معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان البرز:
محتوای کتابهای سوادآموزی باید با نیاز و تجارب بزرگسالان همخوانی داشته باشد
کرج (پانا) - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: محتوای کتابهای سوادآموزی باید با نیاز و تجارب بزرگسالان همخوانی داشته باشد تا یادگیری بهصورت فعال پیش برود.
رویا عسگرپور در دومین جلسه کارگاهی نونگاشت کتاب حساب و زندگی دوره انتقال که با حضور خسروامیرحسینی و محمد مخاطب از دفتر تالیف وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به اهمیت محتوای کتب درسی بزرگسالان عنوان کرد: محتوای کتابهای سوادآموزی باید با نیاز و تجارب بزرگسالان همخوانی داشته باشد؛ به این معنی که اگر بین محتوای آموزشی با تجارب و آموختههای قبلی بزرگسال، ارتباط منطقی وجود داشته باشد، یادگیری بهصورت فعال پیش خواهد رفت.
وی با تاکید بر رعایت شرایط سنی، فرهنگی و اجتماعی، جسمی، روحی و عاطفی در محتوای کتب افزود: با توجه به اینکه بزرگسالان در یادگیری، خودمحور هستند، متن دروس باید بهگونهای نگاشته شود که بین مسئولیتهای اجتماعی فعلی و نیازهای یادگیرنده، رابطه منطقی ایجاد کند. در این صورت یادگیری دارای دوام و ثبات بیشتری خواهد بود.
خسروامیرحسینی از کارشناسان دفتر تالیف وزارت آموزش و پرورش که در این جلسه حضور داشت نیز ضمن اشاره به شناخت مخاطب به عنوان گام اول برای نوشتن گفت: توجه به نکاتی از قبیل پرهیز از حاشیهپردازی و پرداختن به اصل موضوع بهصورت مختصر و مفید، انعطاف در نگاشت متن، توجه به تفاوتهای فردی، توجه به هویت ملی و باورهای مذهبی و استفاده از فناوریهای نوین در متن دروس، تصاویر، فعالیتها و تمرینها ضروری است.
محمد مخاطب نیز در تبیین چهارچوب و ساختار نونگاشت حساب و زندگی به اهمیت مسائلی مانند انتخاب تصاویر انگیزاننده و مرتبط با موضوع درس، نگاشتن متنهای فعال مبتنی بر حقیقت، انسجام بین دروس، تناسب متن با عنوان و... تاکید کرد و توضیحاتی ارائه داد.
ارسال دیدگاه