هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با پانا:

دورنمای مناسبی در افق همکاری‌های ایران و آژانس وجود ندارد

گروسی نباید با اظهارات شتاب‌زده، خشم عمومی ملت ایران را برانگیزد

تهران(پانا) - کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه دورنمای مناسبی در افق همکاری‌های ایران و آژانس وجود ندارد، گفت مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید با اظهارات شتاب‌زده، خشم عمومی ملت ایران را برانگیزد.

کد مطلب: ۱۴۷۹۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
دورنمای مناسبی در افق همکاری‌های ایران و آژانس وجود ندارد

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به ملاحظات ایران درباره گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام، اظهار کرد: «موضع‌گیری آقای گروسی موضع گیری کاملا تحت فشار آمریکا بود؛ این اظهارات موجب خواهد شد یک فضای غبارآلودی در مناسبات بین ایران و آژانس در حوزه همکاری‌های هسته‌ای ایجاد شود.»

وی افزود: «با توجه به اینکه شورای حکام در آستانه نشست دوره‌ای خود ممکن است تحت فشار آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای صادر کند، به نظر می‌رسد امروز شرایط به گونه‌ای است که ایران در حال تجدیدنظر در همکاری‌های خود با آژانس است. آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ممکن است ایران با استفاده از بند ۳۶ برجام که این حق را به ایران می‌دهد که اگر طرف مقابل یعنی کشورهای 1+5 و آژانس با ایران همکاری نکنند، جمهوری اسلامی ایران نیز سطح همکاری‌های خود را کاهش خواهد داد.»

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: «این احتمال وجود دارد که اگر شورای حکام بخواهد علیه ایران قطعنامه یا بیانیه‌ای صادر کند، ایران همکاری خود را با بازرسان آژانس کاهش دهد یا حتی ممکن است از بازرسان بخواهد که ایران را ترک کنند.»

وی ادامه داد: «اگر این اتفاق رخ دهد، طبیعتا جمهوری اسلامی ایران مجبور خواهد شد مسیر دیگری را طی کند و به سمت افزایش سطح غنی‌سازی حرکت کند.»

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد که اظهارات شتاب‌زده آقای گروسی، خدمتی به همکاری و مناسبات ایران و آژانس نخواهد کرد و آمریکا نیز درصدد تشدید فشار علیه جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین دورنمای مناسبی در افق همکاری‌های ایران و آژانس وجود ندارد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل به شهادت آیت الله رئیسی و وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت: «آقای گروسی باید در این فضا که ایران با یک مساله داخلی روبرو است، سخن بگوید و نباید با این اظهارات خشم عمومی ملت ایران را برانگیزد. این خشم موجب فشار به سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه و در نهایت کاهش تعهدات برجامی خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید حداقل تا تعیین کابینه جدید در ایران از هرگونه اظهار نظر خودداری کند و شورای حکام نیز باید جلسات خود را به بعد از تشکیل کابینه ایران موکول کند.»

هانی‌زاده در خصوص مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا نیز گفت: «طبیعی است که در طول سه ماه گذشته بین ایران و آمریکا در عمان یکسری گفت‌و‌گو شکل گرفت که پس از شهادت آیت الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان این مذاکرات متوقف شد اما ظاهرا با توجه به اینکه مدیریت مذاکرات بر عهده آقای علی باقری کنی بود، قطعا این مذامرات ادhمه خواهد یافت و ممکن است به سرانجام برسد. به گونه‌ای که آمریکا بخواهد fه برجام بازگردد. با توجه به اینکه آقای علی باقری امروز مسئولیت سرپرستی وزارت امور خارجه را برعهده دارد، ممکن است مذاکرات ادامه پیدا کند و این به انتخابات آینده و تشکیل دولت چهاردهم بستگی دارد.»

 

خبرنگار : پارمیدا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار