انتخاب چهاردهمین دوره ریاست جمهوری کانون توجه رسانه‌های عربی

تهران (پانا) - برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کانون توجه رسانه های عربی منطقه قرار گرفت و این رسانه ها گزارش دادند که مردم ایران برای انتخاب نهمین رئیس جمهور خود در پای صندوق های رای حضور می‌یابند.

کد مطلب: ۱۴۸۳۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب چهاردهمین دوره ریاست جمهوری کانون توجه رسانه‌های عربی

شبکه العربیه با اعلام خبر آغاز انتخابات ریاست جمهوری در ایران افزود: انتخابات ایران صبح امروز آغاز شد و مردم ایران برای انتخاب جانشین آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران که ماه گذشته در سانحه سقوط بالگرد جان خود را از دست داد، به پای صندوق های رای رفتند.

العربیه با اشاره به اینکه انتخابات ایران در خارج از کشور به دقت زیر نظر گرفته می شود، اذعان کرد که ایران، یک کشور قدرتمند در خاورمیانه است و در قلب بسیاری از بحران‌های ژئوپلیتیکی از جنگ غزه گرفته تا موضوع هسته‌ای که منشا اختلاف نظر بین جمهوری اسلامی و غرب در سال های گذشته بوده است، قرار دارد.

شبکه الجزیره قطر نیز با بازتاب حضور مردم ایران در پای صندوق های رای افزود: امروز جمعه، مردم ایران برای شرکت در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری که نتیجه آن نامشخص به نظر می رسد، به پای صندوق های رای رفتند.

الجزیره ادامه داد:‌ مقامات ایران واجدین شرایط رای دادن که حدود ۶۱ میلیون رای دهنده هستند را دعوت کردند تا به پای صندوق های رای بروند و آرای خود را به صندوق های رای که در ۵۸ هزار و ۶۴۰ مرکز انتخاباتی در سراسر این کشور پهناور از دریای خزر در شمال تا خلیج فارس در جنوب گسترده شده است، بیاندازند.

این شبکه خبری عرب زبان افزود: رای گیری از ساعت ۸ صبح به وقت محلی (۰۴:۳۰ به وقت گرینویچ) آغاز شد و مراکز رای گیری در ساعت ۶ بعد از ظهر (۱۴:۳۰ بعد از ظهر به وقت گرینویچ) بسته می شوند اما احتمال اینکه زمان رای گیری تا نیمه شب تمدید شود، وجود دارد.

شبکه روسیه الیوم نیز گزارش داد که فرآیند رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران برای اتباع مقیم خارج از این کشور نیز به دلیل اختلاف زمان با ایران در برخی از کشورها پیش از باز شدن صندوق های رای در داخل شهرهای ایران آغاز شد.

این شبکه عرب زبان روسیه با اشاره به اینکه مردم ایران برای انتخاب جایگزین [آیت الله سید ابراهیم ] رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران به پای صندوق های رای رفته اند، افزود:‌ [آیت الله سید] علی خامنه ای رهبر انقلاب ایران صبح روز جمعه برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حسینیه امام خمینی (ره) تهران حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.

روسیه الیوم افزود:‌ آیت‌الله خامنه‌ای پس از انداختن رای خود در صندوق گفتند که افزایش مشارکت یک ضرورت و نقطه قوت ماندگار و سربلندی جمهوری اسلامی ایران در گرو حضور مردم است.

حضور مردم در ساعات اولیه شروع رای گیری انتخابات ریاست جمهوری در شبکه العین امارات نیز بازتاب یافت و این شبکه اماراتی افزود: رای گیری انتخابات ریاست جمهوری در ایران از امروز جمعه در حالی آغاز شد که [آیت الله سید] علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران جزو اولین رای دهندگان این انتخابات بود.

این شبکه اماراتی به نقل از احمد وحیدی وزیر کشور ایران گفت که مردم ایران امروز پس از شهادت [آیت الله سید] ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید که در سقوط بالگرد جان خود را از دست داد برای انتخاب رئیس جمهور جدید آرای خود را به صندوق می اندازند.

العین امارات افزود: اندکی پس از باز شدن شعب اخذ رای، [آیت الله] خامنه ای رای خود را به صندوق انداخت و از ایرانیان خواست که در این انتخابات شرکت کنند و در سخنرانی خود که از تلویزیون ایران بصورت مستقیم پخش شد گفت که روز انتخابات برای ما ایرانیان روز مبارکی است و از مردم عزیزمان می خواهیم که موضوع رای دادن را جدی بگیرند و در آن شرکت کنند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز از تهران با اشاره به شروع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ایران گزارش داد که واجدین شرایط رای دادن در ایران امروز جمعه برای انداختن رای خود جهت انتخاب نهمین رئیس جمهور به پای صندوق های رای می روند.

این خبرگزاری ادامه داد:‌ آیت الله سید علی خامنه ای رهبر انقلاب ایران در ساعات اولیه صبح امروز با حضور در حسینیه امام خمینی تهران، رای خود را به صندوق انداخت و مردم ایران را به شرکت در این انتخابات دعوت کرد.

آناتولی افزود: رئیس جمهور در ایران برای مدت چهار سال انتخاب می شود و حداکثر برای دو دوره متوالی می تواند انتخاب شود و در دور اول، نامزدها برای پیروزی باید ۵۰ درصد + ۱ آرا را به دست آورند.

پایگاه خبری خلیج آنلاین نیز نوشت:‌ درهای مراکز رای گیری در ایران امروز جمعه بر روی واجدین شرایط رای دادن در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران و انتخاب جانشین [آیت الله سید] ابراهیم رئیسی، که در سانحه سقوط بالگرد جان خود را از دست داد، باز شد.

این پایگاه خبری افزود:‌ رای دهندگان، باید رئیس جمهور خود را از میان چهار نامزد باقی مانده در رقابت انتخاباتی که در این ماه از سوی شورای نگهبان قانون اساسی ایران معرفی شده اند، انتخاب کنند.

شبکه فرانس ۲۴ عربی نیز با اشاره به شروع فرآیند رای گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران افزود:‌ این انتخابات افزون بر داخل ایران در ۱۴ کشور برای ایرانیان مقیم خارج از کشور برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار