معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

پرورش استعداد و توانمندی‌ دانش آموزان بانیازهای ویژه از وظایف مهم معلمان مدارس استثنایی است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت و رئیس‌جمهور شهید، پرورش استعداد و توانمندی‌ دانش آموزان بانیازهای ویژه را از وظایف مهم معلمان مدارس استثنایی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۸۲۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
پرورش استعداد و توانمندی‌ دانش آموزان بانیازهای ویژه از وظایف مهم معلمان مدارس استثنایی است

آیین افتتاح دوره مهارت آموزی بدو خدمت آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش توانیابان که با حضور حجت الله الماسی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و جمعی دیگر از مسئولین کشوری در مجتمع آموزشی، فرهنگی و توان بخشی امام رضا (ع) برگزار شد 

حجت الله الماسی در این آیین گفت: یادگیری، پرورش استعداد و توانمندی دانش آموزان بانیاز‌های ویژه و بهره‌مندی از همه‌ی امکانات حق دانش آموزان است و این وظیفه‌ی سنگین و ویژه بر دوش معلمانی است که آن ها هم در آموزش و شیوه رفتار با دانش آموزان نیز خاص هستند.

آلماسی ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت و رئیس‌جمهور شهید گفت: حضرت آیت‌الله رئیسی فردی بود که اخلاق را به سیاست بازگرداند، اهل تعهد، اهل بندگی خدا، اهل خدمت بی‌منت و بی‌ریا و اهل تواضع بود و از همه مهم‌تر خود را خادم مردم می‌دانست و به دلیل چنین ویژگی‌های شخصیتی، خداوند محبت او را در دل مردم قرارداد.

وی افزود: هر کس در جامعه جهت امرارمعاش خود شغلی متفاوت دارد، اما شغل مقدس معلمی شغلی است که به تربیت انسان می‌پردازد و طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص) همه جنبندگان زمین و آسمان برای آموزگار خوبی‌ها آمرزش می‌طلبند و برای ما همین بس که اگر در کار معلمین استثنایی سختی وجود دارد، موردتوجه رسول مهربانی‌ها هستیم.

الماسی بابیان اینکه معلم، امانت‌داری است که انسان، امانت اوست گفت: در این میان خدمت به دانش‌آموزان استثنایی موهبتی است که خداوند باری‌تعالی برای بهترین بندگان خود ارزانی داشته و زمانی که سخن از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به میان می‌آید، به معلمانی می‌رسیم که عاشقانه در این عرصه خدمت می‌کنند تا به آن‌ها که خاص هستند، آموزش دهند.

این مقام مسئول گفت: یکی از دغدغه‌های جامعه فرهنگی، موضوع یادگیری است که گاهی باوجود تلاش خانواده‌ها و معلمان نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود.

وی اذعان کرد: از منظر علوم عصب‌شناسی یادگیری زمانی شکل می‌گیرد که بین نورون‌های عصبی پیوندی محکم و قوی برقرار شود و در اثر این پیوند شبکه ایجاد شود.

 حجت الله الماسی عنوان کرد:نظریه عصب‌شناسی در عصر یادگیری دیجیتال معتقد است یادگیری، ارتباط بین نورون‌های عصبی در شبکه است و هر چه شبکه عصبی در مغز قوی‌تر تشکیل شود یادگیری پایدارتر و عمیق‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یادگیری خلق و ایجاد شبکه است و برای اینکه یادگیری به‌خوبی اتفاق بیفتد باید سه فرایند شناختی، اجتماعی و هیجانی شکل بگیرد افزود: فرایند شناختی دارای دو سطح پایه همچون ادراک حافظه و بینش و سطح عالی همچون حل مسئله و خلاقیت است و برای اینکه فرایند شناختی چه در سطح پایه و چه در سطح عالی به مرحله‌ای برسد که یادگیری پایدار شکل بگیرد نیاز به سازگاری و هم سو شدن در رفتار با دیگران و درک مناسبات اجتماعی و جمعی دارد و درک مناسبات اجتماعی در تعریف یادگیری شبکه نیز خود واژه‌ای کلیدی محسوب می‌شود 

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: فرایند اجتماعی مجموعه تعاملاتی است که یادگیرنده با محیط برقرار می‌کند تا در بستر آن یادگیری تقویت شود و فرایند هیجانی تعاملاتی می‌باشد که از طریق آن احساسات و عواطف دانش آموزان نسبت به موضوع یادگیری تحریک می‌شود و یکی از راهکارها برای یادگیری پایدار این است که سه فرایند شناختی، هیجانی و اجتماعی نیز تقویت شوند.

معاون وزیر با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری دوره‌ها به اشتراک گذاشتن تجارب در به‌کارگیری دانش است اظهار داشت: برگزاری این دوره‌ها بستر مناسبی در نحوه به‌کارگیری دانش است و نباید این کلاس‌ها را صرفاً با انتقال دانش سپری کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در این دوره ۸۶۰ ساعت را خواهند گذراند که ۳۳ ساعت آن‌هم اکنون و به‌صورت حضوری در استان خراسان رضوی برای آموزگاران استثنایی و مربیان امور آموزش دانش آموزان برگزار می‌شود و مابقی به‌صورت ترکیبی در استان‌ها انجام خواهد شد.

خبرنگار : محمد مهدی کاظمی عکاس : دریافتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار