حکیم‌زاده: رقابت زدایی از دانش آموزان یکی از رویکرد های مهم آموزش وپرورش دردوره ابتدایی است

شیراز (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش، با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن کودکان و یادگیرنده‌محور بودن فعالیت های تربیتی و آموزشی در مدراس ، گفت: ما به دنبال ایجاد فرصت برای دانش آموزان هستیم تا به استفاده از دیدگاه ها و نظرات آنها ، و همچنین شناسایی نیازها و علائق آنها، برنامه‌های خود را تقویت کنیم.

کد مطلب: ۸۰۴۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: رقابت زدایی از دانش آموزان یکی از رویکرد های مهم  آموزش وپرورش دردوره ابتدایی است

رضوان حکیم‌زاده در اختتامیه سومین همایش گلستان خوانی دانش آموزان ابتدایی استان فارس که همزمان با روز بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد، گفت: طرح گلستان‌خوانی فرصت بسیار مغتنمی است تا دانش آموزان بتوانند، ضمن آشنایی با یکی از بهترین گنجینه‌های ادب فارسی به تقویت زبان فارسی بپردازند و با توجه به اینکه گلستان منبعی از معرفت، حکمت و اخلاق است بهترین پیام را از آن دریافت کنند .

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش افزود: این طرح در کنار سایر روش‌ها می‌تواند به عنوان یکی از بهترین الگوهایی باشد که علاوه بر ایجاد فرصتی مناسب برای پیوند دانش‌آموزان با هویت ایرانی -اسلامی، زمینه تقویت مهارت‌های مختلف آنها همچون ابراز وجود، ایفای نقش، خواندن، نوشتن و درک مطلب را در آنها فراهم کند .

وی با تاکید بر اینکه کتاب گلستان جمال و کمال سخن است، افزود: سعدی به عنوان گنجینه حکمت این قابلیت را دارد که هر کس به فراخور خود از آن توشه‌ای برگیرد و ما نیز به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت می‌توانیم با دقت و تامل در حکایات گلستان سعدی نکات تربیتی خوبی را برداشت کنیم .

حکیم‌زاده تاکید کرد: سعدی با در نظر گرفتن واقعیت یک انسان زمینی که باید رو به آسمان داشته باشد، حالات مختلف انسانی را به تصویر کشیده است تا با شناخت بهتر و بهره‌گیری از آن بتواند دردهای کنونی جامعه خود درمان کند .

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش گفت: این حرکت ارزشمند، فصل جدیدی در پیوند دانش‌آموزان با گنجینه‌های هنر و ادب ایران به وجود آورده و معلمان و دانش‌آموزان می توانند با پرداختن به این گنجینه، دستاوردهای مختلفی را از آن کسب نمایند .

وی همچنین با اشاره به رویکردهای جدید حوزه کاری خود گفت: در معاونت آموزش ابتدایی صرفا به دنبال اجرای طرح‌های جدید نیستیم و تلاش می‌کنیم از ایده‌های معلمان برای تقویت شرایط مناسب یاددهی - یادگیری بهره بگیریم .

حکیم زاده با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن کودکان و یادگیرنده‌محور بودن فعالیت های تربیتی و آموزشی در مدراس گفت: ما به دنبال ایجاد فرصت برای دانش‌آموزان هستیم تا به استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات آنها و همچنین شناسایی نیازها و علائق آنها، برنامه‌های خود را تقویت کنیم .

معاون وزیرآموزش و پروش همچنین با تاکید بر لزوم مشارکت و همکاری دانش آموزان در فعالیت های آموزشی، گفت: رقابت دانش آموزان را از اصالت دور می‌کند و بر همین اساس رقابت‌زدایی یکی از رویکرد‌های مهم ما در این حوزه می باشد .

حکیم زاده با اشاره به حذف آزمون های مدارس خاص در دوره ابتدایی گفت: وظیفه ما آگاهی‌بخشی به والدین است تا فرزندان خود را در رقابت‌های آزاردهنده قرار ندهند و حذف آزمون های مدراس خاص نیز بر همین اساس انجام شده است تا دانش‌آموزان ما حس همکاری و با هم بودن را از دست ندهند .

وی با تاکید بر اینکه «یکی از مهمترین منابع تربیتی ما قرآن است» افزود: مراد از نزول قرآن کسب سیرت خوب است و ما در بهره‌گیری از این منبع عظیم تربیتی، تنها توجه به ظاهر آن همچون حفظ آیات بدون بینش عمیق را در نظر نداریم .

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش یاد آور شد: در قران نظام طبقه‌بندی و جداسازی انسان‌ها وجود ندارد بلکه دیدگاه توجه به همه و به رسمیت شناختن اراده آزاد انسان در امر تربیت و پرهیز از اجبار و تحمیل را در نظر دارد که بر هیمن اساس نگاه معلم باید به همه دانش آموزان یکسان باشد .

وی گفت: به رسمیت شناختن کودکی کودکان و تناسب رفتار ما با شرایط سنی آنها مهم است ، باید به دور ار رفتار تهدید آمیز و تحقیر، حق انتخاب به آنها داد و با ایجاد فرصت برای آنها ، زمینه تقویت اعتماد به نفس را را در آنها فراهم کنیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار