خبرنگار صدا و سیما:
نقش رسانه در امیدآفرینی و توسعه نظام آموزشی کلیدی است
تهران (پانا) - خبرنگار با سابقه صداوسیما به نقش مهم اطلاعرسانی در تقویت امید و انگیزه در بین دانشآموزان و ارتقای سطح کیفی نظام آموزشی پرداخت و بر ضرورت انعکاس گسترده موفقیتها و پیشرفتهای قابل توجه دانشآموزان ایرانی در رقابتهای علمی بینالمللی در رسانهها تاکید کرد.
قاسم قاسمی، خبرنگار برجسته صدا و سیمای مرکز سمنان، در گفتوگویی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری پانا، به بررسی چالشها و فرصتهای موجود در اطلاعرسانی رویدادها و اخبار امیدآفرین نظام تعلیم و تربیت پرداخت و با تمرکز بر نقش کلیدی علوم تجربی در توسعه علمی کشور، بر ضرورت تحول در رویکرد آموزشی و ایجاد مشوقهای لازم برای ترغیب دانشآموزان به این حوزه تاکید کرد.
قاسمی با اشاره به غفلتهای صورت گرفته در سالیان گذشته نسبت به علوم تجربی، اظهار کرد: «متاسفانه در چند سال اخیر، شاهد کمتوجهی به علوم تجربی در نظام آموزشی بودهایم. این در حالی است که این حوزه، نقشی محوری در پیشرفتهای علمی و تکنولوژیک کشور ایفا میکند. ما باید به طور جدی به بازنگری در برنامههای درسی و شیوههای آموزشی بپردازیم و زمینه را برای شکوفایی استعدادهای دانشآموزان در این حوزه فراهم کنیم. این کم توجهی در نهایت منجر به کمبود نیروی متخصص در صنایع و مراکز تحقیقاتی کشور میشود و این کمبود، مانعی جدی در مسیر توسعه و پیشرفت کشور خواهد بود.»
وی در ادامه با بیان اینکه در سالهای اخیر، گرایش دانشآموزان به علوم تجربی افزایش یافته است، بیان کرد: «خوشبختانه شاهد فاصله گرفتن دانشآموزان از علوم تئوری و انسانی و حرکت آنان به سمت علوم تجربی هستیم. این تغییر رویکرد، نویدبخش تحولی مثبت در نظام آموزشی کشور است. اما این تغییر رویکرد کافی نیست و نیازمند حمایت بیشتر و ایجاد مشوقهای جدیتر است.»
سپس قاسمی با اشاره به موفقیتهای کسب شده توسط دانشآموزان ایرانی در المپیادهای علمی بینالمللی، عنوان کرد: «افتخارآفرینی دانشآموزان در المپیادهای دانشآموزی و کسب مدالهای رنگارنگ در المپیادهای جهانی ریاضی، فیزیک، شیمی و علوم تجربی، نشان دهنده ظرفیت و توانمندی بالای نسل جوان کشور است. این موفقیتها نشان میدهد که ما پتانسیل بالایی در زمینه علوم تجربی داریم و فقط کافی است با برنامهریزی صحیح و حمایت هدفمند، این پتانسیل را شکوفا کنیم.»
قاسمی در بخش دیگری از صحبتهای خود، با تاکید بر نقش حیاتی مشوقها در ترغیب دانشآموزان به فعالیت در حوزههای علمی، افزود: «یکی از مهمترین مشوقهایی که مسئولان امر باید به آن توجه داشته باشند، حوزه کنکور است. کنکور به عنوان مرحله پایانی تحصیلات متوسطه، نقش مهمی در تعیین مسیر آینده دانشآموزان دارد. در حال حاضر، مشوقهای کنکوری بیشتری در حوزه علوم انسانی وجود دارد که این موضوع منجر به بیانگیزگی در دانش آموزان علاقهمند به علوم تجربی شده است. ما باید با ایجاد مشوقهای مناسب در حوزه علوم تجربی و تخصیص منابع کافی به این بخش، شاهد افزایش تمایل دانشآموزان به رشتههای علوم تجربی و ورود آنان به دانشگاههای برتر کشور باشیم.»
وی همچنین بر اهمیت توسعه رشتههای مرتبط با علوم تجربی در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: «وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید با همکاری و هماهنگی بیشتر، زمینه افزایش رشتههای تحصیلی مرتبط با علوم تجربی را در دانشگاهها فراهم کنند. توسعه این رشتهها به معنای افزایش فرصتهای شغلی برای فارغالتحصیلان این رشتههاست و همین امر، باعث انگیزه بیشتر دانش آموزان برای انتخاب رشتههای علوم تجربی خواهد شد. این همکاری بین دو وزارت خانه، نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت کشور دارد.»
قاسمی ضمن قدردانی از تلاشهای معلمان و اساتید دلسوز در نظام آموزشی کشور، بر ضرورت توجه ویژه به مشوقها و انگیزهبخشها در همه سطوح تحصیلی تاکید کرد و افزود: «تا زمانی که مشوقهای لازم در حوزه تعلیم و تربیت و امیدآفرینی در حوزه دانشآموزی وجود نداشته باشد، نمیتوان به پیشرفت و توسعه چشمگیری در این حوزه دست یافت. مسئولان باید در زمینه مشوقهای کنکوری و امتحانات نهایی، رویکردی جدی و هدفمند داشته باشند. ما نیازمند یک برنامه جامع و بلند مدت هستیم که بتواند به طور همزمان به آموزش، پژوهش و اشتغال در حوزه علوم تجربی توجه داشته باشد.»
وی در پایان اظهار کرد: «از نظر من خبرنگار، توجه به علوم تجربی نه تنها یک ضرورت علمی، بلکه یک ضرورت ملی است. پیشرفت در حوزههای فناوری، پزشکی و صنایع مختلف، به طور مستقیم به پیشرفت در علوم تجربی وابسته است. به همین دلیل، ایجاد تحول در نظام آموزشی و حمایت از دانشآموزان در این حوزه، باید در اولویت سیاستگذاران قرار گیرد. ما نمیتوانیم آیندهای روشن برای کشور متصور شویم مگر اینکه به طور جدی به توسعه علوم تجربی و جذب نخبگان در این حوزه بپردازیم.»
ارسال دیدگاه