آموزگار دبستان محمد امین ناحیه سه کرج در گفت‌وگو با پانا:

نقش خانواده و معلمان در تشخیص به‌موقع افت تحصیلی دانش‌آموزان بسیار موثر است

کرج (پانا) - آموزگار دبستان غیردولتی محمد امین ناحیه سه کرج گفت: تشخیص به‌موقع معلمان و خانواده در افت تحصیلی دانش‌آموزان بسیار اهمیت دارد به‌خصوص در مورد عدم علاقه به تمرین و تکرار در منزل که می‌تواند با ارائه تکلیف هدفمند و عملکردی تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

کد مطلب: ۱۵۲۹۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
نقش خانواده و معلمان در تشخیص به‌موقع افت تحصیلی دانش‌آموزان بسیار موثر است

فاطمه اسلامی در خصوص افت تحصیلی در بین دانش‌آموزان در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «افت تحصیلی به‌طور کلی به هرگونه عدم پیشرفت تحصیلی در بین دانش‌آموزان گفته می‌شود. زیرا عواملی از جمله عدم تمرکز دانش‌آموزان، عدم علاقه به تکرار و تمرین مطالب آموخته‌شده در منزل، اختلافات خانوادگی و ضعف در درک مطلب و ضعف حافظه‌ دیداری است که متاسفانه در سال‌های اخیر افزایش یافته است.»

وی افزود: «افت تحصیلی در هر ۲ گروه دختران  و پسران، زیاد مشاهده می‌شود. با توجه به فراگیری این مساله در کلیه پایه‌ها افت تحصیلی وجود دارد اما در پایه‌های چهارم و ششم بیشتر است؛ به دلیل آنکه مباحث جدید با رویکرد جدید در این پایه‌ها ارائه می‌شود. مثلا؛ معلم در پایه چهارم توقع دارد، دانش‌آموز آنچه شفاهی می‌گوید به نوشتار تبدیل کند و دانش‌آموزی که ضعف درک مطلب و حافظه شنیداری دارد دچار مشکل بیشتری است.»

اسلامی با بیان اینکه خانواده نقش به‌سزایی در افت تحصیلی دانش‌آموزان دارد، خاطرنشان کرد: «همان‌طور که اشاره شد یکی از دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان، اختلافات خانوادگی است. خانواده با کنترل شرایط منزل و فراهم کردن محیط امن و آرام برای مطالعه فرزند خود کمک مهمی به این امر خواهد کرد و همچنین همکاری با مدرسه و پیگیری راهبرد‌های داده‌شده می‌تواند به پیشرفت دانش‌آموز کمک کند.»

این آموزگار در پاسخ به اینکه «معلمان و خانواده در افت تحصیلی چگونه می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند؟» گفت: «تشخیص به‌موقع معلمان و اقدام به آن بسیار اهمیت دارد به‌خصوص در مورد عدم علاقه به تمرین و تکرار در منزل که می‌تواند با ارائه تکلیف هدفمند و عملکردی تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. همچنین در مورد درک مطلب ضمن تحقق اهداف دروس، دانش‌آموز را به درک بهتری از مسائل درسی و حتی مسائل روزمره برساند.»

وی در پاسخ به اینکه «آیا عواملی مانند نداشتن مهارت مطالعه و برنامه‌ریزی، سبک زندگی، اختلالات یادگیری، مشکلات خانوادگی و مالی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر دارند؟» بیان کرد: «بله؛ همانطور که اشاره شد، مشکلات خانوادگی که اغلب مالی است، یکی از مسائل مهم در افت تحصیلی دانش‌آموزان به شمار می‌رود که بهتر است تا حد امکان، کودکان در جریان قرار نگیرند. در رابطه با سبک مطالعه، محیط ناآرام منزل هنگام مطالعه و ضعف حافظه شنیداری که در موارد شدید اختلال محسوب می‌شود، مثل اینکه کلماتی که بارها دیده‌شده، دانش‌آموزان در املا آن را غلط می‌نویسند.»

اسلامی با اشاره به راهبردهایی که برای رفع مشکل افت تحصیلی وجود دارد، اظهار کرد: «مدرسه به عنوان واحد آموزشی و تربیتی می‌تواند با هدفمند و کاربردی کردن تکالیف به افزایش میزان انگیزه برای انجام تکالیف و در نتیجه پیشرفت تحصیلی موثر باشد. همچنین مطالعه خارج از کتاب‌های درسی و علاقه‌مند کردن به مطالعات غیردرسی هم به درک مطلب و در نتیجه پیشرفت تحصیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد.»

وی به یکی از روش‌های تدرس خود اشاره کرد و گفت: «یکی از مهمترین روش‌های تدریس بنده در کلاس درس این است که با اضافه کردن یک زنگ کتابخوانی توانستم دانش‌آموزان را هم به مطالعه کتاب علاقه‌مند کنم و هم در زمینه‌ درک مطلب، پیشرفت خوبی به دست آورم که همین مساله باعث شد در درازمدت، پیشرفت تحصیلی خوب و موثری میسر شود.»

خبرنگار : دانش‌آموز: کسری کولیوند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار