پاک‌آیین در گفت‌وگو با پانا:

مذاکرات رفع تحریم‌ها باید به‌صورت عزتمندانه دنبال شود

رویکرد تقویت دیپلماسی اقتصادی همچنان باید در دولت چهاردهم وجود داشته باشد

تهران(پانا) - سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها باید به‌صورت عزتمندانه دنبال شود، گفت چنانچه طرف مقابل آمادگی بازگشت به برجام را داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز با یک دیپلماسی فعال تلاش می‌کند که در مسیر رفع تحریم‌ها اقدام صورت گیرد.

کد مطلب: ۱۴۸۲۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
مذاکرات رفع تحریم‌ها باید به‌صورت عزتمندانه دنبال شود

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با پانا درخصوص عملکرد دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی و سیاه‌نمایی برخی نامزدهای انتخاباتی اظهار کرد: «باتوجه به انتخاباتی که در پیش است به‌نظر می‌رسد در حوزه سیاست خارجی چنانچه دولتمردان آینده که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه می‌شوند، برخی رویکردهایی را که در دولت سیزدهم داشتیم و در دولت‌های قبلی نیز کم و بیش وجود داشته است، دنبال شود.»

وی افزود: «به نظر می‌رسد که ما می‌توانیم دستاوردهای خوبی را در سیاست خارجی داشته باشیم. اولین رویکرد، رویکرد تقویت روابط با کشورهای همسایه در چارچوب سیاست همسایگی است. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران ۱۵ همسایه دارد، که بعد از چین بیشترین میزان همسایه است، با احتساب همسایگان دور نیز تقریبا ما ۲۵ کشور همسایه داریم. باید این روند خوبی که برای تقویت روابط آغاز شده است، کماکان ادامه پیدا کند و در دستور کار دولت آینده قرار بگیرد.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران در واقع پل متصل کننده آسیا به اروپا است. ما نیز‌ می‌توانیم از فرصت‌های تجاری و حمل‌ونقل و همچنین انرژی با کشورهای دوست خودمان استفاده کنیم.»

پاک‌آیین بیان کرد: «نکته دوم رویکرد نگاه به شرق است که از رویکرد مثبتی است. باتوجه به خصومت‌هایی که آمریکا و هم‌پیمانان آن در اروپا نسبت به ایران داشتند به‌نظر نمی‌رسد ما در آینده‌ای نزدیک شاهد برطرف شدن این خصومت‌ها باشیم. این رویکرد در دو حوزه جغرافیایی و سیاسی می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد. در حوزه جغرافیایی کشورهایی که در شرق ایران قرار دارند به‌ویژه در شرق آسیا مانند چین، ژاپن و کره جنوبی می‌توان بررسی کرد. در مفهوم سیاسی کشورهایی که در مخالفت با غرب قرار دارند و مخالف یک‌جانبه گرایی غرب هستند که به ریاست آمریکا بر دیگر کشورها تحمیل می‌شود.» 

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد:«نکته سوم که بسیار حائز اهمیت است در خصوص تقویت نفوذ و حضور در غرب آسیا است که امر بسیار مهمی است که باعث قدرتمندتر شدن ایران و کشورهای این حوزه می‌شود که در چارچوب محور مقاومت با تروریسم است. این نوع همکاری کماکان باید ادامه پیدا کند به‌خصوص در مسیر محور مقاومت که باید در دستور کار سیاست خارجی قرار گیرد.»

وی گفت: «تجربه موفق دولت سیزدهم مبنی بر هماهنگی کامل بین میدان و دیپلماسی باید دنبال شود. هم در دستگاه دیپلماسی با نیروهایی که به‌صورت مستشاری در کشورهای غرب آسیا حضور مشروع دارند، چنانچه با یکدیگر کاملا هماهنگ و هدف‌مند کار کنند، توفیقات زیادی حاصل خواهد شد که ما در دولت سیزدهم بخشی از این را شاهد بودیم.»

رویکرد تقویت دیپلماسی اقتصادی همچنان باید در دولت چهاردهم وجود داشته باشد 

پاک‌آیین ادامه داد: «مساله بعدی به موضوع مذاکرات ۴+۱ مربوط می‌شود؛ جمهوری اسلامی ایران این مذاکرات را باید ادامه دهد و ترک نکند البته با هدف رفع تحریم‌ها یعنی باید به‌صورت عزت‌مندانه به دنبال این باشیم که تعهدات خودمان را در قبال اجرای تعهدات طرف مقابل عملیاتی کنیم و در مرحله اول این طرف مقابل یعنی آمریکا است که با خروج از برجام میز مذاکره را ترک کرد و تعهدات خود را انجام نداد. در نتیجه ایران نیز به‌طور طبیعی از انجام تعهدات خود عدول کرد بنابراین چنانچه طرف مقابل این آمادگی را داشته باشد کماکان جمهوری اسلامی ایران باید با یک دیپلماسی فعال تلاش کند که در مسیر رفع تحریم‌ها اقدام کند.»

وی خاطرنشان کرد: «نکته پایانی اینکه به‌نظر می‌رسد تقویت دیپلماسی اقتصادی همچنان باید در دولت چهاردهم وجود داشته باشد و برای یک دیپلماسی فعال بسترسازی کنیم تا بخش‌های خصوصی در بخش‌های مختلف تا اهداف تجاری خود را دنبال کنند و در عین حال از مسیر ارتباط دولت‌ها با دولت‌ها بتوانیم در رابطه با اقتصاد کلان و فروش نفت، گاز و میعانات و احداث خطوط ریلی و جاده‌ای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای دوست فراهم کنیم.»

خبرنگار : پارمیدا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار