معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران:

انقلاب اسلامی در ساختارهای کشور تحولی بنیادین ایجاد کرد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، تحولی بنیادین در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به وجود آورد.

کد مطلب: ۱۵۴۳۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
انقلاب اسلامی در ساختارهای کشور تحولی بنیادین ایجاد کرد

سید‌احمد موسوی در گفت‌و‌گو با پانا با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، تحولی بنیادین در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به وجود آورد به‌گونه‌ای که یکی از حوزه‌های مهمی که تحت تأثیر این انقلاب قرار گرفت، آموزش و پرورش بود، گفت: «پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، سیستم آموزش و پرورش ایران بر مبنای الگوهای غربی طراحی شده بود و به صورت تک ساختی تأکید زیادی بر جنبه‌های علمی و آموزشی داشت. در این دوران، فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مبتنی بر نظام معیار اسلامی مورد توجه قرار نمی‌گرفت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، ضرورت توجه به ابعاد فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان به وضوح احساس شد و امور تربیتی به عنوان یک نهاد مستقل و مؤثر در نظام تعلیم و تربیت کشور شکل گرفت.»

وی با تأکید بر مقایسه رویکرد برنامه‌های آموزشی و پرورشی در قبل از پیروزی انقلاب، اظهار کرد: «در دوران پهلوی، رویکرد آموزشی عمدتاً معطوف به آموزش رسمی و انتقال اطلاعات بود. کتب درسی بیشتر بر مبنای علوم تجربی و ریاضی طراحی شده بودند و توجه کمی به ادبیات، تاریخ و فرهنگ بومی می‌شد. این رویکرد باعث شد که دانش‌آموزان با هویت ملی و فرهنگی خود فاصله بگیرند و به تبعیت از الگوهای غربی گرایش پیدا کنند. فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی نیز در این دوران عمدتاً محدود به برنامه‌های رسمی بود و جنبه‌های سرگرمی‌محور داشت. جشن‌ها و مراسم‌های ملی معمولاً تحت نظارت دولت برگزار می‌شدند و کمتر فرصتی برای مشارکت واقعی دانش‌آموزان وجود داشت. همچنین، ارزش‌های دینی در مدارس نادیده گرفته می‌شدند و آموزش دینی مورد توجه قرار نمی‌گرفت.»

موسوی با اذعان بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام تعلیم و تربیت کشور دستخوش تغییرات اساسی شد. تأکید بر ارزش‌های اسلامی، ملی و انسانی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تغییرات بود. امور تربیتی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت، نقش کلیدی در تحقق اهداف انقلاب ایفا نمود.»

وی با اشاره بر تغییر رویکرد آموزشی در دوران انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: «پس از انقلاب، رویکرد آموزشی به رویکرد فرهنگی با تربیت انسان‌هایی تمام ساحتی تغییر یافت. برنامه‌های آموزشی نه تنها شامل علوم تجربی و ریاضی شدند بلکه ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی نیز در کتب درسی گنجانده شدند.»

موسوی با اشاره به اهمیت تاسیس نهادهای فرهنگی گفت: «تاسیس نهادهایی نظیر کانون‌های فرهنگی- تربیتی، دارالقرآن‌‌ها و تشکل‌های انقلابی و اسلامی از جمله بسیج دانش‌آموزی و انجمن اسلامی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است. این نهادها با هدف تقویت روحیه همکاری، همدلی و مشارکت اجتماعی در دانش‌آموزان و نیز پرورش استعدادهای هنری و فرهنگی آنان شکل گرفته‌اند.»

وی افزود: «معاونت پرورشی و فرهنگی با طراحی فعالیت‌هایی مانند اردوهای جهادی، مراسم مذهبی و جشن‌های ملی، در پی نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی در ذهن و دل دانش‌آموزان بوده است. این اقدامات به آشنایی نسل جدید با تاریخ، فرهنگ و اعتقادات خود و افزایش تعلق خاطر آنان به این ارزش‌ها منجر شده است. افزون بر این، معاونت پرورشی و فرهنگی با برگزاری جلسات مشاوره‌ای و برنامه‌های آموزشی برای والدین، نقش خانواده‌ها را نیز در فرآیند آموزش و پرورش پررنگ‌تر کرده و آگاهی آنان را نسبت به مسائل تربیتی فرزندانشان ارتقا داده است. این امر موجب شده تا خانواده‌ها نیز به عنوان شریک اصلی در تربیت فرزندان شناخته شوند.»

این مقام مسئول با اذعان بر توسعه فعالیت‌های فوق‌برنامه اظهار کرد: «معاونت پرورشی و فرهنگی با ایجاد فضاهای مناسب برای فعالیت‌های فوق‌برنامه، زمینه‌ای برای رشد مهارت‌های اجتماعی، هنری و ورزشی دانش‌آموزان فراهم کرد. برگزاری مسابقات ورزشی، جشنواره‌های هنری و مهارت‌های اجتماعی به ارتقاء سطح خلاقیت و توانمندی‌های دانش‌آموزان کمک شایانی کرد.»

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در پایان بیان کرد: «دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش، به ویژه در بخش معاونت پرورشی و فرهنگی، نشان‌دهنده تحولاتی عمیق و بنیادین است که نه تنها بر نظام آموزشی بلکه بر جامعه نیز تأثیر گذاشته است. ترویج ارزش‌های اسلامی، تقویت هویت ملی و دینی، توسعه فعالیت‌های فوق‌برنامه و افزایش مشارکت خانواده‌ها از جمله دستاوردهایی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. این تحولات نه تنها باعث ارتقاء سطح علمی دانش‌آموزان شده بلکه به شکل‌گیری نسلی متعهد، خلاق و مسئول نیز منجر خواهد شد. در پایان، می‌توان گفت که امور تربیتی به عنوان یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی، نقشی کلیدی در تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.»

خبرنگار : عطیه چوپانی عکاس : عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار