لبخند را جایگزین‌دود، روی صورت قرار دهید تا شادی جای بیماری را بگیرد

کرج (پانا)- صعود کردن همیشه دشوار است و سقوط به راحتی آب خوردن‌ وصعود زیبا، ارزش سختی‌هایش را دارد؛ روز جهانی دخانیات، می‌تواند بهانه خوبی برای ترک سیگار باشد.

کد مطلب: ۱۴۷۸۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
لبخند را جایگزین‌دود، روی صورت قرار دهید تا شادی جای بیماری را بگیرد

دخانیات، مــاده یــا فرآورده‌ای است کــه تمــام یــا بخشی از مــاده خــام تشکیل‌دهنده آن، گیاه توتون یــا تنباکــو یــا مشتقات آن است؛ ماده مؤثر درگیاه تنباکو، نیکوتین اسـت کـه مصرف آن می‌تواند باعث ایجاد وابستگی شــود اگرچه برخی تصور می‌کنند عوارض مصرف قلیان از سیگار کمتر است اما در واقع عوارض قلیان نیز همچون عوارض سیگار است.

تحقیقات به دست آمده توسط سازمان بهداشت جهانی‌حاکی از این است که در هر 8 ثانیه یک نفر به علت استعمال دخانیات فوت می‌کند و 70% افراد سیگاری در سنین نوجوانی به سیگار روی آورده‌اند و دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کرده‌اند و به مدت 20 سال ادامه داده باشند، نسبت به افرادی که اصلا سیگار نکشیده‌اند 20 الی 25 سال زودتر می‌میرند.

دخانیات عوارض بسیاری دارد و این عوارض تنها به بیماری‌های قلبی و عروقی و مشکلات ریوی محدود نمی‌شود بلکه تحقیقات جدید نشان داده‌اند که طیف وسیعی از بیماری‌ها تحت کشیدن سیگار می‌توانند بروز پیدا کنند.

یکی از عوارض دخانیات برروی مغز و اعصاب‌ است . تأثیر سیگار بر مغز و قرار گرفتن مداوم در معرض نیکوتین سبب می‌شود قسمت‌هایی از مغز که مرتبط با یادگیری، استرس و خودکنترلی است مختل شود . این اختلال زمینه بیشتری را برای اعتیاد فراهم می‌کند همچنین محققان دریافتند که دخانیات باعث کوچک شدن مغز و پیری زود رس نیز می شود.احساس لذت حاصل از مصرف نیکوتین دوام زیادی ندارد در نتیجه افراد را به سمت مصرف بعدی و بیشتر سوق می‌دهد.

به طور کلی خطرناک‌ترین عوارض سیگار شامل بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی ، عروقی، ناباروری، ضعف سیستم ایمنی، تشدید عوارض دیابت، مخرب برای پوست و مو، افزایش ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها،مشکلات دهان و دندان ،پوکی استخوان، مشکلات شنوایی، مشکلات بینایی، اختلالات روحی و روانی، اختلالات گوارشی، بیماری‌های کبدی، بیماری‌های کلیوی، تاثیر منفی بر عضلات و عضله‌سازی است.

دخانیات نیز همانند سایر بیماری‌ها قابل درمان است که یکی از راهکارهای آن این است که سیگارها را نصفه بکشید و مصرف سایر مواد دخانی را کاهش دهید و یا اینکه هر روز روشن کردن اولین سیگار یا مصرف سایر مواد دخانی آن روز را به تاخیر بیندازید.

بنابراین هر ساله به مناسبت گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ سی ویکم ماه می مصادف با یازدهم خرداد ماه، اقدامات هماهنگ و گسترده‌ای در سراسر جهان برای آگاهی‌افکار عمومی در خصوص مضرات استعمال دخانیات، ترفندهای صنایع دخانی و اهمیت ترک دخانیات انجام می‌شود و حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی شعاری است که از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است.

خبرنگار ؛ آیلار فیضی

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار