وزیر آموزش و پرورش:

طرح «یادگار ابراهیم» خلاقیت رئیس‌جمهور شهید بود

مشهد (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت: عملیات ساخت 5000 کلاس درس از این جهت ممتاز است که از محل بودجه عمومی دولت تامین نمی‌شود بلکه از محل مولدسازی اموال موجود تامین می‌شود و استفاده از ظرفیت مولدسازی برای ارتقای کیفیت آموزش و سایر بخش‌ها خلاقیت رئیس جمهور شهید بود و به همین دلیل آن را «یادگار ابراهیم» نامگذاری کردیم.

کد مطلب: ۱۴۷۹۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد
طرح «یادگار ابراهیم» خلاقیت رئیس‌جمهور شهید بود

رضامراد صحرایی در آیین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در سخنانی اظهار کرد: خدا را شاکریم که در اجرای یک طرح تحولی هستیم که بیشتر از آن که بر بودجه دولت استوار باشد، بر همت و خلاقیت مدیران استوار است.

وی افزود: باید بدانیم ظرفیت‌هایی که در قانون وجود دارد که در کنار خلاقیت و جسارت مدیریتی می‌تواند ما را از بسیاری از مشکلات عبور بدهد.

صحرایی ادامه داد: روزی ساخت 5 هزار کلاس درس، برنامه وزارت آموزش و پرورش بود اما امروز برنامه استان خراسان رضوی است و این جهش ناشی از همت استاندار و مجموعه تیم مدیریتی‌شان و نشان از اراده قوی دارد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر اراده و همت در جایی شکل بگیرد، غیرممکنی وجود نخواهد داشت. همانطور که در ادبیات آمده است: «همت اگر سلسله جنبان شود     مور تواند که سلیمان شود.»

صحرایی عنوان کرد: تعداد مدارس 50 کلاسه در کشور خیلی کم است. در سیزدهم دیماه یک مدرسه 45 کلاسه به یاد شهید حاج قاسم در کرمان افتتاح کردیم و اکنون یک مدرسه 50 کلاسه در این محل به نام شهید آیت‌الله رئیسی نامگذاری کردیم که ان‌شاءالله در روزی که افتتاح خواهد شد به یاد او و به نام او باشد که یادگار خود اوست.

وی از مسئولان حاضر خواست بر کار خود تمرکز کنند و تاکید کرد: تمرکز، جوهره استراتژی است و از آنجا که سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، تجربه ساخت 10 مدرسه در یک سال، تجربه ساختن مدرسه در سه ماه و نیم و 100 روز را نیز در کارنامه خود دارد؛ پس اگر مسئولان همت کنند و کار طبق برنامه پیش برود این مدارس در سال آینده تقدیم جامعه دانش‌آموزی استان خراسان خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم در جهت‌گیری استان به سمت عدالت است، 2 هزار و 500 کلاس برای هفت ناحیه و تبادکان و 2 هزار و 500 کلاس هم برای بقیه شهرهاست و در این توزیع به سرانه نواحی و مناطق توجه شده تا شهری که سرانه‌اش بالاست، کمتر و شهری که سرانه‌اش پایین است، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است رضامراد صحرایی با سفر به استان خراسان رضوی و مشهد مقدس، چندین پروژه آموزش و پرورش از جمله بهره‌برداری از 21 مدرسه، بهره‌برداری از چهار پروژه ورزش دانش‌آموزی، آغاز عملیات اجرایی ساخت ۵۰۰۰ کلاس درس در سطح استان خراسان رضوی و عملیات اجرایی ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان و ساختمان اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در قالب برنامه «یادگار ابراهیم» را افتتاح کرد.

کلنگ آغاز عملیات اجرایی ساخت ۵۰۰۰ کلاس درس در سطح استان خراسان رضوی و عملیات اجرایی ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان و ساختمان اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان توسط استاندار خراسان رضوی و رئیس مجمع خیرین استان خراسان رضوی بر زمین زده شد.

با اجرای این پروژه‌ها سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در نواحی مختلف استان از 2 مترمربع به حدود 3 تا 3.5 مترمربع افزایش خواهد یافت.

نزدیک به ۸ هزار فضای آموزشی و ورزشی در دولت سیزدهم تحویل دانش‌آموزان شده است

وزیر آموزش و پرورش همچنین در آیین افتتاح استخر شهدای غواص ناحیه ۵ مشهد گفت: در دولت سیزدهم نزدیک به ۸ هزار فضای آموزشی و ورزشی جدید تحویل دانش‌آموزان شده است. در دوره فعلی، قله‌های جدیدی در تمام حوزه‌ها فتح شده و تاکنون به‌ازای هر روز کاری این دولت، ۸ مدرسه تکمیل و تجهیز شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

صحرایی افزود: سهم آموزش‌وپرورش از ۰/۲۷ درصد (27 صدم درصد) مالیات بر ارزش افزوده، افزایش یافته و از ۱۲ درصد به حدود ۴۰ درصد رسیده که این افزایش بودجه، امکان توسعه بیشتر فضاهای آموزشی و ورزشی را فراهم آورده است.

وی بر اهمیت سند تحول بنیادین و طرح‌های غربالگری سراسری دانش‌آموزان تاکید و ذکر کرد: برای ساخت یک ایران قوی باید به مدرسه برگردیم و در نظام تعلی و تربیت، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را آغاز کنیم.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این آیین عنوان کرد: یکی از مسائل عمده در آموزش‌وپرورش استان، کمبود فضای آموزشی بود. میانگین فضای آموزشی کشور ۵.۴ مترمربع است در حالی که متأسفانه ما در استان، یک مترمربع کمتر و تقریباً ۴.۵ مترمربع هستیم. مشکل دوم، توزیع این فضای آموزشی بود که سرانه در حاشیه شهر مشهد تقریباً به 2 مترمربع می‌رسید.

وی ادامه داد: بررسی کردیم که حدود ۱۳ هزار کلاس، کمبود داریم و طی 3 سال عمر دولت سیزدهم که متاسفانه از حضور شهید رئیسی محروم شدیم، ۴۰۰۰ کلاس ساخته شد که رکوردی در آموزش‌وپرورش بود. زمینه و امکان ساخت ۵۰۰۰ کلاس فراهم شده که ساخت این کلاس‌ها امروز آغاز خواهد شد و ان‌شاءالله رکورد سه‌ساله شکسته می‌شود.

در پایان این مراسم با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، استاندار خراسان رضوی، فرماندار مشهد، مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه ۵ مشهد و دیگر مسئولان، استخر شهدای غواص ناحیه ۵ مشهد افتتاح شد.

دانش‌آموز خبرنگار: ریحانه وحدتی - محدثه رافتی‌خداپرست

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار