آغاز فصلی نو در سازمان دانش آموزی آذربایجان شرقی؛ تاکید بر کنشگری و هویت بخشی
تبریز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی استان آذربایجان شرقی در جلسهای با اعضای ستادی سازمان دانشآموزی استان، بر اهمیت شناخت شخصیت نوجوانان و اجرای برنامههای دانشآموزی تأکید کرد.

در جلسهای که با حضور اعضای ستادی سازمان دانشآموزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد، محمد صادقزاده به بررسی راهکارهای تربیت هویت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان پرداخت.
او در این جلسه با تأکید بر اهمیت شناخت شخصیت نوجوانان گفت: تا زمانی که شخصیت نوجوان را نشناسیم، فعالیتها بیهوده خواهد بود. سازمان دانشآموزی باید بهطور کامل توسط دانشآموزان اداره شود و برنامهها باید به دست خود آنها اجرا گردد.
صادقزاده همچنین به برنامهریزی برای اجرای طرح «یاوران انقلاب» با رویکردی جدید اشاره کرد و زمان اجرای آن را ۱۶ اردیبهشت پیشبینی نمود.
وی افزود: برای اینکه به سازمان شأنیت بدهیم، باید به مسئولین جایگاه فرابخشی بدهیم و به تکتک اعضا توجه کنیم. این طرح میتواند به تقویت هویت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان کمک کند و آنها را در مسیر کنشگری و حل مسائل اجتماعی توانمند سازد.
معاون مدیرکل استان با تأکید بر اهمیت ایجاد تشکلها در دل مدارس گفت: سازمان تنها یک تشکل نیست، بلکه مجموعهای از تشکلهاست و مهمترین مأموریت ما، ایجاد و توسعه فعالیتها در مدارس دولتی و غیردولتی است. ما باید به دنبال ایجاد تشکلهای فعال در ۱۴۰۰ مدرسه غیردولتی باشیم و این مدارس را در دایره فعالیتهای سازمان قرار دهیم.
صادقزاده همچنین به ضرورت تقویت تشکل پیشتازان به عنوان مهمترین سرمایه سازمان اشاره کرد و گفت: توسعه این تشکل باید با اولویت مدارس دولتی و غیردولتی بالای ۱۵۰ نفر انجام شود، چرا که نیروی انسانی و منابع مالی بالایی در این مدارس وجود دارد. همچنین، تربیت مربی باید در تمامی مناطق ساری و جاری باشد و نیروی جدید متخصص و حرفهای هر سال به سازمان اضافه شود.
وی تأکید کرد: معاونت پرورشی نیز به عنوان حامی سازمان، در تربیت مربی در سطح مناطق و تربیت مدرس در سطح استان مدنظر قرار گرفته است.
صادقزاده ادامه داد: ما باید مربیانی آموزشدیده و حرفهای در تمام مناطق و نواحی داشته باشیم تا بتوانند نیروی لازم را آموزش دهند و به تربیت دانشآموزان کمک کنند.
در ادامه، او به ضرورت برگزاری اردوهای تشکیلاتی، زیارتی و سناریومحور اشاره کرد و گفت: این اردوها باید در دستور کار قرار گیرند تا دانشآموزان در فضایی پویا و فعال، به یادگیری و تجربههای جدید بپردازند.
صادقزاده همچنین بر ضرورت تعریف مأموریتهای پایدار و مدرسهمحور برای تشکلها تأکید کرد و گفت: این مأموریتها باید نقش مؤثری در فرایند تربیت و هویتبخشی ایفا کنند. دانشآموزی که اهل تحرک و پویایی است، جذب سازمان میشود، بنابراین باید فعالیتها جذاب و متنوع باشند.
وی در خصوص خبرگزاری پانا نیز گفت: خبرگزاری پانا باید از شکل روابط عمومی خارج شود و محوریت کار را به سمت آموزش و تربیت خبرنگار ببرد. ما باید طرح «هر مدرسه یک خبرنگار» را بهصورت فازبهفاز پیش ببریم و پانا را به مرجع رسانهای آموزش و پرورش تبدیل کنیم. این خبرگزاری باید مسئلهمحور حرکت کند و به مسائل دانشآموزی مدارس ورود کند.
صادقزاده در پایان بر ضرورت انتشار اخبار خوب مدارس در هفته تأکید کرد و گفت: این کار میتواند انگیزه و رقابتی بین مدارس ایجاد کند و به نیازآفرینی و امیدآفرینی در آموزش و پرورش کمک کند. ما باید تلاش کنیم تا مخاطبان را در شبکههای اجرایی افزایش دهیم و سازمان دانشآموزی نقش بازوی درآمدزایی را برای معاونت پرورشی ایفا کند. باید این ظرفیتها را بشناسیم و به تولید تبدیل کنیم.
این جلسه با هدف تقویت فعالیتهای سازمان دانشآموزی و ایجاد بستری مناسب برای تربیت دانشآموزان به عنوان شهروندانی فعال و مسئول در جامعه برگزار شد. امید میرود که با اجرای برنامههای مدنظر، شاهد تحولی مثبت در حوزه آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی باشیم.
ارسال دیدگاه