مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلهای دانشآموزی:
سازمان دانشآموزی بازوی امور تربیتی است و به نیازهای حیاتی دانشآموزان پاسخ میدهد
تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلهای دانشآموزی در گردهمایی معاونان مناطق آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ضمن تشریح دلایل تشکیل سازمان دانشآموزی و جایگاه و اهمیت آن در پرورش دانشآموزان گفت
گردهمایی معاونان مناطق آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با حضور علی فلاحتکار قائممقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی کشور، علینقی یزدانپناه مشاور وزیر در امور تشکلها، مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران و سعید دهنوی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در سالن جلسات سازمان دانش آموزی کشور برگزار شد.
علی نقی یزدانپناه، در این گردهمایی ضمن خوشآمدگویی به معاونان پرورشی و تربیتبدنی مناطق ۲۱ گانه شهرستانهای استان تهران، درخصوص جایگاه امر پرورش در آموزش و پرورش اظهار کرد: جامعه، آموزش پرورش را و آموزش و پرورش، پرورش را درک نمیکند؛ این حرف را نه به عنوان کسی که عمری در امور پرورشی فعالیت کرده میزنم بلکه برای صحبت خود دلایلی دارم.
وی بر تغییر نوع نگرش معاونان در مسائل دانشآموزی تاکید و اذعان کرد: اگر نگاه شما به عنوان معاونان پرورشی جزئینگری باشد کاری با دانشآموز نخواهید داشت و او را اولویت خود قرار نخواهید داد، نگرشتان را از جزئینگری به کلنگری تبدیل کنید.
یزدانپناه با بیان اینکه معاونان پرورشی مسئولیت و فشار کاری بسیاری را متحمل میشوند گفت: چون چندین سال در امور پرورشی فعالیت داشتم کاملا شما را درک میکنم، امور تربیتی از ابتدای شروع به کار تا اکنون برعکس دیگران شاهکار کرده است و لذا دوستان خواهشمندم نوع نگاه و نوع نگرشتان را از مسائل جزئی به کلنگری تغییر دهید؛ برای مثال چندین نفر از دانشآموزان به دلایل جزئی از جمله یک استوری، یک پیام رد شدند؛ این دانشآموزان چه کسی هستند؟ مگر بچههای ما نیستند؟
وی پاسخ به نیازهای حیاتی دانشآموزان در مدارس را از دلایل تشکیل سازمان دانش آموزی دانست و بیان کرد: در حالی که امور تربیتی وجود داشت و فعالیت خود را به خوبی نیز انجام میداد، سازمان دانش آموزی در سال ۱۳۷۸ تاسیس شد. آموزش و پرورش موظف بود طی شش ماه یک سازمان جایگزین برای جوانان و نوجوانان تاسیس کند؛ شش ماه شد ۱۴ سال و سازمان دانش آموزی تشکیل شد، سازمان آمد تا به نیازهای حیاتی که در مدرسه پاسخ داده نمیشد، پاسخ دهد.
یزدانپناه ادامه داد: با تشکیل سازمان دانشآموزی، امور تربیتی با دیدی رقابتی به این سازمان نگاه میکرد در صورتی که سازمان بازوی امور تربیتی بود و به هیچ وجه قرار به تقابل نبود، اگر کسی این ذهنیت را دارد نادرست است.
وی افزود: امور تربیتی نمیتوانست و نمیتواند به نیازهای حیاتی دانش آموزان پاسخ دهد به همین دلیل سازمان دانشآموزی تشکیل شد؛ برای مثال رییس جمهور محترم برای پرسش مهر سوالی طرح کردند، گروه فرهنگی هنری این پرسش را مطرح میکند و در نهایت آمار آثار ارسالی در زمینههای خط، نقاشی، شعر و ادبیات را ۵ میلیون نفر اعلام میکند، این رقم درست است اما این مسئله چه اثر تربیتی در بچهها خواهد داشت؟ زمانی که پس از کسب مقام دیگر کاری با آنها نداریم؟ این نوع فعالیتها به مثابه یک اقیانوس است، وسعت زیاد اما عمق یک بند انگشت که با آفتاب تندی خشک میشود.
وی به دیگر دلایل تشکیل سازمان دانش آموزی اشاره کرد و گفت: این سازمان آمد تا فرایند تربیت را به عنوان یک مکمل اصلاح کند، چون تربیت در سازمان دانش آموزی، اتحادیه و بسیج، استمرار یافته و سازماندهی شده است یعنی این تربیت منقطع نیست. در طول ۱۲ سال تحصیلی زمانی که دانش آموز به خواست خود وارد سازمان میشود هدایت او با شما معاونان پرورشی است؛ جنس پرورشی، جنس انتخابگری و داوطلبانه بودن است، برعکس آموزش که مبتنی بر اجبار است؛ سازمان دانش آموزی در حقیقت آمد تا این تربیت استمرار یافته را انجام دهد.
یزدانپناه به کارکردهای آموزش و پرورش در جامعه اشاره کرد و گفت: اولین کارکرد آموزش و پرورش انتقال فرهنگ است، یعنی آداب، سنن و رسوم را باید منتقل کنند و آداب و سنن با پرورشی منتقل میشود نه با آموزش؛ با روشهای مستقیم نمیتوانید آداب و سنن را منتقل کنید به همین سبب من همیشه بر این باورم که اردوهای ملی کلکسیونی از اقوام ایرانی هستند و زمانی که کنار هم حضور پیدا میکنند آداب و سنن منتقل می شوند.
وی در ادامه به مزیتهای گسترده اردوها و تاثیرات آن در زندگی روزمره دانشآموزان پرداخت و بیان کرد: در اردوها بعضی مواقع میگویند چرا بچهها را در چادرها میخوابانند؟ قصد از انجام اینکار این است که دانش آموز با سختیها مواجه و با محیط اطراف خود آشنا شوند، اردو جایی است که بچهها با سختیها مواجه میشوند، دانشآموزان این سختیها را در کلاس درس تجربه نمیکنند.
مشاور وزیر در امور تشکلهای دانشآموزی گفت: از دیگر وظایف مهم و کارکرد آموزش و پرورش جامعهپذیر کردن دانشآموزان است. با توجه به سند تحول بنیادین و سند درس ملی نکته مشترک در بین آنها مسئله جامعهپذیری دانشآموزان است که چطور شهروند مطلوب شود؟ چطور جامعهپذیر شود؟ چطور ادب و آداب معاشرت بیاموزد؟
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلهای دانشآموزی با بیان اینکه من هیچ مسئولیتی ندارم مگر آنکه افتخار میکنم یک مربی تربیتی مثل شما هستم، اظهار کرد: اردو مهمترین موقعیت یادگیری است و باتوجه به سند تحول بنیادین یکی از موقعیتهای یادگیری کلاس است مابقی شامل کانون، دارالقرآن، آزمایشگاه، کتابخانه و مهمترین آنها اردوگاه است.
ارسال دیدگاه