معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش استان البرز:
طلاق مانند یک جراحی آسیبهایی را به فرد وارد میکند
کرج (پانا) - معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش استان البرز گفت: طلاق مانند یک جراحی است و مطمئنا آسیبهایی را به فرد وارد میکند ولی در عین حال میتواند راهحلی هم باشد.
رامین شیریانپور در گفتوگو با پانا بیان کرد: «طلاق، یکی از آسیبهای اجتماعی بسیار اثرگذار است که بهطور کلی بر جامعه و بهطور خاص بنیان خانواده به عنوان کوچکترین واحد جامعه را مورد هدف قرار میدهد و اثرات بسیار منفی در جامعه دارد که از ۳ جنبه مختلف روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی بر دانشآموز تاثیرگذار است.»
وی افزود: «اضطراب، افسردگی، افت تحصیلی و اقدام به خودکشی از آثار روانشناختی طلاق هستند که معلمان و عوامل مدرسه بیشتر شاهد این اثرات در دانشآموزان هستند. همچنین طبق پژوهشهای انجامشده، مصرف مواد مخدر و روانگردانها در فرزندان طلاق، بیشتر از سایر دانشآموزان است.»
شیریانپور با اشاره به تاثیرات طلاق بر روند تحصیلی دانشآموزان گفت: «افت تحصیلی و در نهایت ترک تحصیل فرزندان طلاق در مدارس بسیار زیاد است و در تمام دنیا تاثیر طلاق بر دانشآموزان را به این شکل نشان میدهند و افت تحصیلی، یک نوع افت عملکرد است که دانشآموز بر اثر استرس و فشارهای روانی دچار بیتمرکزی میشود.»
معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش استان البرز بیان کرد: «پیامبر(ص) فرمودند: «منفورترین چیزهای حلال در پیش خدا طلاق است.» به نوعی میتوانیم اثرات مخرب طلاق را در این حدیث ببینیم که البته اگر والدین بدانند با فرزندان چگونه رفتار کنند، قضیه طلاق را چگونه مطرح کنند، رابطه والدینی با فرزندانشان را حفظ کنند و آموزشهای لازم را ببیند، فرزندان در این صورت آسیب کمتری میبینند.»
وی سن کودک را در آسیبپذیری از طلاق مهم دانست و ادامه داد: «هرچقدر که سن کودک پایینتر باشد به دلیل اینکه مدت طولانیتری مشکلات والدین را تجربه میکند و در این سن نیاز به امنیت بیشتری دارد با اثرات مخربتری مواجه میشود و همچنین تحلیل مسائل از سن ۱۶ سالگی شروع میشود. بنابراین وقتی کودکانی در سنین پایین با طلاق والدین مواجه میشوند به دلیل اینکه قابلیت تحلیل مسائل را ندارند در خیلی از مواقع خود را مقصر این اتفاق میدانند.»
شیریانپور در توصیه به معلمان در رابطه با چگونگی رفتار با فرزندان طلاق، عنوان کرد: «معلمان باید آموزشهای لازم در رابطه با چگونگی رفتار با فرزندان طلاق را ببینند. اولین چیزی که معلمان باید پرهیز کنند این است که به دانشآموز برچسب نزنند و در نزد دوستانشان مشکلات آنها را به طلاق والدین مربوط نکنند، رفتار ترحمآمیز نداشته باشند، بیش از حد به آنها توجه نکنند، ضعفهایشان را نادیده نگیرند ولی در عین حال در نظر بگیرند که جدایی والدین میتواند بر بسیاری از رفتارهای آنان تاثیر داشته باشد و در صورت نیاز آنها را به مشاوران معرفی کنند.»
وی عنوان کرد: «دورهای در قالب طرح «نماد» برای دانشآموزان برگزار میشود که سعی داریم مهارتهای زندگی مانند حل مسئله، مدیریت هیجانات، ارتباط موثر و همسرگزینی ویژه دختران پایه دوازدهم را آموزش دهیم و یکی از مهمترین دروهها همسرگزینی است برای اینکه دانشآموزان با معیارهای صحیح ازدواج آشنا شوند تا امکان منجر شدن به طلاق کمتر شود و در هر مسئلهای، پیشگیری بهتر از درمان است. انشاءالله با برگزاری آموزشها بتوانیم از مسئله طلاق پیشگیری کنیم.»
دانشآموزخبرنگار: ملیکا بهروزی
ارسال دیدگاه