معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

اولویت‌ اصلی در اصلاح روش‌تدریس طراحی سوالات و جدول اهداف محتواست

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اهمیت محتوا در طراحی سوالات و نیز جدول اهداف محتوا؛ اولویت‌های اصلی را در اصلاح روش‌های تدریس دانست

کد مطلب: ۱۵۴۱۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد
اولویت‌ اصلی در اصلاح روش‌تدریس طراحی سوالات و جدول اهداف محتواست

گردهمایی کشوری سرگروه‌های درس ریاضی دوره دوم متوسطه نظری در خانه معلم منطقه ۵ با حضور مصطفی آذرکیش؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و سید رضا میرزاده؛ معاون آموزش متوسطه، عبایی رئیس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مسئولین برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی ضمن اهمیت اصلاح کتاب‌های درسی، بیان کرد: در زمینه ارتقا کیفیت تدریس ریاضی، گروه‌های آموزشی نقش بسیاری دارند. سازمان به عنوان مجموعه‌ای که وظیفه اصلی‌اش تدوین برنامه درسی و تالیف کتاب‌های درسی است با دبیرخانه‌ها همکاری خوبی داشته است و در زمینه بازخورد‌گیری از دبیران در مبحث اصلاح کتاب‌های درسی و به ویژه با توجه به آزمون‌های نهایی که در چند سال اخیر انجام شده است، این آمادگی را داریم  و مجموعه‌ای از اقدامات را انجام داده‌ایم که برای قرار دادن چهارچوبی برای طراحی سوالات ریاضی و البته دبیرخانه‌ها نقش خوبی داشته‌اند و محتوایی که آماده شد برای کتاب ریاضی و به نظر بنده  یکی از اقدامات خوب برای ارتقا آموزش ریاضی در مدارس بود.

وی در ادامه ضمن اعلام آمادگی و همکاری با اشاره به اهمیت محتوا در طراحی سوالات و نیز جدول اهداف محتوا؛ اولویت‌های اصلی را در اصلاح روش‌های تدریس دانست و گفت: اصلاح روش‌های تدریس ریاضی یکی از اولویت‌های جدی رئیس جمهور محترم هم بوده و بار اصلی  این کار بر عهده معاونت آموزش متوسطه است و قطعا  دبیرخانه‌ها هم همکاری خواهند داشت و کاری که سازمان پژوهش می‌تواند انجام دهد این است که بسته‌های آموزشی را برای دبیران تهیه کند که روش‌های فعال یادگیری و ابتکارات خلاقانه‌ای که می‌توانند استفاده کنند را آموزش داده تا معلمانی که می‌‌توانند در این زمینه فعال باشند استفاده کنند.

لطیفی در خصوص اهمیت این گردهمایی اظهار کرد: قطعا این گردهمایی تاثیر زیادی خواهد داشت، زیرا کار‌هایی که در آموزش پرورش اتفاق می‌افتد زمانی مؤثر واقع می‌شود که هماهنگی لازم بین بخش‌های مختلف وزارتخانه وجود داشته باشد و مهمترین فایده این گردهمایی‌ها این است که می‌تواند این هماهنگی را بیشتر کند. ابهامات و سوالاتی که در گروه‌های آموزشی و دبیران است، پیشنهاد‌هایی که دارند را به منتقل می‌کند و ما هم ذهنیت خودمان را برایشان تشریح می‌کنم تا در یک هماهنگی و همراهی بیشتری این اتفاق بیفتد.

وی راجع به اقداماتی که پس از این گردهمایی روی خواهد داد؛ عنوان کرد: اقداماتی نسبت به اصلاح چهارچوب طراحی سوالات آزمون نهایی، پیشنهاد‌هایی که گروه‌های آموزشی در این زمینه دارند و روش تدریس مناسب آموزش ریاضی که بر اساس آن دانش آموزان بتوانند بهتر این درس را درک کنند و در آزمون نهایی موفقیت بیشتری داشته باشند، مرور می‌شود؛ در واقع یک اتفاق دو طرفه است که گروه‌های آموزشی پیشنهاد‌ها و انتقاد‌هایشان را مطرح می‌کنند تا بر آن اساس اصلاحاتی در فرایند طراحی سوالات انجام شود  و ستاد هم مقداری از توانمند‌سازی‌ها انجام می‌شود که همکاران بدانند کتاب‌ها را چگونه تدریس کنند و متناسب با آن هدف گذاری‌های که مد نظر ماست؛ باشد. 

وی افزود: در طول سال تحصیلی این کار اجرا می‌شود و ان‌شالله نتایج آن در آزمون نهایی سال بعد قابل مشاهده خواهد بود.

خبرنگار : محیا شیخی عکاس : محیا شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار