فیدان: ترور هنیه نشان می‌دهد نتانیاهو خواهان آتش‌بس نیست

تهران (پانا) - وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری خود، گفت: ترور رئیس دفتر سیاسی حماس نشان می‌دهد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آتش‌بس در غزه را نمی‌خواهد.

کد مطلب: ۱۴۹۲۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
فیدان: ترور هنیه نشان می‌دهد نتانیاهو خواهان آتش‌بس نیست

به گزارش ایسنا، «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر و «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با یکیدیگر در قاهره، در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

عبدالعاطی پیرامون محتویات این دیدار دوجانبه گفت: با فیدان بر اهمیت فوق‌العاده اجرای راهکار ۲ دولتی و پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید کرده است.

وی افزود: پیام ما به جهان تلاش برای توقف جنگ غزه و انتقال بدون شرط و مانع کمک‌های انسانی است. جامعه جهانی باید برای توقف جنگ غزه تلاش کند.

عبدالعاطی گفت: موفقیت قاهره و آنکارا در تحقق امنیت و ثبات لیبی، الگویی است که می‌توان در پیش گرفت.

وزیر خارجه مصر بیان کرد: در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود علاوه بر مسائل از جمله سودان و جنگ موجود در این کشور، درباره تلاش‌های مصر، قطر، آمریکا برای دستیابی به توافق آتش‌بس غزه صحبت کرده است.

وی تاکید کرد: حمله به ملت فلسطین باید متوقف و انتقال کمک‌های انسانی به غزه باید از سر گرفته شود.

العاطی تصریح کرد: منطقه ما شاهد جنگ و درگیری است و ما بر اهمیت همکاری مستحکم بین ۲ کشور تاکید می‌کنیم.

وی با اشاره به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، تاکید کرد: مصر با سیاست ترور و نقض حاکمیت کشورهای دیگر مخالف است و منطقه شاهد تشدیدی در حد درگیری است و تنش نتیجه سیاست ترور است و باید منطقه را از جنگ گسترده و پیامدهای خطرناک آن دور کرد.

وزیر خارجه مصر همچنین گفت: قاهره از آمادگی آنکارا برای حل اختلافات با دمشق در راستای حفظ حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی آن استقبال و از همه تلاش‌های صادقانه برای دستیابی به حل و فصل جامع بحران سوریه براساس قوانین بین‌المللی حمایت می‌کند.

العاطی در رابطه با وضعیت لیبی نیز با بیان اینکه در دیدار با فیدان بر لزوم حفظ امنیت لیبی و «خروج مزدوران خارجی» از آن تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد و گفت: انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سریع‌ترین زمان ممکن در این کشور برگزار شود به گونه‌ای که سازمان‌ها یکسان سازی شوند.

قیدان گفت: حمله به غزه یک تهدید بزرگ است و این اسرائیل است که مانع از دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه می‌شود.

وی افزود: از ترور شهید هنیه توسط اسرائیل، «این نتیجه را می‌گیریم که نتانیاهو خواهان آتش‌بس نیست».

فیدان گفت: پیش از حضور در قاهره، به ۲ شهر العریش و رفح رفته است و مصر نقش مهمی در انتقال کمک‌های انسانی به غزه ایفا می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه گفت: کشورش روز چهارشنبه درخواست پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری را ارائه می‌کند.

وی درباره روابط تجاری مصر و ترکیه گفت: هدف تبادل تجاری با مصر به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در مرحله آتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار