آغاز فعالیت‌های تابستانی آموزش و پرورش شهر تهران در ۹۰۰ پایگاه تابستانی

شهر تهران، آماده ارائه خدمات به ۳۰۰ هزار دانش‌آموز تهرانی خواهد‌ بود

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر اینکه امروز فعالیت‌های تابستانی آموزش و پرورش شهر تهران در ۹۰۰ پایگاه تابستانی آغاز شده‌ است، از آمادگی ارائه خدمات اوقات فراغت برای ۳۰۰ هزار دانش‌آموز تهرانی خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۸۴۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد
آغاز فعالیت‌های تابستانی آموزش و پرورش شهر تهران در ۹۰۰ پایگاه تابستانی

آئین افتتاحیه کشوری فعالیت‌های تابستانی دانش‌‌آموزان، صبح امروز به‌همت معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و به‌میزبانی شهر تهران، با مشارکت تشکل‌های دانش‌آموزی و با حضور رضامراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، سید‌احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران و ۱۴۰۰ دانش‌‌آموز از مقاطع مختلف تحصیلی شهر تهران در  اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام خدمت؛ به‌ویژه شهید آیت‌الله «رئیسی»، رئیس جمهور فقید کشور و آرزوی توافقات روزافزون برای رهبر عظیم‌‌الشان انقلاب، با ابراز خرسندی از توفیق حضور در برنامه بسیار قوی و غنی اوقات فراغت، گفت: ‌اوقات فراغت یک پدیده اجتماعی با تاریخچه‌ای بسیار طولانی است که یک شاخه از جامعه‌شناسی معاصر نیز محسوب می‌شود. پژوهشگران حوزه اوقات فراغت در این مورد به دو نظریه معتقد هستند؛ عده‌ای از آنان اوقات فراغت را محصول انقلاب صنعتی و رشد صنعت می‌دانند که به عبارتی نتیجه جامعه مصرفی است، اما عده‌ای دیگر براین باورند که اوقات فراغت در سراسر تاریخ زندگی بشر وجود داشته و مختص به زمان خاصی نبوده است. با این وجود ما فارغ از درستی کدام دو نظریه‌، به موضوع اوقات فراغت بعنوان یک موضوع مهم و اساسی، می‌پردازیم.

وی با اذعان بر عوامل موثر در اوقات فراغت، افزود: چگونگی گذران اوقات فراغت به سه عامل؛ بینش، دانش و مهارت وابسته است. در حقیقت اوقات فراغت زمینه‌ساز اتفاقات فراوانی در عرصه فردی و اجتماعی است که احصاء و بیان آن زمان زیادی را می‌طلبد. یکی از دستاوردهای اوقات فراغت که می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات مهمی باشد، موضوع اجتماعی شدن دانش‌آموزان است، در حقیقت ما با اوقات فراغت و غنی‌سازی آن، زمینه تقویت مهارت اجتماعی را در نوجوانان و جوانان فراهم می‌کنیم. علاوه براین ارتقای سطح زندگی اجتماعی افراد در جامعه نیز می‌تواند به نوعی دستاورد و نتیجه استفاده بهینه از اوقات فراغت باشد، حتی وجود بهبود روابط بین گروهی و بین نسلی نیز  می‌تواند به عنوان سومین عامل دستاورد اوقات فراغت در طول تابستان شناخته شود.

کریمیان ادامه داد: «ترغیب و تشویق همه افراد جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های داوطلبانه اوقات فراغت می‌تواند یکی دیگر از عوامل اهمیت برنامه‌های اوقات فراغت باشد؛ چراکه برای انجام یک فعالیت داوطلبانه، معمولاً افرادی که از مهارت اجتماعی بالایی برخوردار هستند، آن فعالیت را به خوبی به سرانجام می‌رسانند و اغلب این‌گونه افراد، این مهارت را در پایگاه‌های فراغت اوقات فراغت کسب کردند. دستاورد بعدی فعالیت‌های اوقات فراغت، غنی‌سازی‌ زندگی فرهنگی جامعه و همچنین رشد ابعاد مختلف فردی؛ اعم از بعد فرهنگی، بعدجسمانی، بعد روحانی و..... است. علاوه‌ براین پایگاه‌های اوقات‌ فراغت می‌تواند موجبات ارتقای سلامت و امنیت اجتماعی جامعه را نیز فراهم کند. 

این مقام مسئول با تأکید براینکه میزان اهمیت متولیان امر به موضوع اوقات فراغت موجب توجه بیشتر نوجوانان و جوانان به موضوع اوقات فراغت می‌شود، گفت: کارشناسان براین باورند که اوقات فراغت به ویژه در حوزه نوجوان و جوان همچون یک شمشیر دولبه عمل می‌کند؛ چراکه توجه به آن می‌تواند دستاوردهای زیادی را برای متولیان آموزش و پرورش دربر داشته باشد و بلعکس در صورت عدم توجه می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر ما از اوقات فراغت با پیش‌بینی یک برنامه دقیق، عمیق و قوی به خوبی استفاده کنیم، می‌تواند زمینه رشد استعداد دانش‌آموزان را فراهم کند. اما اگر احیانا برنامه برنامه‌ای برای اوقات فراغت نداشته باشیم، بسیاری از استعدادها و توانایی‌های دانش‌آموزان ضایع می‌شود.

وی با تأکید براینکه اوقات فراغت از دو منظر برای دانش‌آموزان دارای اهمیت است، بیان کرد:  دوره نوجوانانی و جوانی، دوره شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان است و باتوجه به این مهم، موضوع اوقات فراغت میتواند بسیار بسیار مهم باشد. همچنین کارشناسان فن معتقدند که دانش‌آموزان در این برهه زمانی، به شدت تحت تاثیر گروه‌های همسال خود هستند؛ به عبارت دیگر همه ما تحت تاثیر همسالان خود قرار داریم اما وابستگی و تحت تاثیر بودن، در سن نوجوانی و جوانی بسیار بیشتر مشاهده می‌شود که اهمیت برنامه اوقات فراغت در این زمان بسیار مهم‌تر می‌شود.

کریمیان با اذعان بر اهمیت موضوع اوقات فراغت در تربیت دانش‌آموزان گفت: بحث غنی‌سازی اوقات فراغت، ابزاری اساسی برا فراهم‌کردن شرایط خودآموزی برای دانش‌آموزان و همچنین زمینه‌ساز رشد مهارت‌های اجتماعی و فردی برای نوجوانان است. از سویی دیگر؛ اوقات فراغت برای ما مربیان زمینه‌ساز ابداع سیستم‌های نظارتی و استاندارد برای طراحی بهتر ودقیق‌تر بحث تربیت است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران یا اشاره بر فعالیت‌های تابستانی شهر تهران، بیان کرد: امروز شهر تهران فعالیت‌های تابستانی خود را در ۹۰۰ پایگاه تابستانی آغاز ‌کرده است و ما مفتخریم  تا فعالیت‌های خود را برای ۳۰۰ هزار دانش‌آموز ارائه دهیم. به لطف پروردگار تمهید مقدمات برای استفاده از خدمات درون و برون مدرسه‌ای فراهم شده‌است، تا انشالله زمینه‌ساز استفاده بهتر و بیشتر دانش‌آموزان از اوقات‌ فراغت باشیم. امیدواریم با رهبری‌ و راهبری مسئولین ستادی، بتوانیم امسال بیشتر منشأ خیر و برکت باشیم.

خبرنگار : عطیه چوپانی عکاس : مهشید خورشیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار