معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش استان خراسان رضوی:
آگاهیبخشی خانوادهها گام اول برقراری ارتباط دانشآموزان طیف اوتیسم با جامعه است
مشهد (پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش استان خراسان رضوی گفت دانشآموزان طیف اوتیسم دارای اختلالات عصبی رشدی هستند که نمیتوانند با جامعه ارتباط برقرار کنند و گام اول جهت برقراری ارتباط این گروه از دانشآموزان با جامعه، آگاهیبخشی خانوادهها است.
آذر رشیدی در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «دانشآموزانی داریم که شاید آنها را فرورفته در خود و به عبارتی بازمانده بنامیم اما باید تلاش کنیم که این دانشآموزان را از جامعه طرد نکنیم.»
وی با بیان اینکه در طول فرایند سنجش پیش از دبستان، زمانی که نوآموز به عنوان طیف اوتیسم شناسایی میشود، پذیرش آن برای خانوادهها سخت است، گفت: «در گام اول باید خانوادهها را آگاه کنیم که این دانشآموزان، هدایای الهی هستند و از استعدادهای نهفتهای برخوردارند که با شناسایی و شکوفایی بهموقع استعدادها این عزیزان هم میتوانند در جامعه نقشآفرینی کنند.»
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی افزود: «جامعه باید به این نوع اختلال به عنوان یک فرصت نگاه کند نه یک تهدید؛ چرا که با شناسایی استعدادهای نهفته این عزیزان و آموزش مهارتهای زندگی به آنان میتوان استعدادهای درونی آنها را رشد داد.»
رشیدی با بیان اینکه شناخت از اختلال طیف اوتیسم، آگاهیبخشی جامعه و خانواده ۳ ضلع مثلثی هستند که در راس آن آموزش و پرورش قرار دارد، ادامه داد: «آموزش و پرورش در جهت آگاهیبخشی معلمان تاکنون اقدامات موثری را انجام داده است.»
وی از جمله اقدامات صورتگرفته را برگزاری کارگاههای آموزشی و دورههای ضمن خدمت متعدد برای معلمان دوره ابتدایی دانست و گفت: «در این دورههای آموزشی به معلمان آموزش داده شد که در صورت وجود علایم طیف اوتیسم در دانشآموز، او را به مدارس خاص این گروه از دانشآموزان معرفی کنند.»
این مقام مسئول افزود: «استان خراسان رضوی دارای ۱۰ فضای مستقل ویژه دانشآموزان طیف اوتیسم است که تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند و به ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به دانشآموزان طیف اوتیسم میپردازند.»
وی خاطرنشان کرد: «معلمان مقطع ابتدایی، زحمتکشترین افراد هستند و در حوزه استثنایی این وظیفه به مراتب سختتر است که لازم میدانم از زحمات طلایهداران تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه که خالصانه در فرآیند یاددهی - یادگیری تلاش میکنند، تشکر و قدردانی کنم.»
دانشآموز خبرنگار: حسنا داریوش
ارسال دیدگاه