کنعانی:

نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی چهارشنبه در جده برگزار می‌شود

کسی حق ندارد در حق قانونی ایران برای تنبیه متجاوز تردید کند

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت خارجه با محکوم کردن ترور شهید هنیه گفت که خون پاک این شهید عزم و اراده ملت مظلوم فلسطین و تمام آزادی‌خواهان را در ادامه مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی و تلاش برای آزادی فلسطین جزم‌تر خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۲۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی چهارشنبه در جده برگزار می‌شود

ناصر کنعانی صبح امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تسلیت و محکوم کردن ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت حماس، اظهار کرد: این قبیل اقدامات تروریستی نه تنها خللی در عزم و اراده ملت مقاوم فلسطین در راه مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و آزادی قدس شرف ایجاد نمی‌کند و این رژیم از ترور شهید هنیه و ترورهای گذشته خود نتیجه‌ای نخواهد گرفت، بلکه عزم آنها را جزم‌تر می‌کند.

وی گفت: اقدام رژیم صهیونیستی در ترور ناجوانمردانه رهبر عالی سیاسی ملت فلسطین در تهران در حالی که وی مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران بود نقض فاحش حقوق بین الملل و قوانین بین‌المللی و نیز عُرف سیاسی مورد احترام حامعه بین المللی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ترور در ذات رژیم صهیونیستی است و اساس این رژیم بر ترور بنا شده و بقای آن نیز بر تداوم رویکرد تروریسم دولتی است. اولا جهان باید این جنایت را قویا محکوم کند، دوما باید از تنبیه متجاوز حمایت کند و از هر رویکردی که معنای حمایت از متجاوز را می‌دهد پرهیز کند.

کنعانی افزود: ما حق خود را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود بلا تشکیک می‌دانیم و کسی حق ندارد در تنبیه رژیم ماجراجو صهیونیستی تردیدی کند. تا این لحظه اقدامات سیاسی و دیپلماتیک لازم را انجام دادیم که از جمله پیگیر برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل شدیم که با همکاری کشورهای دوست ما همچون روسیه، چین و الجزایر این نشست برگزار شد.

وی بیان کرد: همچنین درخواست برگزاری نشست سازمان کنفرانس اسلامی در جده نیز مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت و قرار است چهارشنبه این هفته در سطح وزرای خارجه‌ برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مکاتباتی را با دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برخی مجامع بین‌المللی داشتیم و مواضع مستدل خود را مطرح کردیم‌. گفت‌وگوهای تلفنی زیادی را با مقامات مختلف خارجی داشتیم و به بیان نقطه نظرات خود را پرداختیم.

کنعانی ادامه داد: به دلیل اعمال نفوذ برخی دولت‌ها از جمله آمریکا در اجرای وظایف برخی نهادهای بین المللی از جمله شورای امنیت شاهد تنش‌های اخیر هستیم. ایران یکبار دیگر تاکید می‌کند که در دفاع از منافع و امنیت ملی از حق خود در اقدام قاطع برای تنبیه متجاوز استفاده خواهد کرد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در این راستا برای تنبیه رژیم صهیونیستی متجاوز و به منظور ایجاد بازدارندگی از حق مشروع خود در دفاع از امنیت ملی استفاده می‌کند و با قاطعیت و با صلابت عمل می‌کند.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در نشست ویژه شورای امنیت برخی از کشورهای غربی اجازه ندادند که اقدام رژیم صهیونیست در ترور شهید هنیه محکوم شود، گفت: در طول ۱۰ ماه گذشته شورای امنیت به دلیل نفوذ برخی قدرت‌ها از جمله دولت آمریکا نتوانسته به مسئولیت حقوقی و بین‌المللی خود مشخصا در تامین صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند. آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی و غربی حتی از میزان صدور تسلیحات خود برای این رژیم کم نکرده و سلاح‌های ممنوعه برای آن ارسال کردند. ما به عنوان ایران که حاکمیت و تمامیت ارضی مان مورد تعدی یک رژیم ماجراجو قرار گرفته، نمی‌توانیم منتظر اقداماتی باشیم که شورای امنیت و کشورهای عضو آن انجام ندادند.

وی افزود: ایران در چارچوب حقوق و مقررات بین‌المللی، شورای امنیت را مسئول قرار داد، مکاتبه لازم را انجام و درخواست جلسه فوق العاده شورای امنیت کرد و  با دبیرکل سازمان ملل نیز مکاتبه کرد.ما به امنیت خود حتما اهتمام ویژه‌ای داریم و برای تامین امنیت خود به صورت جدی و بازدارنده عمل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در جریان سفر وزیر خارجه اردن به تهران یک توافقی بین ۲ کشور در مورد چگونگی پاسخ‌دهی به اسرائیل حاصل شد، گفت: ما برای تامین حقوق و منافع خود در چارچوب قوانین بین‌المللی عمل می‌کنیم و مواضع خود را برای کشورهای دوست و همسایه تبیین می‌کنیم. اردن کشور دوست و منطقه‌ای ماست و از کشورهای موثر در حوزه فلسطین است. مشورت ما با اردنی‌ها امری طبیعی است و در جریان این سفر نیز در مورد وضعیت فلسطین  و وضعیت جدید ایجاد شده بعد از ترور شهید هنیه رایزنی و گفت‌وگو شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار