هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا:

تعامل با غرب بدون پشتوانه ملی در رفع مشکلات کشور موثر نخواهد بود

تهران(پانا) - یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت تجربه ثابت کرده است که هرگونه تعامل با غرب بدون پشتوانه ملی نمی‌تواند موثر باشد و مشکلی از مشکلات کشور را کم نمی‌کند.

کد مطلب: ۱۴۹۸۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
تعامل با غرب بدون پشتوانه ملی در رفع مشکلات کشور موثر نخواهد بود

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا در خصوص تعامل ایران با کشورهای مختلف در دولت چهاردهم، بیان کرد: «طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با تعامل با کشورهای مختلف با حفظ الگوهای اسلامی و ارزش‌های ملی راهی برای سیاست خارجی دولت چهاردهم است. تجربه ثابت کرده است که هرگونه تعامل با غرب بدون پشتوانه ملی نمی‌تواند موثر باشد و مشکلی از مشکلات کشور را کم نمی‌کند. نمونه آن برجام در سال ۲۰۱۵ است که ایران با کشورهای ۵+۱ بعد از سلسله مذاکراتی فشرده و نفس‌گیر به توافق رسیدند اما سپس ثابت شد که آمریکا و کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان به هیچ یک از توافقات بین‌المللی پایبند نبودند و ایران هزینه سنگینی برای برجام تحمل کرد.»

وی افزود: «اثرات برجام خیلی بر اقتصاد داخلی کشور موثر نبود. به‌نظر می‌رسد که هرگونه مذاکره باید با شرایط ایران و پیشرفت آن مخصوصا در حوزه برجام همراه باشد. برجام یک تعهد بین‌المللی است. ایران به این تعهدات عمل کرد اما آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و ۳ کشور اروپا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند.»

این کارشناس سیاست خارجی گفت: «بنابراین به‌نظر می‌رسد که دلبستگی زیاد به کشورهای اروپایی موجب فاصله گرفتن تکیه بر اقتصاد درون‌زا و ملی خواهد شد. رهبر انقلاب همواره این دغدغه را دارند که باید بر مسائل اقتصاد داخلی تکیه کرد و اقتصاد را به کشورهای غربی گره نزد. به‌نظر می‌رسد این بیانات، بیانات حکیمانه و مبتنی بر واقعیت‌های بین‌المللی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی این هشدار لازم را به دولت چهاردهم دادند که در دام فریب‌های آمریکا و غرب نیافتند.»

وی اضافه کرد: «باید شرایطی برقرار شود که اگر بار دیگر مذاکراتی در چارچوب برجام بین ایران و کشورهای اروپایی شکل بگیرد با پیشرفت‌های ایران باشد.» 

این تحلیلگر بین‌الملل در خصوص انتصاب علی باقری در شورای راهبردی سیاست خارجی نیز گفت: «علی باقری کنی در طول ماه‌های اخیر که سرپرستی وزارت خارجه را به عنوان شخصیتی آگاه به مسائل منطقه‌ای و جهانی برعهده داشتند. حضور باقری کنی در شورای راهبردی سیاست خارجی می‌تواند نقش این شورا را ارتقا دهد مخصوصا در کنار آقای خرازی قرار داشتن، می‌تواند شاکله مهم و تاثیرگذار در شورای راهبردی ایجاد کند.»

خبرنگار : پارمیدا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار