کنعانی:

رژیم اسرائیل مایل به پایان جنگ نیست

موافقتنامه جامع همکاری ایران‌ و روسیه اجرایی خواهد شد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت پاسخ ایران به ترور شهید هنیه به‌عنوان مهمان رسمی ایران و مساله مذاکرات آتش بس جنگ غزه، دو موضوع جداگانه است. ما قوی‌ترین و مهمترین حامی منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف جنگ و آتش بس بودیم و هستیم و کماکان نیز تلاش می‌کنیم و از اقداماتی که در این راستا باشد حمایت می‌کنیم.

کد مطلب: ۱۴۹۵۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد
رژیم اسرائیل مایل به پایان جنگ نیست

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص برگزاری مراسم اربعین، اظهارداشت: لازم می‌دانم از کمک‌های دولت عراق و تلاش‌های ارزنده‌ای که امسال و طی سال‌های گذشته انجام دادند تشکر کنم و از ملت بزرگ، کریم و سخاوتمند عراق که همچنان با آغوش گشاده و روی باز توفیق میزبانی از زائران سیدالشهدا را دارند نیز تشکر میکنم.

وی در خصوص سالروز کودتای ۲۸ مرداد توسط آمریکا، گفت: روز گدشته اولین جلسه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ با حضور جمعی از حقوقدانان و اساتید دانشگاه‌ برگزار شد. اساس برگزاری این دادگاه یک مبنای قانونی جدی دارد که بر مبنای اصل ۳۴ قانون اساسی دادخواهی حق هر فرد و شهروند ایرانی است.

کنعانی افزود: بند ۱ ماده ۱۰ قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات آمریکا مبنای قانونی دیگری است. در این چارجوب دادخواست بیش از ۴۰۰ هزار نفری شهروندان ایرانی از استان‌های مختلف کشور علیه آمریکا در اقدام به کودتای ۲۸ مرداد را داریم که مردم ایران نیز متضرر خسارات فراوان نادی و معنوی شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در راستای احقاق حقو شهروندان ایرانی و دادخواستی که دادند این دادگاه تشکیل شده و روند آن تا رسیدگی کامل به دادخواهی شهروندان‌ ایرانی ادامه پیدا خواهد کرد. در نتیجه اقدام ننگین آمریکا و انگلیس در طراحی کودتای ۲۸ مرداد بیش از ۲۵ سال خسارات مادی و معنوی به کشور وارد شده و این دادگاه به دنبال استیفای حقوق ملت ایران است و در این خصوص همکاری و روابط نزدیکی میان دولت و قوه قضائیه وجود دارد.

وی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی در احقاق حقوق ملت مبتنی بر رای دادگاه ماموریت خودرا برای ابلاغ و پیگیری به منظور اجرا انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات آتس بس در غزه گفت: در ضرورت برقراری فوری آتش بس در جنگ ده ماهه غزه هیچ کس تردیدی ندارد و استمرار جنایات رژیم صهیونیستی نتیجه بی عملی جامعه جهانی و به خصوص شورای امنیت سازمان ملل تحت تاثیر فشارهای آمریکا است و جمهوری اسلامی ایران از هر تلاش صادقانه‌ای که به منظور آتش بس و پایان دادن به جنایات گسترده و وحشیانه رژیم صهیونیستی باشد استقبال می‌کند و در ماه‌های گدشته یکی از مهمترین کشورهایی بود که به طور صادقانه از تمام توان و ظرفیت دیپلماتیک خود برای پایان توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی استفاده کرده است.

وی ادامه داد: ما دولت آمریکا را به عنوان دولت صالح و دارای صلاحیت برای پیگیری موضوع آتش بس نمی‌دانیم که این هم به واسطه عملکرد خود آمریکا است که حامی تمام عیار رژیم صهیونیستی و شریک جنایات این رژیم بودن است. آمریکا بارها نشان‌داده که متعهد به امنیت رژیم صهیونیستی است و هیچ تعهدی به صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی ندارد.

کنعانی بیان کرد: در این ده ماه نیز آمریکا تمام عیار در کنار رژیم صهیونسیتی ایستاده و اثبات کرده یک طرف جنگ و کشتار و نه یک طرف صالح در ایجاد آتش بس است. اگر اراده‌ای در دولت آمریکا برای آتش بس وجود داشت این دولت از توان لازم برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی برخوردار هست، اما از این مهم استفاده نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مشورت‌هایی که دوستان منطقه‌ای با ما در خصوص مذاکرات آتش بس داشتند گفتیم که از تلاش‌های همراه با حُسن نیت استقبال می‌کنیم. یک طرف اصلی موضوع رژیم صهیونسیتی است و یک طرف هم فلسطینی‌ها قرار دارند.

وی افزود: رژیم اسرائیل نشان داد که تمایلی به برقراری آتش بس و توقف جنگ ندارد و واکنش‌های بعد از مذاکرات اخیر نیز همین را نشان میدهد و این رژیم ذره‌ای از کشتار مردم فلسطین نکاسته است و از طرف دیگر جنبش حماس نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کرده و گفته رژیم صهیونسیتی شروط جدیدی را ارائه داده که نشان می‌دهد این رژیم تمایلی به برقراری آتش بس ندارد و توپ امروز در زمین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

کنعانی تصریح کرد: آمریکا باید مشخص کند آیا هدف از این نشست‌ها یک مانور سیاسی و در جهت خرید زمان برای رژیم صهیونیستی است یا واقعا قصد ایجاد آتش بس دارند. باید منتطر ماند و دید که در رفتار و عمل آمریکا چطور عمل می‌کند ولی طرف حماس دیدگاه مثبتی تا به امروز از عملکرد آمریکا نداشته است.

لبنان در برابر ماجراجویی اسرائیل ایستاده است

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران جهت حفظ امنیت خود در برابر متجاوز از همه امکانات خود مبتنی بر همه اصول بین‌المللی استفاده می‌کند و جامعه جهانی و به ویژه شورای امنیت در جهت حمایت از صلح و امنیت بین‌المللی مسئولیت فوری و عینی دارد و لازم است به آن پایبند باشد.

وی ادامه داد: در خصوص مساله لبنان، ایران جهت تامین امنیت منطقه تردیدی به خود راه نخواهد داد و رژیم صهیونیستی را تهدیدی علیه همه منطقه می‌دانیم. ماجراجویی رژیم صهیونیستی صرفا در سایه اقدام قاطع و جدی جامعه جهانی متوقف خواهد شد و معتقدیم که آنها باید به مسئولیت خود متعهد باشند.

کنعانی بیان کرد: دولت، ملت و ارتش لبنان نشان دادند که در مقابل ماجراجویی رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کنند و در برابر هرگونه تجاوزگری جدید خواهند ایستاد و رژیم صهیونیستی نیز باید محاسبات خود را داشته باشد. آمریکا نیز باید در خصوص هرگونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی در لبنان اقدامی مسؤولانه و حکیمانه کند. ایران نیز در تامین امنیت ملی و منطقه‌ای خود قاطعانه عمل خواهد کرد.

مذاکرات آتش‌بس با پاسخ ایران به ترور هنیه ارتباط ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: پاسخ ایران به ترور شهید هنیه به‌عنوان مهمان رسمی ایران و مساله مذاکرات آتش بس جنگ غزه، دو موضوع جداگانه است. ما قوی‌ترین و مهمترین حامی منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف جنگ و آتش بس بودیم و هستیم و کماکان نیز تلاش می‌کنیم و از اقداماتی که در این راستا باشد حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اما این مساله ارتباطی با حق مشروع و قانونی ایران در پاسخ به متجاوز و تنبیه رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه ندارد. آقای هنیه رهبر روند مذاکرات سیاسی برای برقراری آتش بس در نوار غزه بود و رژیم صهیونیستی با ترور ایشان نشان داد که مایل به گفت‌وگو نیست و اراده‌ آن بر تداوم جنگ است.

کنعانی گفت: ما این حق را داریم که در برابر متجاوز از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود دفاع کنیم. ما بلافاصله درخواست تشکیل فوق‌العاده شورای امنیت را دادیم و به رغم مواضع خوبی که برخی کشورها در آن نشست مطرح کردند، آمریکا و برخی معدود کشورهای دیگر مانع از انجام وظیفه شورای امنیت شدند و اگر شورای امنیت نتواند منافع و امنیت کشوری را که مورد تجاوز قرار گرفته تامین کند آن کشور می‌تواند از حقوق قانونی و مشروع خود در استیفای حقوقش استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای عراقچی از بدنه وزارت امور خارجه است. عراقچی فردی است که خوشبختانه سلسه مراتب ترقی و ارتقای مقام از پُست کارشناسی تا رده‌های عالی را طی کرده است.

وی گفت: رئیس دستگاه دیپلماسی با هر میزان رأی بالاتری که از مجلس شورای اسلامی بگیرند، مقتدرتر در اجرای پیشبرد اهداف سیاست خارجی نظام عمل خواهند کرد. بدنه دستگاه دیپلماسی با آقای عراقچی بیگانه نیستند و امیدواریم آنچه خیر است برای آقای عراقچی، دستگاه دیپلماسی و دولت رقم بخورد. آنچه مسلم است میان دستگاه دیپلماسی و مجلس شورای اسلامی رابطه تنگاتنگی بوده و خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس در یمن گفت: نقش آمریکا در بحران یمن به هیچ وجه نقش سازنده و بی طرفی نبوده و در بازه زمانی اخیر نیز شاهد تجاوزات مستقیم دولت آمریکا و اقدامات نظامی و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یمن توسط آمریکا هستیم که آن را در تداوم تلاش‌های بی ثبات ساز آمریکا تلقی می‌کنیم و این اقدامات غیرسازنده از نظر ایران و قوانین و مقررات بین‌المللی محکوم است.  

وی ادامه داد: انتظار می رود کسانی که از صلح و امنیت در یمن و منطقه حرف می‌زنند در عمل نیز این موضوع را نشان دهند و همه کمک کنند که مردم یمن هرچه زودتر در صلح، ثبات و امنیت زندگی کنند.

کنعانی در خصوص معاهده جامع روسیه و ایران بیان کرد: این سند رو به پیشرفت است. ما دعوت آقای پوتین از آقای پزشکیان برای نشست سران آتی بریکس را دریافت کردیم و فرصت برای تبادل نظر میان مقامات دو طرف وجود دارد و این سند می‌تواند در زمان آتی امضا و پس از طی مراحل تشریفاتی، اجرایی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان کرد: برای بازگشت مسؤولانه همه طرف‌ها به برجام مذاکراتی در دولت فعلی برقرار شد و آقای عراقچی نیز روز گذشته وضعیت را بر اساس مواضع قطعی نظام توضیح دادند و شرایط روشن است و امیدواریم با شروع به کار دولت جدید در مسیر احقاق حقوق ملت ایران از طریق توافقی که امضا شده حقوق مردم ایران را استیفا کنیم. 

وی بیان کرد: دستگاه دیپلماسی در چارچوب سیاست‌های کلان نظام به وظایف خود عمل می‌کند و آقای عراقچی نیز روز گذشته تاکید کردند که مبتنی بر سیاست‌های قطعی نظام و قانون اقدام راهبردی و فرصت‌های حقوقی و دیپلماتیکی که داریم وزارت امور خارجه اقدامات خود را انجام خواهد داد.

تصمیم گیری در خصوص مذاکرات با خود فلسطینی‌هاست

کنعانی تصریح کرد: ما در مذاکرات آتش بس حضور نداریم، زمانیکه یک طرف مذاکرات رژیم صهیونیستی است، انتظار نیست در مذاکراتی که یک طرف آن رژیم صهیونیستی است، هیأتی از جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشته باشد و دوم آنکه تصمیم گیری در خصوص این مساله برعهده مردم فلسطین است.

وی بیان کرد: ملت فلسطین از رشادت و شهامت لازم برای تصمیم گیری و پیشبرد اهداف خود در میادین سیاسی و میدانی برخوردارند و حمایت ایران از فلسطین نیز همچنان به قوت خودش باقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما شاهد روند بسیار مثبتی در تبادل نظرهای مشترک میان ایران و مصر در سطوح عالی و به ویژه سطح وزرای خارجه‌ دوطرف هستیم و در سایه تصمیم روسای جمهور در دوره دولت شهید رئیسی مبنی بر اینکه وزرای خارجه مکلف شدند با نشست‌های مشترک، زمینه رفع موانع و ارتقای روابط سیاسی برطرف شود که چندین مرتبه گفت‌وگوهایی میان وزرای خارجه ایران و مصر صورت گرفته است و البته گفت‌وگوهای تلفنی نیز میان دو طرف برقرار است و طرفین بر استمرار این روابط تاکید دارند.

کنعانی گفت: در خصوص بحرین نیز دو طرف توافق کردند سازوکاری را برای ارتقای سطح روابط سیاسی داشته باشند و در این مسیر هم حرکت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تدابیر ایران برای عدم گسترش تنش و درگیری در منطقه نیز گفت: ایران کشور مقتدری است و در کوران حوادث نشان داد در حمایت از امنیت و منافع ملی خود قاطع عمل می‌کند و در مقابل هیچ قدرتی انفعال نشان نخواهد داد. در ارتباط با تنبیه متجاوز طبیعی است که ایران مبتنی بر منشورحقوق بین الملل این حق ذاتی را دارد و قاطعانه هم عمل خواهد کرد.

وی گفت: امنیت یک مقوله بهم پیوسته است و اکنون ناامنی در هر نقطه‌ای از دنیا بر امنیت جهانی اثرگذار است. همه باید بدانند هرگونه اقدام ماجراجویانه به ویژه از جانب رژیم صهیونیستی باید با جدیت از سوی همه طرف‌ها مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه سازمان ملل مسئولیت دارد. اکنون جهان به یک پدیده چالشگر مواجه است. همه باید در این زمینه مسئولانه عمل کنند. ایران همواره نسبت به صلح و امنیت بین المللی مسئولانه عمل کرده است.

کنعانی بیان کرد: پاسخ ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی یک حق مشروع و قانونی است و این حق مورد اعتراف همه طرف‌هایی است که در این بازه‌ی زمانی با ایران گفتگو داشتند و این اقدام یک نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عضوی از اعضای سازمان ملل متحد محسوب می‌شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: ما درعین حال که بر حق ملت فلسطین برای احقاق حقوق ملت فلسطین اعتراف و از آن حمایت می‌کنیم، از حق خود برای تنبیه متجاوز که آن را اقدامی در راستای تأمین صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای می‌دانیم نیز حتما استفاده خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار