معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران:

ارتقاء روحیه معنوی دانش‌آموزان، کلید کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر این که اقامه نماز و ارتقاء وضعیت معنوی دانش‌آموزان نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس دارد، گفت: با توجه به این موضوع، مدیران مناطق باید توجه ویژه‌ای به اقامه نماز جماعت و اجرای طرح نماد در مدارس داشته باشند.

کد مطلب: ۱۵۵۰۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد
ارتقاء روحیه معنوی دانش‌آموزان، کلید کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس است

سید احمد موسوی در دومین جلسه وبینار شورای اقامه نماز و نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان شهر تهران، که به منظور ارائه آخرین گزارش‌ها در خصوص وضعیت نمازخانه‌ها و اقامه نماز در مدارس و همچنین بررسی اطلس آسیب‌های روانی و اجتماعی مناطق با حضور مجید پارسا؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، با تأکید براینکه اقامه نماز و ارتقاء وضعیت معنوی دانش‌آموزان اهمیت به‌سزایی دارد و نشان‌دهنده عزم جدی در جهت ایجاد فضایی مکتبی و اسلامی در مدارس است، گفت: با توجه به اهمیت موضوع اقامه نماز جماعت در مدارس، مدیران مناطق و مسئولان پرورشی و آموزشی می‌بایست با اهتمام ویژه‌ای به ترویج نماز بپردازند. آثار مثبت نماز به عنوان بستری برای تربیت و ارتقاء نشاط معنوی در دانش‌آموزان قابل توجه و حائز اهمیت است. همچنین، با توجه به آمار، حدود ۶۰ هزار دانش‌آموز در اعتکاف‌های معنوی شرکت کرده‌اند که این امر نشان‌دهنده عطش کودکان و نوجوانان به معنویت و جست‌وجوی دوری از فضای مجازی می‌باشد.

وی ادامه داد: جهت تحقق اهداف منشور نماز که به امضای حضرت آیت‌الله قرائتی و وزیر محترم آموزش و پرورش رسیده است، اجرای طرح‌های آموزشی و توانمندسازی برای مدیران، معلمان و ائمه جماعات با مشارکت ستاد نماز ضروری است. به‌منظور ارتقاء کیفی اقامه نماز، برگزاری جلسات شورای نماز حداقل هر دو هفته یک بار و تأکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی، به‌ویژه برای ائمه جماعات و مدیران مدارس در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر این، پیشنهاد شده است تا طرح «مدرسه نمونه نماز» در مناطق پیاده‌سازی شود؛ اقدامی که می‌تواند بهبود کیفیت اقامه نماز و توسعه فضاهای مناسب برای نماز را به‌طور مؤثری افزایش دهد. به‌گزارش‌ها، ۹۴ درصد مدارس در تهران دارای نمازخانه هستند.

موسوی افزود: به علاوه نظارت بر عملکرد مدارس و تقدیر از برترین‌ها، می‌بایست به‌طور جدی در دستور کار مناطق ۱۹گانه شهر تهران قرار گیرد. این اقدام به انگیزه‌بخشی به مدارس در راستای فعالیت‌های پرورشی و اقامه نماز کمک خواهد کرد و به تبع آن، مشوقی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش کشور خواهد بود. توجه به نماز در مدارس می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای تربیت نوجوانانی مؤمن و مسئولیت‌پذیر مطرح گردد.

این مقام مسئول با تأکید بر همکاری شهرداری تهران در تجهیز نمازخانه‌های مدارس، افزود: با پیگیری‌های انجام شده، سازمان نوسازی پایتخت و شهرداری تهران، طرح احداث نمازخانه در مدارس فاقد این مکان معنوی را در اولویت قرار داده‌اند. بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، شهرداری تهران مبلغ قابل توجهی را به تجهیز مدارس اختصاص خواهد داد.  با این بودجه، هر مدرسه به طور میانگین اعتباری برای تجهیز نمازخانه دریافت خواهد کرد که مبلغ قابل توجهی است. همچنین ۵۰ هزار متر مربع فرش سجاده‌ای برای تجهیز نمازخانه‌ها تحت اختیار مدارس قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره بر حضور داوطلبانه دانش‌آموزان در نماز جماعت، بیان کرد: زمینه سازی برای حضور داوطلبانه دانش‌آموزان در نماز جماعت مدارس، مساجد و نماز جمعه باید مورد توجه جدی قرار گیرد، این اقدام، ضمن تقویت هویت دینی و ملی دانش‌آموزان، فرصتی برای عبادت و زیارت نیز فراهم می‌آورد.

موسوی با اذعان به این‌که استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و آموزش مدرسین خانواده در زمینه اهمیت و آثار نماز می‌تواند نقش مؤثری در ترویج این فریضه الهی داشته باشد، خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از امکانات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ستادهای نماز جمعه و برگزاری مسابقات و پویش‌های انگیزشی و تشویقی، از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای ترویج فرهنگ نماز در بین دانش‌آموزان است.

وی با اشاره بر مسابقات قرآن، نماز و عترت، افزود: توجه ویژه به این مسابقات و افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در آن‌ها، نشان‌دهنده عملکرد خوب مناطق در این زمینه است. به عنوان مثال، تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات عترت از ۳۰ هزار نفر به ۱۲۰ هزار نفر افزایش یافته است. این رشد چشمگیر، نشان‌دهنده استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها از فعالیت‌های دینی و فرهنگی است و می‌تواند به تقویت روحیه معنوی و هویتی نسل جوان کمک کند. لذا لازم است که این رویکرد ادامه یابد و با برنامه‌ریزی‌های مناسب، زمینه‌های بیشتری برای مشارکت دانش‌آموزان در این عرصه فراهم شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر اجرای جدی طرح «نماد» و فرآیند غربالگری در سطح این شهر گفت: طرح «نماد» و فرآیند غربالگری به منظور شناسایی و حمایت از دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های اجتماعی و روانی، با جدیت در شهر تهران در حال اجراست. در این راستا، دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای مدیران مدارس ابتدایی، اعم از دولتی و غیردولتی، در پنج قطب مختلف شهر تهران برنامه‌ ریزی شده که در حال اجراست. در این دوره‌های آموزشی، مدیران مدارس با مباحث مهمی در زمینه مدیریت بحران، فوریت‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آشنا شدند تا در صورت لزوم به دانش‌آموزان در معرض خطر کمک کنند.

وی با اشاره بر آمار و نتایج غربالگری، خاطرنشان کرد: از اوایل هفته تاکنون، درصد مشارکت کل شهر تهران در این طرح به ۹۱.۷۵ درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد ۵ درصدی در مدت اخیر است. مناطق ۳، ۱۲، ۱۶، ۱۴ و ۱۰ از جمله مناطقی هستند که رشد قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند. همچنین، مناطق ۱۶، ۱۵ و ۱۹ به عنوان مناطق برتر در اجرای این طرح شناخته شده‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره بر فرآیند غربالگری و اقدامات مشاوره‌ای، اظهار کرد: فرآیند غربالگری شامل مصاحبه‌های تشخیصی برای شناسایی دانش‌آموزانی است که نیاز به مراقبت و حمایت بیشتری دارند. طبق آمار ارائه شده، تا کنون بیش از ۱۰۹۱۱ تماس مشاوره‌ای از طریق خط اورژانس دانش‌آموزی برقرار شده است که خود گواهی بر اهمیت و ضرورت این اقدام است. همچنین، نمونه‌برگ‌های نظرخواهی از والدین و مشاوران نیز در حال جمع‌آوری است تا ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت دانش‌آموزان و نیازهای آنان به دست آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار