پزشک متخصص البرزی:
روزهداری تاثیر زیادی بر یادگیری و بازدهی ذهنی دانشآموزان دارد
کرج (پانا) - متخصص تغذیه در استان البرز گفت: با فرا رسیدن ماه رمضان، یکی از سوالات هرساله دانشآموزان این است که «آیا روزهداری باعث اختلال در یادگیری میشود؟» که باید بگویم خیر؛ زیرا روزهداری به عنوان یک عمل عبادی در ماه رمضان، نهتنها جنبه معنوی و اجتماعی دارد بلکه تأثیرات عمیق و گوناگونی بر روی ذهن و فرآیند یادگیری افراد نیز میگذارد.

محمد فلاحتکار در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، یکی از سوالات هر ساله دانشآموزان تاثیر روزه داری بر یادگیری و بازدهی ذهنی است و اینکه آیا روزه گرفتن باعث اختلال در یادگیری و کاهش بازدهی مغز میشود باید بگویم خبر زیرا روزهداری به عنوان یک عمل عبادی در ماه رمضان، نه تنها جنبه معنوی و اجتماعی دارد، بلکه تأثیرات عمیق و گوناگونی بر روی ذهن و فرآیند یادگیری افراد نیز میگذارد.این تأثیرات میتوانند مثبت یا منفی باشند و به عوامل مختلفی از جمله نحوه مدیریت روزهداری، عادات غذایی و برنامهریزی شخصی بستگی دارند.»
وی افزود:« در طول روزهداری، بسیاری از افراد با کاهش مشغلههای روزمره و دوری از غذاهای سنگین، احساس آرامش بیشتری پیدا میکنند. این آرامش میتواند به افزایش تمرکز و وضوح ذهنی کمک کند و شرایط مناسبی برای یادگیری فراهم آورد.»
فلاحتکار اضافه کرد: «روزهداری نیازمند اراده قوی و انضباط است. این تجربه میتواند به تقویت مهارتهای خودکنترلی و انضباط فردی کمک کند که برای یادگیری مؤثر بسیار حیاتی است.افرادی که توانستهاند در برابر وسوسهها مقاومت کنند، معمولاً در دیگر جنبههای زندگی نیز موفقتر هستند.»
این پزشک متخصص بیان کرد:«ماه رمضان معمولا با فعالیتهای معنوی و اجتماعی همراه است. این روحیه مثبت میتواند به افزایش انگیزه و اشتیاق برای یادگیری کمک کند. احساس نزدیکی به خداوند و دیگران، میتواند منجر به افزایش حس رضایت و خوشحالی شود که این امر در فرآیند یادگیری مؤثر است.»
فلاحتکار در پایان گفت: «روزهداری در ماه رمضان میتواند تأثیرات متنوعی بر روی ذهن و فرآیند یادگیری داشته باشد. با مدیریت صحیح تغذیه، خواب و زمان مطالعه، افراد میتوانند از فواید روحانی این ماه بهرهمند شوند و در عین حال عملکرد تحصیلی خود را نیز حفظ کنند. ایجاد تعادل بین عبادت، یادگیری و زندگی روزمره کلید موفقیت در این دوران میباشد.»
ارسال دیدگاه