علی وحیدنژاد*

فرصت‌های اقتصادی تکنو‌لوژی جوهرزدایی در صنایع سلولزی

صرفه‌جویی ارزی از پیامد‌ها و مزیت‌های مثبت بازیافت کاغذ و جوهرزدایی است. در واقع به منظور تولید محصولات کاغذی، کارخانه‌های مختلف هزینه‌های ارزی بسیار زیادی را صرف واردات می‌کنند. این در شرایطی است که می‌توان با تکیه بر فرآیند بازیافت تا حد زیادی از خروج بیش از حد ارز از کشور جلوگیری کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۱۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
فرصت‌های اقتصادی تکنو‌لوژی جوهرزدایی در صنایع سلولزی

با  جوهرزدایی کاغذهای باطله و وارد کردن آن ها به چرخه تولید مواد اولیه محصولات کاغذی، خسارات زیست محیطی کاهش و بهره‌وری صنایع سلولوزی به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش؛ ‌ زمین در معرض تخریب قرار دارد. ما باید با همکاری هم، اقداماتی را در زمینه‌ی حفظ محیط زیست برای خود و نسل‌های آینده انجام دهیم. در این راستا حفظ و گسترش پوشش سبز زمین امری حیاتی است.

درختان،  بزرگترین گیاهان موجود بر روی زمین هستند و به عنوان یک نوع بافر زیست محیطی برای اکوسیستم عمل می‌کنند. آن‌ها به بهبود شرایط اقلیمی مانند گرما، سرما، باد و ایجاد یک محیطی که انسان‌ها، پستانداران، حشرات، پرندگان و غیره بتوانند در آن راحت زندگی کنند، کمک می‌کنند. درختان مکمل حیوانات در محیط زیست جهان می‌باشند. بنابراین، قطع درختان باعث بروز خطراتی برای سلامت و رفاه انسان‌ها می‌شود.

اما یکی از دلایل قطع درختان، تولید کاغذ است. کاغذ، اهمیت زیادی در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع دارد و به همین دلیل در دنیا توجه ویژه‌ای به فرایند کاغذسازی وجود دارد. در این خصوص، آماده‌سازی و تأمین مواد اولیه کاغذ که عمدتاً از چوب و بافت‌های گیاهی تولید می‌شود، جزو موارد مهم در توسعه فرایندهای کاغذسازی است. به دلیل نگرانی‌های عمده‌ای که درخصوص از بین رفتن درختان و منابع طبیعی و آسیب دیدن محیط زیست به وجود آمده، استفاده از تکنولوژی جوهرزدایی از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

تکنولوژی جوهرزدایی توسعه شگرفی یافته و تاکنون مقادیر زیادی از کاغذهای ضایعاتی بازیافت شده‌اند. این موضوع، به ویژه در صنعت تولید تیشو و صنایع سلولزی، در صورت اعمال مدیریت صحیح و بهره‌برداری مناسب از منابع داخلی می‌تواند فرصت‌های اقتصادی و زیست محیطی قابل توجهی محسوب شده و بازارهای جدیدی را برای این صنایع راهبردی فراهم کند‌.

صرفه‌جویی ارزی نیز از دیگر پیامد‌ها و مزیت‌های مثبت بازیافت کاغذ و جوهرزدایی است. در واقع به منظور تولید محصولات کاغذی،  کارخانه‌های مختلف هزینه‌های ارزی بسیار زیادی را صرف واردات  می‌کنند. این در شرایطی است که می‌توان با تکیه بر فرآیند بازیافت تا حد زیادی از خروج بیش از حد ارز از کشور جلوگیری کرد.

همچنین به واسطه بازیافت کاغذ و جوهرزدایی، طبیعتاً کارخانه‌های بیشتری به این منظور افتتاح خواهد شد و در این راستا اشتغال زایی صورت می‌گیرد. در حال حاضر بحث اشتغال زایی از مهمترین دغدغه‌های کشور است که با استفاده از جوهرزدایی و به نوعی بازیافت کاغذ، می‌توانیم به نوعی این مشکلات را کاهش دهیم.

گفتنی است؛ جوهر­زدایی به عنوان یک گام تکمیلی در فرآیند بازیافت کاغذ به شمار می­ رود، زیرا منجر به تولید الیافی با ویژگی­ های مناسب برای استفاده مجدّد در ساخت کاغذ می­ شود در عین حال؛ الیاف دست دوم به دست آمده از فرآیند جوهر­زدایی ، قابلیت استفاده در تولید کاغذهای مرغوب­ تر را دارند و توسعه و بهبود روش ­های جوهر­زدایی به خصوص شناورسازی یکی از عوامل مهم افزایش مصرف کاغذهای بازیافتی در سطح دنیا است.

*کارشناس اقتصادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار