انتظارات دانش‌آموزان از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم چیست؟

تهران (پانا) - علیرضا کاظمی به عنوان وزیر پیشنهادی بزرگترین وزارتخانه دولت به مجلس معرفی شد که در این بین، انتظارات دانش‌آموزان از وزیر پیشنهادی جالب و خواندنی است.

کد مطلب: ۱۴۹۴۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد
انتظارات دانش‌آموزان از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم چیست؟

وزارت آموزش و پرورش همیشه به جهت اهمیت تعلیم و تربیت سرمایه‌های آینده کشور، یکی از پرچالش‌ترین نهادهای کشور بوده و طیف خواسته‌ها و انتظارات مردم همواره از آموزش و پرورش متفاوت بوده است. برخی مشکلات که شاید از نگاه مسئولان بسیار پیش پا افتاده به نظر برسد و در فهرست اولویت‌هایشان برای رسیدگی نباشد، خانواده‌ها را سردرگم، مضطرب و نگران می‌کند و گاه باید برای یک ثبت‌نام ساده در مدارس دولتی عادی، بارها بین مدرسه و اداره آموزش و پرورش رفت و آمد کنند تا به طبیعی‌ترین حق خود یعنی ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه دست یابند! یا فضای رقابتی و کنکورهای مختلفی که برای ورود دانش‌آموزان به مدارس خاص شکل گرفته، دانش‌آموزان را وارد نوعی رقابت پوچ کرده و استرس را به دانش‌آموز و هزینه‌های سنگین را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

بی‌تردید نظام آموزشی کشور از مهدکودک تا مدرسه و از مدرسه تا دانشگاه، نقش فوق‌العاده‌ای را در تربیت آینده‌سازان جامعه بر عهده دارد اما تأثیر آموزش و پرورش بسیار حیاتی‌تر از سایر ارگان‌ها است. با این وجود تا امروز دانش‌آموزان، کمترین نقش را در تصمیم‌گیری‌های وزارت آموزش و پرورش ایفا کرده‌اند. این طیف وسیع جامعه صرفاً موظف به پذیرش تصمیمات مسئولان وزارت آموزش و پرورش و مدارس بودند و همیشه صدای خواسته‌های آن‌ها کمتر شنیده شده است. از این رو با معرفی وزیر پیشنهادی آموزش‌ و پرورش دولت چهاردهم برآ ن شدیم تا این بار جهت میکروفون پانا را تغییر داده و به سراغ دانش‌آموزان برویم و انتظارات آن‌ها را از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص مشکلات حوزه دانش‌آموزی جویا شویم‌.

اهمیت برنامه‌های پرورشی در نظام آموزش‌ و پرورش

مهشید خورشیدی، یکی از اعضای تشکل‌های دانش‌آموزی در خصوص مطالبه خود از وزیر آینده آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «انتظار من از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با توجه به سوابق درخشان ایشان در سازمان دانش‌آموزی که تغییرات و بازمهندسی‌هایی را در آن ایجاد کردند این است‌ که‌ توازنی را میان آموزش و پرورش ایجاد کنند تا آموزش نسبت به پرورش در ترازو، سنگینی نکند و به فعالیت‌های پرورشی در بعد‌های مختلف به‌ویژه در مدارس توجه بیشتری شود.»

وی با تأکید بر ضرورت کیفیت‌بخشی به برنامه‌های پرورشی مدارس اظهار کرد: «نگاه مدیران مدارس به فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی باید تخصصی، دینی و تربیتی باشد و با اجتناب از برنامه‌های سلیقه‌ای، زمینه‌ مشارکت فکری همه‌ سطوح مدرسه را تسهیل و در راستای کیفیت‌بخشی برنامه‌های پرورشی تلاش کنند. از دیدگاه من یکی از اولویت‌های وزیر جدید آموزش و پرورش باید توجه به این موضوع باشد.»

تجهیزات و امکانات؛ حلقه گمشده مدارس

مونا ابراهیمی، یکی دیگر از دانش‌آموزان شهر تهران در خصوص انتظاراتش از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم گفت: «تاثیر و اهمیت ورزش و فعالیت‌های بدنی بر سلامت جسم و روح دانش‌آموزان بر هیچ‌کس پوشیده نیست به‌خصوص در عصر حاضر که زندگی بشر با فناوری و انواع ماشین‌ها گره خورده، اهمیت تحرک بدنی، ورزش و برنامه‌ریزی برای این مهم مضاعف شده است. با توجه به اینکه زنگ ورزش در مدارس به سایر دروس اختصاص می‌یابد، انتظار من به عنوان یک دانش‌آموز ورزشی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش این است که بر اهمیت زنگ ورزش و فعالیت‌های بدنی در مدارس تاکید کنند و طرح‌هایی را برای این امر مهم در نظر بگیرند.»

وی ادامه داد: «در تمام دنیا ساخت مدارس باید همراه با سالن ورزشی استاندارد باشد و اگر فضای محیط آموزشی روباز است، کف‌پوش استاندارد در آن واحد آموزشی دایر می‌شود که فعالیت دانش‌آموز با سلامتی او تناقض نداشته باشد، حال‌ آن که در مدارس کشور این اتفاق رخ نمی‌دهد. خواهشمندم وزیر آموزش‌ و پرورش به این امر مهم دقت نظر داشته‌باشند. همچنین عدم انتخاب تخصصی دبیران ورزش، یکی دیگر از حلقه‌های مفقوده درس تربیت‌بدنی در مدارس است که باید تدابیری برای آن اندیشیده شود.»

خبرگزاری پانا چراغی روشن برای تبلور استعدادهای دانش‌آموزان در مدارس است

ساجده ساعتی، دانش‌آموزخبرنگار پانا با تاکید بر اینکه اهمیت به خبرگزاری پانا و دانش‌آموزخبرنگاران، یکی از مهم‌ترین انتظارت من از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: «از آنجا که خبرگزاری‌ها ابزاری قدرتمند برای ایجاد درک صحیح از اتفاقات هستند و یکی از اولویت‌های اصلی خبرگزاری پانا نیز کشف استعدادهای درخشان دانش آموزان است، انتطار دارم وزیر آموزش و پرورش، خبرگزاری پانا را چراغ روشنی برای آینده دانش‌آموزان قلمداد کنند و اهمیت به‌سزایی را برای این خبرگزاری قائل شوند؛ چرا که در واقع خبرگزاری پانا به رشد اخلاق، استعداد و توانایی دانش‌آموزان و تبلور آنان کمک می‌کند.»

وی با بیان اینکه دانش‌آموزخبرنگاران پانا می‌توانند الگویی برای دیگر دانش‌آموزان در مدارس باشند، گفت: «خبرنگار می‌تواند جایگاه اقشار مختلف جامعه را تعیین کند و این قدرت قلم و رسانه‌ خبرنگار است. به همین جهت می‌توان به خبررسانی و ایجاد دیدگاه صحیح از اتفاقات به عنوان یک ماموریت اصیل اجتماعی نگاه کرد که به اهمیت وجود یک دانش‌آموز در هر مدرسه می‌افزاید.»

بازسازی مدارس باید در اولویت طرح‌های وزیر آموزش و پرورش باشد

زهرا مقدم، دانش‌آموز پایه ششم دبستان دکتر بهشتی منطقه ۱۶ با اذعان به اینکه بازسازی مدارس باید در اولویت طرح‌های وزیر آموزش و پرورش باشد، گفت: «فضای آموزشی به عنوان عاملی پویا و تاثیرگذار در یادگیری محسوب می‌شود و از این رو ضرورت نوسازی و مقاوم‌سازی این مکان باید در دستور کار دولت و وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا دانش‌آموزان اینگونه با رغبت و انگیزه کافی به فعالیت‌های درسی و آموزشی خود بپردازند. فضاهای آموزشی تاثیر مثبتی بر آموزش و یادگیری دانش‌آموزان دارند و به همین سبب باید علاوه بر مقاوم بودن در برابر بلایای طبیعی و انسانی به لحاظ معماری و وسایل آموزشی نیز مجهز باشند؛ زیرا با توجه به حواث رخ‌داده در سال‌های گذشته نیاز است تا به نوسازی و مقاوم‌سازی این مکان‌ها توجه ویژه‌ای شود.»

نگاه ویژه وزیر آموزش و پرورش به نهاد صنفی و مشورتی مجلس دانش‌آموزی مهم است

فاطمه‌زهرا سبحانی، یکی از نمایندگان مجلس دانش‌آموزی نیز توجه به نهاد صنفی و مشورتی مجلس دانش‌آموزی را مهم دانست و گفت: «به عنوان یک دانش‌آموز، یکی از اعضای مجلس دانش‌آموزی و به نوعی عضو سازمان دانش‌آموزی، اولین خواسته خودم را توجه ویژه به مجلس دانش‌آموزی می‌دانم؛ چرا که مجلس دانش‌آموزی، یکی از مهم‌ترین نهادهای صنفی و مشورتی کشور است که ۱۵۰ نماینده نخبه و فعال را درون خود جا داده است. با توجه به این بستر نخبه‌پرور از وزیر آموزش و پرورش خواهانم تا جایگاه مجلس دانش‌آموزی را در نظام آموزشی کشور ارتقا دهد و قدرت اجرایی این نهاد را در حل مشکلات دانش‌آموزی افزایش دهد.»

وی افزود: «در خصوص سند تحول بنیادین، نیازمند اجرایی‌سازی این موضوع هستیم و با توجه به عدم وجود فضای آموزشی مناسب برای تحصیل دانش‌آموزان در مناطق محروم باید وزیر آموزش و پرورش در دولت جدید، زمینه‌هایی را برای بهبود شرایط عدالت آموزشی در کل کشور فراهم کند. همچنین با توجه به مشکلات حوزه دانش‌آموزی در خصوص امتحانات نهایی و کنکور، نیازمند نگاه دقیق، کارشناسانه و بهتر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هستیم.»

گسترش تربیت قرآنی در مدارس باید یکی ار برنامه‌های مهم وزیر آموزش و پرورش باشد

رسول خدابخشی، دیگر دانش‌آموز دغدغه‌مند شهر تهران با اذعان به اینکه گسترش تربیت قرآنی در مدارس که لازمه رسیدن به تعلیم و تربیت متعالی است باید یکی ار برنامه‌های مهم وزیر آموزش و پرورش باشد، گفت: «گسترش تربیت قرآنی به همراه آموختن علوم به‌ویژه علوم نوین برای پرورش نسل‌های آینده و مجهز کردن آنان به تعلیم و تربیت متعالی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. از این رو خواستارم تا همگرایی و هم‌افزایی در اجرای برنامه‌های قرآنی در مدارس در صدر برنامه‌های اجرایی وزیر آموزش و پرورش باشد.»

فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، روز یک‌شنبه (۲۱ مرداد) توسط شهرام دبیری (معاون امور مجلس رئیس جمهور) به هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

از امروز شنبه (۲۷ مرداد) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و این روند به صورت دوشیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مرداد) ادامه خواهد داشت.

خبرنگار : عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار