بلومبرگ: زلنسکی از هند خواسته از اجلاس صلح اوکراین میزبانی کند

تهران(پانا) - بر اساس گزارش یک رسانه آمریکایی رئیس جمهور اوکراین پیشنهاد برگزاری اجلاسی با میزبانی هند با موضوع پایان دادن به جنگ با روسیه را مطرح ساخته است.

کد مطلب: ۱۴۹۸۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد
بلومبرگ: زلنسکی از هند خواسته از اجلاس صلح اوکراین میزبانی کند

به گزارش وبگاه «بلومبرگ» به نقل از «منابع مطلع» نوشت، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در نشست چند روز پیشی که با «نارندرا مودی» به دنبال سفر این نخست وزیر هند به کشورش داشت چنین پیشنهادی را نزد مودی مطرح ساخته است.

به نوشته بلومبرگ زلنسکی در تلاش برای برگزاری یک اجلاس دیگر با موضوع پایان دادن به جنگ با روسیه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال جاری در ایالات متحده است که در ادامه اجلاس قبلی در ماه ژوئن به میزبانی سوئیس خواهد بود و در تلاش است تا حمایت کشورهای بلوک «جهان جنوب» (کشورهای در حال توسعه) را جلب کند.

این در حالی است که در اجلاس قبلی که در سوئیس برگزار شد روسیه به عنوان یکی از طرف‌های جنگ حضور نداشت چون دعوت نشد و بعید است که هند به عنوان متحد مسکو در بلوک «بریکس» با برگزاری هر گونه اجلاس صلح اوکراین بدون شرکت روسیه موافقت کند. منابع مطلع به بلومبرگ گفتند مودی که روز ۲۳ اوت به اوکراین سفر کرد هنوز با میزبانی کردن از نشست با موضوع صلح اوکراین موافقت نکرده است.

«راندهیر جایسوال»، سخنگوی وزارت امور خارجه هند در پاسخ به درخواست بلومبرگ برای اظهارنظر درباره این گزارش گفت نخست وزیر هند سیگنالی مبنی بر مایل بودنش برای ایفای «نقش سازنده» در فرآیند صلح اوکراین ارسال کرده هر چند که «هنوز برای اظهار نظر درباره شرایط مشخص و مسیرهای این فرآیند در مقطع کنونی زود است.»

اوکراین از ششم اوت عملیات نفوذی را در منطقه کورسک روسیه در پی تشدید فشارها در جبهه داخلی در شرق علیه نیروهای ارتش خود به راه انداخت تا کمی از این فشارها بکاهد اما همچنان ارتش روسیه در منطقه دونتسک به روند پیشروی‌هایش ادامه می‌دهد. بلومبرگ تحلیل کرده با توجه به در جریان بودن این عملیات‌ها نمی‌توان در آینده نزدیک راه‌حل دیپلماتیکی برای جنگ اوکراین متصور شد.

بلومبرگ: زلنسکی از هند خواسته از اجلاس صلح اوکراین میزبانی کند

سفر نخست وزیر هند به پایتخت اوکراین

به نوشته بلومبرگ همچنین «سرهی نیکیفوروف»، سخنگوی زلنسکی اظهار کرد، اوکراین بررسی می‌کند اجلاس تکمیلی برای اجلاس ماه ژوئن در سوئیس را به میزبانی یک کشور متعلق به بلوک «جهان جنوب» و «به ویژه هند» برگزار کند.

رئیس‌جمهور اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ از یک طرح صلح ۱۰ بندی خود رونمایی کرد که شامل موضوعات تبادل متقابل زندانیان، تضمین امنیت هسته‌ای، غذایی و انرژی است. طرح صلح زلنسکی همچنین شامل نکاتی درخصوص خروج تمامی نیروهای روسیه از اوکراین، احیای تمامیت ارضی کامل اوکراین، تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی برای جبران خسارت این کشور با استفاده از دارایی‌های روسیه می‌شود. در این میان به گزارش بلومبرگ او همچنان به تلاش برای جلب حمایت‌ها به این طرح صلح ۱۰ بندی خود ادامه می‌دهد.

نشریه آمریکایی بلومبرگ چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای برای تلاش‌های زلنسکی برای برگزاری اجلاس صلحی به میزبانی یکی از کشورهای حوزه «جهان جنوب» متصور نیست، چون کشورهای این حوزه که متحدان روسیه هستند درخواست دارند هر گونه اجلاس صلح اوکراین با در نظر گرفتن یک کرسی برای شرکت روسیه برگزار شود.

اجلاسی که در تاریخ‌های ۱۵ و ۱۶ ژوئن به میزبانی سوئیس با شرکت بیش از ۱۰۰ کشور و سازمان، عمدتا شامل متحدان اوکراین، و بدون شرکت روسیه و چین برگزار شد نتوانست حمایت‌های چندانی را در سطح جهانی به زلنسکی و طرح صلحش جلب کند. در این اجلاس هند، اندونزی و آفریقای جنوبی هر چند از شرکت‌کنندگان بودند اما بیانیه نهایی را امضا نکردند.

سخنگوی رئیس جمهور اوکراین گفت، زلنسکی در جریان سفر مودی به این کشور مساله امضای بیانیه اجلاس تکمیلی برای اجلاس سوئیس را مطرح کرده و گفته که کشوری که از این اجلاس میزبانی می‌کند باید متن بیانیه را امضا کرده باشد.

مقام‌های ارشد هندی که نامشان را فاش نکردند نیز به بلومبرگ گفتند هند به دلیل موضوع شرکت نکردن روسیه به دیده تردید به پیشنهاد اوکراین نگاه می‌کند. این مقام‌ها بیان داشتند دولت نارندرا مودی تصریح کرده راه‌حل صلح اوکراین تنها از طریق گفتگو بین ۲ طرف جنگ می‌تواند حاصل شود.

به نوشته بلومبرگ همچنین نخست وزیر هند در جریان سفر چند روز قبل خود به کی‌یف که اولین سفر یک نخست وزیر هند به اوکراین از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۹۱ بوده گفته که از تمامیت ارضی اوکراین حمایت اما همچنین بر درخواستش مبنی بر این که راه‌حل دیپلماتیک تنها مسیر صلح اوکراین است، تاکید می‌کند.

هند بعد از «عملیات نظامی ویژه» که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین اعلام کرد همچنان روابط سیاسی و اقتصادی با مسکو را بر خلاف تحریم‌هایی که غربی‌ها علیه روسیه اعمال کردند حفظ کرده و از روسیه نیز نفت و تسلیحات دریافت می‌کند. سفر نارندرا مودی به اوکراین بعد از سفری که او ماه گذشته میلادی به مسکو داشت انجام شد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار