مشاور دبیرستان فاطمیه ناحیه یک کرج:
نداشتن هدف و انگیزه در افت تحصیلی موثر است
کرج (پانا) - مشاور دبیرستان فاطمیه ناحیه یک کرج با بیان اینکه نداشتن هدف و انگیزه در افت تحصیلی موثر است، گفت: افت تحصیلی در گذشته به معنای ترک تحصیلی بود ولی اکنون به معنای عملکرد ضعیف دانشآموز نسبت به گذشته خود است.
مریم یوسفینژاد در گفتوگو با پانا بیان کرد: «افت تحصیلی در گذشته به معنای ترک تحصیل بود ولی اکنون به معنای عملکرد ضعیف دانشآموز نسبت به گذشته خود است. یعنی دانشآموزی قبلاً در تحصیل موفق بوده ولی الان با عدم موفقیت مواجه شده است.»
وی افزود: «نداشتن هدف و انگیزه در افت تحصیلی موثر است که این ۲ به دلیل مواردی همچون عدم آموزش صحیح مهارتهای زندگی اتفاق میافتد؛ چرا که اگر دانشآموزان ۱۰ مهارت زندگی را به صورت صحیح آموزش ببینند، میتوانند پیشرفتهای زیادی داشته باشند و زمانی که فرد از خود شناخت پیدا کند و تواناییها و محدودیتهای خود را بیابد میتواند رو به موفقیت حرکت کند.»
یوسفینژاد اظهار کرد: «یکسری عادتها هستند که اگر فرد به آنها پایبند باشد، نمیتواند در تحصیل موفق شود. دانشآموزان در صورتی میتوانند در روند تحصیلی خود موفق باشند که ۵ عامل مهم یادگیری شامل آب، اکسیژن، خواب مناسب، ورزش و تغذیه مفید را بدانند. خواب شبانه، یک عامل بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که کمک میکند تا فرد هر آنچه را در طول روز فرا گرفته را در حافظه دستهبندی کند.»
مشاور دبیرستان دخترانه فاطمیه عنوان کرد: «یکی از عادتهای خوب دانشآموزان که اگر یاد بگیرند موجب پیشرفت تحصیلی آنان میشود این است که درس امروز برای امروز است. یعنی اگر درس را یاد گرفتند همان روز نیز مطالعه کنند، سرعت عمل بالایی خواهد داشت؛ زیرا توضیحات معلم هنوز از یادشان نرفته و در کمترین زمان، بهترین یادگیری را خواهند داشت که حتی میتوانند درس فردا را نیز مرور کنند. کسانی که این عادت مطالعاتی را یاد میگیرند صد درصد موفق میشوند در غیر این صورت باید زمان و انرژی بیشتری برای مطالعه صَرف کنند.»
وی در رابطه با تاثیر هدف و انگیزه در افت تحصیلی هم گفت: «هدف و انگیزه یک دانشآموز در سنین کودکی و اینکه خانواده به تحصیل چگونه نگاه میکند، صورت میگیرد و همچنین جامعه، تحصیل را چگونه برای دانشآموزان معرفی میکند. به عنوان مثال؛ نداشتن پایگاه اقتصادی خوب برای خانوادهای که پدر خانواده، تحصیلات عالی داشته باشد میتواند اهداف دانشآموز را تغییر دهد و او را از تحصیل کردن دور کند.»
یوسفینژاد بیان کرد: «دنیای ما با فضای مجازی، گِره خورده و نمیتوان گفت که رسانه دیجیتال سبب افت تحصیلی میشود. چه بسا برای بسیاری از افراد سبب رشد و بالندگی شده و در سایه همین فناوری و رسانههای دیجیتال چه پیشرفتهایی حاصل شده و چه بسیار دانشآموزانی که در رابطه با درس خود تولید محتوا انجام میدهند یا تحقیقهای علمی که در مدرسه انجام میشود اما گاهی اوقات استفاده نابهجا و نادرست موجب افت تحصیلی میشود. به عنوان مثال؛ دانشآموزان بسیاری هستند که برای رهایی از خشمی که از والدین خود دارند تا ساعاتی از بامداد مشغول وقت گذراندن در فضای مجازی هستند و این طرز استفاده از رسانه موجب افت تحصیلی شدید میشود.»
مشاور دبیرستان دخترانه فاطمه کرج، اهمیت مدرسه در روند تحصیل را بسیار موثر دانست و گفت: «مدرسه خاستگاه تحصیل است. بنابراین نخست باید معلمانی قوی از لحاظ آموزشی در مدرسه باشند که بتوانند دانشآموزانی باانگیزه و هدف برای زندگی و جامعه تربیت کنند.»
وی ادامه داد: «جامعه ما متشکل از خانواده و مدرسه است که خانواده، آموزشهای اولیه را میدهد و مدرسه هم آنها را تکمیل میکند و در نهایت جامعه است که به رشد و بالندگی فرد میرسد.»
یوسفینژاد تصریح کرد: «بهترین روش برای جبران افت تحصیلی، آموزش است؛ چرا که دانشآموزان تا زمانی که مهارتهای زندگی خودشناسی و حل مساله را یاد نگیرند نمیتوان بر موارد دیگر سرمایهگذاری کرد.»
ارسال دیدگاه