مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد:

لزوم مشارکت فعال تمام معلمان شهر تهران در فرآیند تربیت دانش‌آموزان

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه اهمیت تربیت در کنار آموزش علمی در نظام‌های آموزشی از جمله آموزش و پرورش به عنوان یکی از موضوعات کلیدی و اساسی به شمار می‌رود، بر مشارکت کلیه معلمان در امر تربیت تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۵۵۰۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
لزوم مشارکت فعال تمام معلمان شهر تهران در فرآیند تربیت دانش‌آموزان

مجید پارسا در آیین تکریم از عوامل تربیت، معاونین و مربیان پرورشی و شرکای تربیتی، که تحت عنوان «تربیت صالح» با شعار "تربیت آرمانی برای ایران - برای مدرسه" در هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیتی برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات علیرضا کریمیان؛ مدیرکل سابق آموزش و پرورش شهر تهران به جهت خدمت سنگر آمورش و پرورش، گفت: موضوع تربیت در حوزه آموزش و پرورش یکی از اصولی‌ترین مباحث است. بسیاری از ما به تأکید می‌گوییم که اول مرغ بود یا تخم‌مرغ، اما در حقیقت،‌ هرگاه به مقوله علم و تربیت نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که آموزش و تربیت به‌صورت توأمان باید وجود داشته باشند. هیچ‌کدام از این دو بر یکدیگر برتری ندارند و هر دو باید همزمان پیش بروند.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: «به عنوان معلم، قانون‌گذاران و مدیران باید حتماً بر روی ساعت‌های آموزشی تأکید کنند تا همزمان به سرفصل‌های علمی و تربیتی توجه شود. اگر ما به فکر تخصصی وجود داشته باشیم بدون تربیت، با چالشی جدی روبه‌رو خواهیم شد و برعکس، فقط با تربیت نمی‌توان به اهداف آموزشی دست یافت.»

پارسا در این زمینه به یک مثال عینی از دوران پاندمی کرونا اشاره کرد و گفت: فرض کنید که یک فرد دانشمند و متخصص درجه یک در حوزه علمی وجود دارد، اما فاقد تربیت و انسانیت است. در این شرایط، چنین فردی قادر به گرایش به شایعات غلط و عقاید متوهم می‌شود، بهره‌مندی از تخصص بدون تربیت موجب تبعاتی ناگوار خواهد شد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز، اهمیت تربیت در کنار آموزش علمی در نظام‌های آموزشی از جمله آموزش و پرورش به عنوان یکی از موضوعات کلیدی و اساسی به شمار می‌رود. این مسأله به‌ویژه در زمینه سلامت و ایمنی جان انسان‌ها اهمیت بالایی پیدا می‌کند. اگر تخصص علمی بدون تربیت صحیح همراه باشد، می‌تواند به عواقب جبران‌ناپذیری منجر شود. به عنوان مثال، یک پزشک ممکن است به دلیل فقدان آموزه‌های اخلاقی دست به اقداماتی بزند که جان بیماران را به خطر بیندازد. در این راستا، ضروری است که تعلیم و تربیت به‌طور همزمان و توأم اتفاق بیفتد.

این مسئول با اشاره به ارتباط تعلیم و تربیت، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که تربیت نه تنها به دانش‌آموزان اطلاعات و مهارت‌های لازم برای موفقیت در زندگی را می‌آموزد، بلکه به آنها کمک می‌کند تا شخصیت خود را شکل دهند و به عنوان فردی مؤثر در جامعه فعالیت کنند. بنابراین، تربیت باید در کنار آموزش علمی قرار گیرد تا به درک عمیق‌تری از موضوعات مختلف و ارتباطات اجتماعی منجر شود

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر تأثیر تربیت بر رفتار اجتماعی، بیان کرد: با توجه به این نکته که تربیت در آموزش و پرورش شامل مؤلفه‌های مختلفی مانند اخلاق، ارزش‌های انسانی و مهارت‌های اجتماعی است، یک سیستم آموزشی موفق باید به‌خوبی به این موضوعات توجه کند. دانش‌آموزانی که در محیطی تربیت می‌شوند که به اهمیت همکاری، همدلی و احترام به دیگران آموزش داده می‌شود، احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند. این موارد به تقویت روابط اجتماعی سالم و افزایش توانایی آنان در حل مسائل کمک می‌کند

وی با تأکید بر ضرورت مشارکت کلیه معلمان در امر تربیت گفت: در این زمینه، لازم است که همه معلمان، نه فقط کسانی که در زمینه‌های تربیتی کار می‌کنند، به مسائل تربیتی توجه داشته باشند. به عنوان مثال، یک معلم فیزیک یا ریاضی نیز می‌تواند در تربیت اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان سهمی مهم داشته باشد. و به همین دلیل، موفقیت در امر تربیت نیازمند همکاری همه معلمان در تمامی سطوح است. تربیت در آموزش و پرورش نه تنها به ایجاد افراد شایسته و مؤثر در سطح فردی منجر می‌شود، بلکه می‌تواند تأثیرات مثبتی بر کل جامعه داشته باشد. جوانان تربیت‌شده نه تنها به افراد موفق تبدیل خواهند شد، بلکه به عنوان الگوهایی برای نسل‌های آینده نیز عمل خواهند کرد. این فرآیند در نهایت به پیشرفت جامعه و ارتقای سطح زندگی کمک خواهد کرد.

پارسا ادامه داد: در عرصه تعلیم و تربیت، تأملی عمیق و فارغ از تعصب در مسیر تحول و تحول‌خواهی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. در جهانی که تحولات شتاب‌زده دنیای فناوری، شیوه‌های آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است، اگرچه نمی‌توان از اهمیت فضاهای فیزیکی غافل شد، اما آنچه بیش از هر چیز دیگر ضرورت دارد، دگرگونی در فرایند یادگیری و تدریس است.

وی افزود: رئیس‌جمهور محترم در سخنانی تأکید می‌کنند که اصلاحات تنها با بهبود فضاهای فیزیکی در مدارس محقق نخواهد شد. وی به وضوح اشاره دارد که مشارکت تمامی نهادها، از شهرداری‌ها گرفته تا سازمان‌های مختلف، باید به‌صورت هم‌افزا به این حوزه ورود پیدا کند. اما این تنها مقدمه‌ای برای ایجاد تحول است.

این مسئول با اذعان براینکه در عصر کنونی، نباید از فناوری‌های نوینی چون هوش مصنوعی غافل شد، گفت: این ابزارهای معاصر می‌توانند به عنوان همراهی قدرتمند در فرایند یاددهی و یادگیری از معلمان باشند. معلم باید قادر باشد از این ابزارها بهره‌برداری نماید تا به‌طور مؤثر با چالش‌های آموزشی روبه‌رو شود. اگر ما به‌عنوان معلمین، از این فناوری‌ها استفاده نکنیم، حتماً شتابان به سوی تهدیدات بزرگی خواهیم رفت. چرا که دانش‌آموزان امروز با استفاده از تکنولوژی، به‌راحتی به اطلاعات دسترسی دارند و معلمین باید خود را با این تغییرات وفق دهند.

پارسا با تاسی به سخنان حضرت علی (ع) بیان کرد: فرزندان خود را برای زمانی غیر از زمان خویش تربیت کنید. این کلام الهام‌بخش، ما معلمان را به تفکر درباره آینده دعوت می‌کند. دانش‌آموزان باید برای چالش‌های آینده آماده شوند و از این رو، لازم است که روش‌های تربیتی خود را به‌روز کنیم و به ارتقاء فهم و علم روز اهتمام ورزیم. به‌علاوه، باید به این نکته توجه داشته باشیم که در دوران پاندمی، بسیاری از دانش‌آموزان به ابزارهای هوشمند تجهیز شدند. این موضوع می‌تواند در کنار فرصت‌ها، آسیب‌های اجتماعی جدیدی نیز به همراه داشته باشد. از اینرو، توجه به بهبود فرایند تربیتی و آموزشی از طریق استفاده بهینه از این فناوری‌ها، امری ضروری است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان صمک قدردانی از زحمات مربیان و معانین پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: از شما همکاران و مربیان گرامی تقاضا دارم که در این مسیر گام بردارید و از ظرفیت‌های فناوری‌های نوین در جهت بهبود کیفیت تدریس و یادگیری بهره ببرید. بی‌شک، ما در پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی به همکاری یکدیگر نیاز داریم و موفقیت این چرخه در گرو تلاش جمعی ماست.

خبرنگار : عطیه چوپانی عکاس : حدیثه علی بیگی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار