خبرنگار پانا گزارش می دهد:

اردوی ملی پیشتازان محلی برای مهارت‌آموزی آینده‌سازان ایران

تهران (پانا) - همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار در گوشه‌ای از پایتخت صدای هیاهو و شادی دانش‌آموزان پیشتاز، قدم‌رو، عقب‌گرد و آوازهای غرورآفرین‌شان، توجه هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند؛ اما این تمام ماجرا نیست، وارد اردوگاه شهید باهنر که می‌شوید دیدن فعالیت‌های دسته جمعی حدود ۴۰۰ دانش‌آموز از چادر زنی گرفته تا تاصف جمع و رژه هم، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۹۲۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
اردوی ملی پیشتازان محلی برای مهارت‌آموزی آینده‌سازان ایران

اینجا حال و هوای دیگری دارد، ۴۰۰ دانش‌آموز و مربی و سرپرست به همراه همه اعضای سازمان دانش‌آموزی گردهم آمده‌اند تا یازدهمین اردوی ملی دانش‌آموزان پیشتاز پسر را برگزار کنند، اردوی که همگان بر اهمیت برگزاری آن اذعان دارند و بر اهمیت آن تاکید می‌کنند؛ به طوری که مسئولان وزارت آموزش و پرورش حضور در این اردو را یکی از برنامه‌های بانشاط می‌داند که هر سال در آن شرکت می‌کنند و امیدوار هستند پدران فردای ایران بتوانند از طریق آن مسیر زندگی آینده را بیابند و برای کشورمان انسان‌های فرهیخته و مفیدی شوند، دانش‌آموزان پیشتاز پسر باید از طریق اردوی ملی، سبب آرامش جامعه شوند.

پیشتازان در اردوی ملی می‌توانند در کنار همه قومیت‌ها و مذاهب با سلایق مختلف طی چند روز زندگی در چادر، طبخ غذا و آشپزی، یادگیری انواع مهارت‌ها مسیر زندگی خود را بیابند و الگویی برای دیگر دانش‌آموزان شوند، به همین خاطر است که اردوی ملی را متفاوت از دیگر اردوها هست، اردوی ملی جایی است که دانش‌آموزان مهارت‌های زندگی را در قالب همفکری و همدلی و همکاری یاد می‌گیرند.

همفکری، همدلی و همکاری شعار سازمان دانش‌آموزی است که قرار است دانش‌آموزان آن را در اردوی ملی در قالب مهارت‌های مختلف تمرین و عملیاتی کنند، شعاری که سازمان دانش‌آموزی آن را به درستی تفسیر می‌کند، همفکری را گرد هم آمدن دانش‌آموزان از کویرهای تنهایی و تک‌فکری در سرزمین همفکری و شکوفایی می‌داند که در نهایت دانش‌آموز را به نقطه اتکایی برای همکلاسی‌هایش تبدیل می‌کند و همدلی دانش‌آموز پیشتاز را در نقشه‌خوانی و جهت‌یابی قلب‌های همکلاسی‌ها در مخابره محبت و عشق به مربیانش، در تقدیم فریاد شادی از وجود قلبش به جامعه، تقدیم نغمه‌های اردویی به یاران پیشتاز در اردو، دست‌های متفاوت زیبایش به طبیعت، در پانسمان زخم‌های دوستان گرفتار خود در اطفای حریق خشم و عصبانیت جامعه و فروکش کردن آن نشان می‌دهد. روشنی اما همکاری یک پیشتاز را در اجاق‌های صحرایی و پختن غذا برای مربی و همکلاسی‌ها و همگروهی‌ها، افشاندن چادر محبت و عشق برای هم‌اردویی‌ها، انجام فرمان‌های از جلو نظام برای ابراز مودت، به چپ برای عبور دوست از کنارش و راست راست برای دوستی مستقیم و همکاری بی‌نهایت و عقب‌گرد برای فراموشی بدی‌ها و ناکامی‌ها معنا می‌کند.

پسران پیشتاز به صورت گروهی و با تقسیم‌بندی استانی، صبح زود در صف نظام جمع و رژه حاضر می‌شوند و به انجام فرامین نظام جمع، رژه و پیرامید می‌پردازند تا کار خود را در این بخش با انجام حرکات منسجم همراه با آهنگ به پایان برسانند. آن‌ها در آزمون‌های مختلف امداد و کمک‌های اولیه، گره و چوب‌بندی و جهت‌یابی و مخابرات شرکت می‌کنند و همه آموزش‌های مربوط به جهت‌یابی در روز، شب، جهت‌یابی با قطب‌نما، نقشه‌خوانی، انواع گره‌های دزد و است و مخزن، گره بشکه‌کش، گره تله و ...، مخابره با بدن و انواع و اقسام مهارت‌های زندگی را فرا می‌گیرند.

هدف مهم این اردو همان تربیت اجتماعی و شخصیت و اخلاقی دانش‌آموزان است که هدف آموزش و پرورش نیز همین است، تربیتی که قطعاً در آینده دانش‌آموزان تاثیرگذار است و می‌توانند در برخورد با مشکلات احتمالی تدبیر مناسبی داشته باشند. خوشحالی دانش‌آموزان پیشتاز از شادی و نشاطی است که این اردو به آن‌ها می‌دهد و به قول خودشان زبانزد عام و خاص است. می‌گویند حتی خانواده‌های ما هم بعد از اردو متوجه این تغییر می‌شوند و ما حال خوب خودمان را به آن‌ها نیز تزریق می‌کنیم.

 امروز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه و در آخرین روز این اردوی ملی، دانش‌آموزان پیشتاز پسر دست در گردن هم سرود الوداع را با هم همخوانی و از هم خداحافظی می‌کنند. یازدهمین اردوی ملی دانش‌آموزان پیشتاز که از ۱۴ مرداد آغاز شده است، امروز چهارشنبه ۱۷ مرداد با برگزاری مراسم اختتامیه در جمع پیشتازان به پایان رسید.

خبرنگار : محمد مهدی کاظمی عکاس : ملیکا ملکی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار