300 دانش‌آموز منتخب شدند.

حلیمی اشاره کرد: این کار فارغ از اینکه به عنوان یک نمایش یا هنر باشد، یک کار تربیتی در جهت انس دانش‌آموزان با سیره سیدالشهدا(ع) و خانواده آن حضرت است، در این نمایشنامه بخش عمده دیالوگ‌ها مربوط به حضرت زینب(س) و خطبه ایست که ایراد کردند و صحبت‌های حضرت سجاد(ع) که براساس مستندات مقتل گردآوری شده و دانش‌آموز در قالب ایفای نقش هم با امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س) و اهل‌بیت و ماجرای اسارت و نحوه شهادت حضرت رقیه(س) آشنا می‌شود و هم آن را به دانش‌آموزان هم سن و سال خود منتقل می‌کند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر متاسفانه برخی از دانش‌آموزان پای منبر نمی‌نشینند و در هیات‌ها حضور ندارند و نسبت به معارف اهل بیت مقداری غریبه شده‌اند و می‌توانیم بواسطه نمایش و هنرهای روز آنها را که به خاطر کم‌کاری خود ما یا نفوذ فرهنگی از دین و معارف اهل‌بیت فاصله گرفته‌اند پای کار بیاوریم.

وی با اشاره به شرکت حدود 4 هزار و 500 دانش‌آموز در پویش "درّ نجف" گفت: در این پویش دانش‌آموزان به عنوان گوینده، نویسنده و محقق در مورد امیرالمومنین(ع) کار تولید کردند و که مورد حمایت وزارتخانه قرار گرفت و بواسطه آن و کارهای یک ساله اخیر، کانون فارابی به عنوان کانون برتر کشور توسط وزیر مورد تقدیر قرار گرفته و اکنون ما می‌خواهیم این مسیر را ادامه بدهیم.

حلیمی تاکید کرد: هیچ‌‌کس به تنهایی نمی‌تواند یک وزنه سنگین تربیتی با این عظمت را بردارد و در این مسیر باید دست یاری به سمت بقیه ارگان‌ها دراز کند لذا در دو حیطه از نمایندگان ارگان‌های حاضر طلب همکاری داریم.

وی ادامه‌داد: در حوزه تبلیغات و دیده‌ شدن حداکثری نمایش و جلب توجه دانش‌آموزان دیگر و خانواده‌های آن‌ها و به دنبال آن تاثیرگزاری کار و مورد پذیرش واقع‌شدن آن در مخاطبین و در حوزه ورود خیرین یا استفاده از ظرفیت ارگان‌های مختلف برای تامین امکاناتی هم چون فضای اجرای نمایش و تجهیزات و امکانات نور و صدا و لباس و دیگر موارد نیاز به همکاری سایر ارگان‌ها هستیم.

مدیر کانون تربیتی فارابی ابراز امیدواری‌کرد: این کار شروعی برای برنامه‌های بسیار قوی‌تر، باکیفیت‌تر و موثرتر باشد و که صاحب این کار حضرت رقیه(س) است که خود حضرت، مشکلات پیش رو را مرتفع خواهد ولی تلاش حداکثری عوامل نیز لازم است.

وی در پایان به معرفی برخی عوامل کار پرداخت و گفت: نگین مهمانکش و زهرا رشیدی دو کارگردان این برنامه از اعضای فعال در دبیرخانه پویش "درّ نجف" هستند و مدیر روابط عمومی کار نیز ستایش نظری دانش‌آموز پایه دوازدهم هنرستان صدیقه ناظران است؛ کادر اجرایی نمایش نیز همگی دانش‌آموز بوده و قرار است به مدت 6 شب در ابتدای ماه صفر که مصادف با ایام شهادت حضرت رقیه(س)، دختر سه ساله امام حسین(ع) است، به روی صحنه برود.»

 

دانش‌آموز خبرنگار : ریحانه وحدتی

نویسنده : ریحانه وحدتی خبرنگار : ریحانه وحدتی عکاس : زهرا زراعت کار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار