معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت:

مدیران مدارس، سکانداران تربیت دانش‌آموزان در جامعه به شمار می‌روند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید براینکه در دنیای امروز نقش مدیران مدارس به عنوان رهبران پرورشی و فرهنگی کشور بیش از پیش اهمیت یافته است، گفت  پنج واژه ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی محور اصلی تمامی فعالیت‌های مدرسه را تشکیل می‌دهند.

کد مطلب: ۱۵۴۱۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
مدیران مدارس، سکانداران تربیت دانش‌آموزان در جامعه به شمار می‌روند

سید‌احمد موسوی در دوره آموزش مهارت‌آموزی بدو انتصاب مدیران جدید الانتصاب مدارس شهر تهران با اذعان بر تحول بنیادی در تعلیم و تربیت، گفت: در دنیای امروز، مفهوم تعلیم و تربیت به عنوان یک فرایند پیچیده و چند بعدی مطرح است که نیازمند توجه ویژه به ابعاد مختلف آن می‌باشد. بر اساس سند تحول بنیادی در نظام آموزشی کشور، تعلیم و تربیت نه تنها یک رویداد آنی نیست، بلکه فرایندی تدریجی، تعاملی و تعالی‌جویانه است که به رشد فکری و اخلاقی فرد کمک می‌کند. این فرایند به صورت مرحله‌ای و با توجه به شرایط و نیازهای هر فرد پیش می‌رود و در این راستا، تعامل میان مربیان، والدین و دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: تربیت، اولین و آخرین مسئله‌ای است که تمام جوامع بشری بر روی آن تمرکز دارند. فاصله تولد تا مرگ انسان با تربیت پر می‌شود و اگر بخواهیم جامعه‌ای سالم و پویا داشته باشیم، باید به تربیت صحیح توجه ویژه‌ای کنیم. فضای مدرسه باید به گونه‌ای طراحی شود که ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها به درستی منتقل شوند و مدیر مدرسه مسئولیت این امر را بر عهده دارد. برای اینکه بتوانیم ناامیدی را کنار بگذاریم، باید امیدواری را در دل دانش‌آموزان ایجاد کنیم. این امر نه تنها به رشد فردی آن‌ها کمک می‌کند بلکه به تقویت هویت ملی و دینی نیز منجر می‌شود. احترام به والدین، دین و هویت فرهنگی از جمله مسائلی است که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

موسوی با اشاره بر نقش مدیران در سند تحول بنیادین افزود: در این سند، واژه «تعامل» به معنای ارتباط مؤثر میان عوامل تربیتی مانند معلم، والدین و جامعه تعریف شده است. این ارتباط باید بر پایه اصول انسانی و اسلامی بنا شود تا بتواند به تربیت نسلی مؤمن، متعهد و مسئول منجر گردد. بنابراین، نقش مربیان و والدین به عنوان الگوهای تربیتی در این فرایند بسیار کلیدی است.

این مقام مسئول افزود: از سوی دیگر، تأکید بر تدریجی بودن این فرایند نشان می‌دهد که تربیت یک شبه حاصل نمی‌شود و نیازمند زمان و تلاش مستمر است. در این راستا، باید به تمامی ابعاد شخصیت فرد توجه شود؛ از استعدادهای علمی و هنری گرفته تا مسائل اقتصادی و اجتماعی. این نگاه جامع به تربیت، موجب می‌شود که فرد در تمامی زمینه‌ها رشد کند و به یک شهروند فعال و مؤثر تبدیل شود.

وی با تأکید براینکه مبانی فلسفی نظام تربیتی ما تأثیر عمیقی بر اهداف، اصول و محتوای آموزشی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اگر جهان‌بینی ما مادی‌گرا باشد، خروجی آن نیز تربیتی مادی خواهد بود؛ در حالی که اگر جهان‌بینی ما الهی باشد، تربیت ما بر اساس ارزش‌ها و اصول اسلامی شکل خواهد گرفت. این تغییر رویکرد نه تنها بر روی فرد بلکه بر روی جامعه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

موسوی افزود: همواره تربیت فرزندان به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف والدین و مربیان مطرح است. امام سجاد (ع) در دعای خود به خداوند پناه می‌برد و از او یاری می‌طلبد تا فرزندان را به درستی تربیت کند. این درخواست عمیق، نشان‌دهنده اهمیت تربیت صحیح و تأثیر آن بر آینده جامعه است. در شرایط کنونی، که با معضلات و چالش‌های متعددی روبرو هستیم، نیاز به تربیت صحیح بیش از پیش احساس می‌شود.

این مقام مسئول با تأکید بر ضرورت اختیارات و شایستگی‌های مدیران مدارس در نظام آموزشی، گفت: در دنیای امروز، نقش مدیران مدارس به عنوان رهبران پرورشی و فرهنگی بیش از پیش اهمیت یافته است. در این راستا، بحث اختیارات مدیران و شایستگی‌های آن‌ها در اجرای برنامه‌های درسی و تربیتی، به یکی از محورهای اصلی گفتگوهای آموزشی تبدیل شده است. آیا واقعاً مدیران مدارس در نظام آموزشی ما اختیار کافی برای تصمیم‌گیری دارند؟ آیا آن‌ها می‌توانند با توجه به نیازهای خاص دانش‌آموزان و شرایط محیطی، برنامه‌های درسی را تنظیم کنند؟

وی افزود: مدیران مدارس، به ویژه در مقطع ابتدایی، باید اختیارات لازم را برای ایجاد تغییرات مثبت در فضای آموزشی داشته باشند. این اختیارات نه تنها شامل برنامه‌ریزی درسی بلکه همچنین مدیریت بحران و پاسخ به نیازهای فوری دانش‌آموزان نیز می‌شود. به عنوان مثال، یک مدیر مدرسه باید بتواند در شرایط بحرانی، برنامه‌های منطقه‌ای و وزارت آموزش و پرورش را به بهترین نحو اجرایی کند و فضایی امن و آماده برای یادگیری فراهم آورد.

موسوی با طرح این سوال که آیا مدیر مدرسه تنها یک مدیر است یا همچنین باید نقش مربی را ایفا کند؟، افزود: واقعیت این است که بسیاری از مدیران مدارس با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند و باید خودشان نقش مربی را بر عهده بگیرند. این بدان معناست که مدیران باید مهارت‌های لازم را برای هدایت فعالیت‌های پرورشی و آموزشی داشته باشند. مراسم آغازین سال تحصیلی، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که مدیران باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. این مراسم نه تنها به ایجاد روحیه مثبت در دانش‌آموزان کمک می‌کند بلکه فرصتی است تا مدیران بتوانند ارتباط مؤثری با دانش‌آموزان برقرار کنند. در واقع، هر دانش‌آموز یک "مربی کوچک" است که نیازمند هدایت و آموزش است.

وی ادامه داد: مدیران باید مهارت‌هایی مانند خدمتگزاری، مسئولیت‌پذیری، جامعه‌پذیری و قانون‌پذیری را در دانش‌آموزان تقویت کنند. این مهارت‌ها نه تنها برای موفقیت فردی آن‌ها ضروری است. بلکه به رشد جامعه نیز کمک می‌کند. بنابراین، ایجاد فضایی مناسب برای یادگیری و تربیت همه‌جانبه، نیازمند توجه ویژه به اختیارات و شایستگی‌های مدیران مدارس است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با طرح نظریه مدرسه آماده بیان کرد: نظریه "مدرسه آماده" به این مفهوم اشاره دارد که مدارس باید به گونه‌ای طراحی شوند که در هر شرایطی قادر به ارائه خدمات آموزشی باشند. این آمادگی شامل توانایی مدیریت بحران‌ها و انطباق با تغییرات ناگهانی است. به همین دلیل، مدیران باید دارای شایستگی‌های لازم برای برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های درسی باشند و بتوانند تیم آموزشی خود را به خوبی رهبری کنند.

