نخعی: سوادآموزی موضوع یک دستگاه نمی تواند باشد

همایش گرامیداشت هفته سوادآموزی برگزار شد

تهران (پانا) - همایش گرامیداشت هفته سوادآموزی به همت سازمان نهضت سوادآموزی و با همکاری شهرداری تهران در تالار ایوان شمس برگزار شد.

کد مطلب: ۹۸۸۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
نخعی: سوادآموزی موضوع یک دستگاه نمی تواند باشد

علیرضا نخعی، معاون آموزشی نهضت سواد آموزی گفت: در قرآن کریم872بار واژه تعلیم، علم و سواد به کار رفته است و پرتکرار ترین کلمه در کلام خداست. خوشا به حال کسی که وظیفه اش در این مهم باشد.

وی افزود: بنیانگذارکبیر نظام جمهوری اسلامی به دلیل اهمیت همین نگاه و دین ما یکی از مهمترین فرامینش تشکیل نهضت سوادآموزی است.

وی گفت: ایشان در آغاز انقلاب اسلامی مهمترین فرمان را دادند و خطاب شان فقط آموزش و پرورش یا دولت نبود. امام تصریح می کنند که این مهم فقط وظیفه دولت نمی تواند باشد. بلکه همه ایران باید مدرسه شود و ما این نگاه را تجلیل می کنیم.

نخعی گفت: ثمره این مهم توفیقات زیادی بود. البته ما هنوز بیسواد داریم و مشکلات زیادی برای رفع این مهم است اما کارهای بزرگی انجام شده است.

وی افزود: این کارهای بزرگ محصول همت بیسوادانی است که احساس نیاز کردند و آمدند. واقعا باسواد کردن یک بیسواد سخت است. این کار به اندازه پنج خردسال را باسواد کردن، انرژی میبرد. ما در برابر فداکاری آموزشیاران تعظیم می کنیم.

نخعی با اشاره به اینکه موضوع سواد اموزی موضوع یک دستگاه نمیتواند باشد، افزود: آموزش رسمی و آموزش بزرگسالان تلاش می کنند و زحمت می کشند. اما در این مسیر شاید بیش از سی و چنددستگاه دارند به سازمان نهضت سواداموزی کمک می کنند و امیدوارم به بهانه این هفته بتوانیم از همه این نهادها تقدیر کنیم.

وی افزود: ما حدود دو میلیون بیسواد بین ده تا 49سال داریم که نباید بگذریم و باید برای آنها برنامه ریزی کنیم. سازمان یک شناسایی دقیق و هدفمند برای ریشه کنی برنامه ریزی کرده است اما همه باید کمک کنند. مخصوصا آنجا که بیسواد باید قدم بردارد بسیار مهم است و باید این انگیزه ایجاد شود. اینکه بیسواد در معذوریت بیاید سرکلاس واقعا مثمر ثمر نیست بلکه باید خودش احساس نیاز کند و قدم بردارد. برنامه ما زمان کوتاهی را برای رسیدن به این مهم در نظر دارد. باید شاخص سواد به همت همگانی به حد مطلوب برسد تا بگوییم کار اساسی انجام داده ایم. در همه دنیا شاخص توسعه هم همین شاخص سواد است و اگر به 98 درصد رسیدیم می گوییم توسعه یافته ایم و اکنون 96درصد هستیم.

همچنین سعیدشهریاری، معاون نهضت سوادآموزی شهر تهران ضمن خیرمقدم جهت حضور مدعوین گفت: آموزش دهندگان با تمام وجود تلاش می کنند تا بیسوادی ریشه کن شود. همچنین مدیران تلاشگر و روسا و مدیران مناطق حمایت کردند و از این جهت گزارشی اجمالی از اقدامات انجام شده اعلام می شود.

وی افزود: چهلمین سالگرد فرمان امام مبنی بر تشکیل سازمان نهضت سواد آموزی است. تا سال 1395 تعداد 90 هزار و 112نفر بیسواد در فاصله سنی10تا49سال داشتیم که پنجاه درصد خانم و پنجاه درصد اقا بودند. همچنین 7444نفر تا پایان سال 97باسواد شدند و 82هزارو 668نفر هم بیسواد داشتیم. در این میان دوهزار 774نفر جذب شده اند و تعداد 5652نفر امسال تحت پوشش قرار گرفتند که تا انتهای دی ماه ادامه دارد.

شهریاری گفت: امسال در مورد کودکان 10 تا 18سال تعداد 929نفر جذب شده اند و کار ابتکاری امسال که به دستور اقای فولادوند در شهر تهران انجام شد این بود که پایگاههایی که سنجش تشکیل داده اند در کنار کارشان اولیای بیسواد را شناسایی کردیم و 1093نفر از این طریق جذب شدند و امسال دقیق تر و با برنامه ریزی بهتر این کار دنبال می شود.

وی در ارتباط با جذب کودکان بازمانده از تحصیل گفت: کودکان بازمانده از تحصیل را از طریق سامانه سناد گرفتیم و پالایشی انجام شد و موفق شدیم بخشی از این کودکان جذب شوند.

در انتهای همایش از نادیا دواری، مدیر منطقه 7، هادی حنیف نیا، مدیر منطقه19 ، سیدولی حسینی، مدیر منطقه15، سیماسادات ماجدی، مدیرمنطقه3 و محمدحسین لونی مدیر منطقه4 و حسینی، مدیر منطقه13جهت تلاش ها و همکاری های شان با سازمان نهضت سوادآموزی تقدیر شدند.

همچنین از پیشکسوتان نهضت سوادآموزی نیز تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار