رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی استان خراسان رضوی:
تحصیل ۴۲۵ دانش آموز طیف اوتیسم در ۱۰ فضای مستقل در استان خراسان رضوی
مشهد(پانا) - رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۴۲۵ دانشآموز طیف اوتیسم در ۱۰ فضای مستقل در استان خراسان رضوی تحصیل میکنند.
![تحصیل ۴۲۵ دانش آموز طیف اوتیسم در ۱۰ فضای مستقل در استان خراسان رضوی](https://cdn.pana.ir/thumbnail/xwTm3X6mXRas/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHuqyS7G8I0KosAIKXaKdntA,,/%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86+%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB%8C%2F+%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C.jpg)
جواد روحانی رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی در حاشیه مراسم روز جهانی اوتیسم با بیان اینکه اوتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکلگیری سیستم عصبی است،اظهارکرد: اوتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل میکند و بر شکلگیری تعامل اجتماعی، ارتباطگیری و رفتارهای انسانی اثر میگذارد.
وی گفت: علایم این اختلال تا پیش از سهسالگی آشکار میشوند و در سه عرصه تعاملات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط گیری و تکرار رفتارهای کلیشهای و ماشینی قابل مشاهده است.
روحانی افزود: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دستها، بیقراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیاء، تاخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانههای عمومی اتیسم هستند و اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه ابتلا شدت و ضعف دارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت: دانش آموزان اوتیستیک دنیا را متفاوتتر از بقیه میبینند، میشنوند و حس میکنند. جهان آنان با دیگران فرق دارد ، در واقع حالتی از بی قراری دارند و به محیط اطراف بیتوجهند همچنین حواس پنجگانه بسیار حساستری دارند.
وی با اشاره به اینکه اوتیسم بیماری نیست درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش میتواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک باشد، گفت: آموزش و پرورش استثنایی با استفاده از آزمونهای تخصصی اقدام به شناسایی، تشخیص جایدهی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش آموزان با طیف اوتیسم که توانایی یادگیری مفاهیم آکادمیک و مدرسهای را دارند کرده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۴۲۵ دانش آموز طیف اوتیسم در مدارس ویژه و ۶ دانش آموز اوتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه میکند.
روحانی بیان داشت: برنامه ریزی های متفاوت در غالب حرفه آموزی و ایجاد رشته های مهارتی خاص این گروه ، تاسیس و مناسب سازی فضای مدارس با شرایط خاص نوآموزان و دانش آموزان طیف اوتیسم، آموزش معلمان با مهارتهای چندگانه با توجه به شرایط خاص افراد با اختلال طیف اوتیسم، تولید محتوا خاص و تسهیل شرایط حضور دانش آموزان با اختلال طیف اوتیسم با هوشبهر عادی در مدارس عادی در کنار سایر دانش آموزان، اختصاص پیش دبستانی و دبستان ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم در ناحیه پنچ، افتتاح پیش دبستانی و دبستان موحدیان در ناحیه دو ، ایجاد اتاق های چندحسی در دو مرکز و مناسب سازی محتوای آموزشی بخشی از اقداماتی است که آموزش وپرورش استثنایی برای این گروه از دانش آموزان انجام داده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: یک مرکز مستقل دیگر ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم در شهرستان نیشابور تا پایان سال جاری نیز افتتاح خواهد شد.
دانش آموز خبرنگار:حسناداریوش
ارسال دیدگاه