موسوی با اشاره بر اهمیت مدیریت در نظام تعلیم و تربیت و چالش‌های موجود گفت: در دنیای امروز، نظام‌های حاکمیتی مختلف در تلاشند تا با بهره‌گیری از مبانی نظری مستحکم، برنامه‌های آموزشی کارآمدی را تدوین و اجرا کنند. در این راستا، یکی از نکات کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرد، نقش و مسئولیت مدیران مدارس است. مدیران به عنوان ستون فقرات نظام تعلیم و تربیت، باید با درک عمیق از وظایف خود و همچنین آگاهی از چالش‌های موجود، به ایجاد فضایی مناسب برای یادگیری و رشد دانش‌آموزان بپردازند.

وی ادامه داد: بدون شک، دستیابی به بهترین برنامه‌ها و فعالیت‌ها، در گرو وجود مدیرانی توانمند و معتقد است. اگر چه ممکن است برنامه‌های تربیتی از نظر محتوا غنی و با کیفیت باشند، اما عدم توانایی یا عدم باور مدیران به اجرای این برنامه‌ها می‌تواند منجر به ناکامی آن‌ها شود. به همین دلیل، ضروری است که مدیران مدارس، همواره در حال یادگیری و به‌روز رسانی دانش خود باشند و با استفاده از تجربیات گذشته، به بهبود فرآیندهای تربیتی بپردازند.

موسوی با اشاره بر مسئولیت مدیران موفق خاطرنشان کرد: تجربه شخصی من در عرصه آموزش و پرورش نشان می‌دهد که مسیر تبدیل شدن به یک مدیر موفق، مسیری پرچالش و زمان‌بر است. برای موفقیت در مدیریت، باید با تمام جوانب کار آشنا بود و از تمامی ابزارها و منابع موجود بهره برد. یک مدیر خلاق، مبتکر و مسلط بر وظایف خود می‌تواند تأثیر بسزایی بر روی دانش‌آموزان داشته باشد. این مدیر باید توانایی هدایت و نظارت بر فعالیت‌های مدرسه را داشته باشد و در کنار آن دغدغه‌مندی لازم را برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت دارا باشد.

این مقام مسئول افزود: مدیریت در مدارس تنها به برنامه‌ریزی آموزشی محدود نمی‌شود. بلکه شامل نظارت بر تمامی جوانب زندگی در مدرسه، از جمله رفتارهای اجتماعی و اخلاقی دانش‌آموزان نیز می‌شود. مدیر مدرسه باید مسئول تمامی ارزش‌ها و ضد ارزش‌های موجود در محیط آموزشی باشد و با ایجاد فضایی سالم و مثبت، به رشد شخصیت دانش‌آموزان کمک کند. در شرایط کنونی، نیاز به تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. مدیران مدارس باید به عنوان نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و نهادهای حاکمیتی، مسئولیت خود را جدی گرفته و با همکاری نزدیک با دیگر عوامل کادر تربیت، زمینه‌های لازم برای تحقق اهداف آموزشی را فراهم سازند. این همکاری و همدلی می‌تواند باعث ارتقای کیفیت آموزش و تربیت نسل آینده کشور شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره بر اهمیت تربیت و مدیریت در نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: پنج واژه ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی محور اصلی تمامی فعالیت‌های مدرسه را تشکیل می‌دهند و در جهت ارتقای کیفیت تربیتی دانش‌آموزان نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. تربیت دانش‌آموزان باید براساس این کلید واژه‌ها طراحی شود. در واقع، ما باید به دنبال ایجاد فضایی باشیم که در آن دانش‌آموزان نه تنها از نظر فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، عبادی، سیاسی، اقتصادی و هنری نیز رشد کنند. در این راستا، مدیریت مدرسه باید به دست خود دانش‌آموزان سپرده شود. ما به عنوان مربیان و مدیران باید فضایی را فراهم کنیم که دانش‌آموزان بتوانند در آن نقش فعال‌تری ایفا کنند و خودشان در فرآیند یادگیری و تربیت مشارکت داشته باشند.

 

خبرنگار : عطیه چوپانی عکاس : عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار