رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:
پرورش استعدادها و توانمندی دانشآموزان بانیازهای ویژه از وظایف مهم معلمان مدارس استثنایی است
مشهد (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت یادگیری، پرورش استعدادها و توانمندی دانشآموزان با نیازهای ویژه و بهرهمندی از همه امکانات، حق دانشآموزان است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی؛ حجتالله الماسی در آیین افتتاح دوره مهارتآموزی بدو خدمت آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولین که با حضور آذر رشیدی (معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی)، جواد روحانی (رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان) و جمعی دیگر از مسئولان استانی و کشوری در مجتمع آموزشی، فرهنگی و توانبخشی امام رضا(ع) آغاز شد، گفت: یادگیری، پرورش استعدادها و توانمندی دانشآموزان با نیازهای ویژه و بهرهمندی از همه امکانات، حق دانشآموزان است و این وظیفه سنگین و ویژه بر دوش معلمانی است که آنها هم در آموزش و شیوه رفتار با دانشآموزان، خاص هستند.
الماسی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت و رئیس جمهور شهید خاطرنشان کرد: حضرت آیتالله رئیسی، فردی بود که اخلاق را به سیاست بازگرداند. اهل تعهد، اهل بندگی خدا، خدمت بیمنت و بیریا و اهل تواضع بود و از همه مهمتر، خود را خادم واقعی مردم میدانست و به دلیل چنین ویژگیهای شخصیتی، خداوند محبت او را در دل مردم قرار داد.
وی بیان داشت: هر کس در جامعه جهت امرار معاش خود، شغل متفاوتی دارد اما شغل مقدس معلمی، شغلی است که به تربیت انسان میپردازد و طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص) همه جنبدگان زمین و آسمان برای آموزگار خوبیها آمرزش میطلبند و برای ما همین بس که اگر در کار معلمین استثنایی سختی وجود دارد، مورد توجه رسول مهربانیها هستیم.
الماسی با بیان اینکه معلم، امانتداری است که انسان، امانت اوست، گفت: در این میان خدمت به دانشآموزان استثنایی، موهبتی است که خداوند باریتعالی برای بهترین بندگان خود ارزانی داشته و زمانی که سخن از دانشآموزان با نیازهای ویژه به میان میآید به معلمانی میرسیم که عاشقانه در این عرصه خدمت میکنند تا به آنها که خاص هستند، آموزش دهند.
این مقام مسئول گفت: یکی از دغدغههای جامعه فرهنگی، موضوع یادگیری است که گاهی با وجود تلاش خانوادهها و معلمین، نتیجه حاصل نمیشود.
وی افزود: از منظر علوم عصبشناسی، یادگیری زمانی شکل میگیرد که بین نُرمهای عصبی، پیوندی محکم و قوی برقرار شود و در اثر این پیوند شبکه ایجاد شود.
الماسی گفت: نظریه عصبشناسی در عصر یادگیری دیجیتال معتقد است یادگیری، ارتباط بین نرمهای عصبی در شبکه است و هر چه شبکه عصبی در مغز قویتر تشکیل شود یادگیری پایدارتر و عمیقتر میشود.
وی با اشاره به اینکه یادگیری، خلق و ایجاد شبکه است و برای اینکه یادگیری به خوبی اتفاق بیفتد باید ۳ فرآیند شناختی، اجتماعی و هیجانی شکل بگیرد، افزود: فرآیند شناختی دارای ۲ سطح پایه همچون ادراک حافظه و بینش و سطح عالی همچون حل مساله و خلاقیت است و برای اینکه فرآیند شناختی چه در سطح پایه و چه در سطح عالی به مرحلهای برسد که یادگیری پایدار شکل بگیرد، نیاز به سازگاری و همسو شدن در رفتار با دیگران و درک مناسبات اجتماعی و جمعی دارد و درک مناسبات اجتماعی در تعریف یادگیری شبکه نیز خود واژهای کلیدی محسوب میشود.
الماسی تصریح کرد: فرآیند اجتماعی، مجموعه تعاملاتی است که یادگیرنده با محیط برقرار میکند کند تا در بستر آن یادگیری تقویت شود و فرایند هیجانی، تعاملاتی است که از طریق ان احساسات و عواطف دانشآموزان نسبت به موضوع یادگیری تحریک میشود و یکی از راهکارها برای یادگیری پایدار این است که ۳ فرآیند شناختی، هیجانی و اجتماعی نیز تقویت شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری دورهها به اشتراک گذاشتن تجارب در بهکارگیری دانش است، اظهار داشت: برگزاری این دورهها بستر مناسبی در نحوه بهکارگیری دانش است و نباید این کلاسها را صرفا با انتقال دانش سپری کرد.
وی خاطرنشان کرد: آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولین در این دوره ۸۶۰ ساعت را خواهند گذراند که ۳۳ ساعت آن هماکنون و بهصورت حضوری در استان خراسان رضوی برای آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش معلولین برگزار میشود و مابقی بهصورت ترکیبی در استانها انجام خواهد شد.
شایان ذکر است در این دوره بالغ بر ۲۱۲آموزگار استثنایی و مربی امور آموزش معلولین بدو خدمت از پنج استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان به مدت چهار روز توسط اساتید مجرب آموزش می بینند.
ارسال دیدگاه