معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت:

ظرفیت‌های سازمان دانش‌آموزی می‌تواند آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان را کاهش دهد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید براینکه مدارس به عنوان یکی از مراکز اصلی تربیت و پرورش نسل آینده، نقشی کلیدی در پیشگیری و مقابله با این مسائل ایفا می‌کنند، گفت استفاده از تمام ظرفیت‌‌های سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی در بحث کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، از اولویت‌های کلیدی شهر تهران است.

کد مطلب: ۱۵۲۶۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت‌های سازمان دانش‌آموزی می‌تواند آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان را کاهش دهد

سید‌احمد موسوی در گفت‌و‌گو با پانا در حاشیه جلسه برنامه ملی «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان» که به منظور هم‌افزایی و ایجاد هماهنگی‌های لازم با حضور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به صورت وبیناری با مقام عالی وزارت و اعضای ستاد راهبری نماد برگزار شد، گفت: «آسیب‌های اجتماعی یکی از چالش‌های جدی جامعه امروز است و مدارس به عنوان یکی از مراکز اصلی تربیت و پرورش نسل آینده، نقشی کلیدی در پیشگیری و مقابله با این مسائل ایفا می‌کنند که طرح نماد به عنوان یکی از برنامه‌های جامع و راهبردی در آموزش و پرورش، با بهره‌گیری از آزمون‌های غربالگری، به شناسایی به‌موقع و دقیق مشکلات و مسائل دانش‌آموزان می‌پردازد.»

وی ادامه داد: «این آزمون‌ها ابزار مناسبی برای ارزیابی وضعیت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان فراهم می‌کنند و به مشاوران و مربیان اجازه می‌دهند تا برنامه‌های مداخله‌ای و حمایتی لازم را ارائه دهند. بی‌شک اجرای موفق طرح نماد، آزمون‌های غربالگری و هم‌افزایی میان ارگان‌ها فضای سالم‌تری را برای یادگیری و رشد دانش‌آموزان فراهم  می‌کند و آسیب‌های اجتماعی را به حداقل می‌رساند.»
 
موسوی با اشاره بر گسترش توانایی‌های آموزشی معلمان، بیان کرد: «در دنیای امروز، آشنایی با مفاهیم و فناوری‌های نوظهور نیازمند توجه ویژه‌ای از جانب معلمان و مدیران مدارس است. یکی از این مفاهیم، بحث نماد به عنوان یک ابزار آموزشی و مدیریتی نوین به شمار می‌رود که می‌تواند تحول چشم‌گیری در نظام آموزش و پرورش ایجاد کند. آشنایی با بحث نماد به معلمان کمک می‌کند تا با حساسیت بیشتری روش‌های تعلیم و تربیت را مطابق با نیازهای رفتاری دانش‌آموزان فراهم نمی‌نمایند. این ابزار می‌تواند انتقال مفاهیم را تسهیل کرده و درک عمیق‌تری از محتوا را برای دانش‌آموزان به ارمغان بیاورد.»
 
وی ادامه داد: «با شناخت نماد، مدارس می‌توانند دانش‌آموزانی با روحیه امید به زندگی را تربیت کنند که توانایی سازگاری با تغییرات سریع فناوری را دارند.»
 
موسوی با اشاره به اهمیت هم‌افزایی ارگان‌ها و نهادهای مختلف در پیشبرد موفقیت‌آمیز طرح نماد، خاطرنشان کرد: «همکاری و یکپارچگی تلاش‌های ارگان‌های دولتی و غیردولتی در زمینه‌های مختلف تربیتی و فرهنگی، لازمه دستیابی به اهداف این طرح است. ما نیازمند تقویت شبکه‌های همکاری بین بخشی هستیم تا بتوانیم به نتایج مطلوب‌تری دست‌یابیم. گفتمان‌سازی پیرامون نماد یکی از رویکردهای اساسی برای ایجاد یک بستر آموزشی و مدیریتی قوی در مدارس است. این گفتمان می‌تواند از طریق کارگاه‌ها، جلسات آموزشی و سمینارها میان معلمان، مدیران و سایر ذینفعان شکل گیرد.»
 
وی با تأکید بر نقش سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: «سازمان دانش‌آموزی با بهره‌گیری از ساختارهای سازمانی و شبکه گسترده‌ای که در میان دانش‌آموزان دارد، می‌تواند به عنوان یک عامل موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی عمل کند. این سازمان می‌تواند برنامه‌های جامع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را طراحی و اجرا کند که شامل آموزش‌های مربوط به سلامت، روابط اجتماعی و خطرات اینترنتی است، تاکنون در شهر تهران با اجرای طرح پاد توسط سازمان دانش‌آموزی از ظرفیت این نهاد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده شده‌است، که باتوجه به تأکید وزیر محترم نقش این نهاد بایستی ارتقا یابد.
 
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اذعان بر تشکیل میز نماد، بیان کرد: «ایجاد میز نماد به عنوان یک چارچوب نهادی، فرصتی برای مدیریت بهینه برنامه‌ها و پروژه‌های مبتنی بر نماد در مدارس محسوب می‌شود. این میز، می‌تواند به عنوان یک مرکز هماهنگ‌کننده و برنامه‌ریز در جهت پیاده‌سازی و ارتقای پروژه‌های نوآورانه با استفاده از نماد عمل کند.»
خبرنگار : عطیه چوپانی عکاس : عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار