گزارش پانا از آخرین وضعیت مراکز اسقاط خودروهای فرسوده:
برزمین ماندن طرح خروج خودروهای فرسوده آلودگی هوا در کلانشهرها را تشدید کرده است
مراکز اسقاط خودرو تنها با ۵ درصد ظرفیت درحال فعالیت هستند
تهران (پانا) - آلودگی هوای کلانشهرها اکنون به معضلی برای مردم و مدیران شهری بدل شده است و طرحهایی مانند طرح خروج خودروهای فرسوده نیز که میتوانست در کاهش آلودگی موثر باشد به دلیل ممنوعیت واردات خودورهای خارجی و توقف ثبت سفارش و بی میلی خودروسازان داخلی بر زمین مانده است و آنگونه که مدیران مراکز اسقاط میگویند این مراکز تنها با ۵ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند.
سید یدالله مرتضوی، عضو هیئت مدیره انجمن مراکز اسقاط خودرو در نشست خبری گفت: «فلسفه وجودی مراکز اسقاط از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بوده است تا خودروسازان در کنار این مراکز بتوانند از تلفات و خسارات بیشتر آلودگی هوا جلوگیری کنند.»
چه خودروهایی فرسوده محسوب میشوند؟
مرتضوی با بیان اینکه طرح خروج خودروهای فرسوده در همه کشورهای دنیا اجرا میشوند گفت: «عمر فرسودگی در برخی از کشورها پنج سال است اما در ایران خودروهایی که بیست سال سن دارند فرسوده محسوب میشوند، البته این تلاش در حال انجام است که عمر خودروهای فرسوده کاهش یابد.»
در ادامه داوود کریمی، نائب رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو گفت: «در سال ۸۴ این نیاز در کشور احساس شد که طرح خروج خودروهای فرسوده در دستور کار قرار گیرد، در آن زمان یک میلیون و دویست هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود داشت. در دولت نهم و در سال ۱۳۸۵ قانونی در کشور مصوب شد تا بر مبنای آن طرح خروج خودروهای فرسوده کلید بخورد و الصاقیههایی نیز پس از آن به آن متصل شد که واردکنندگان در کنار مراکز اسقاط به طرح خروج خودروهای فرسوده کمک کند.»
وی ادامه داد: «ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت بهعنوان دستگاه ناظر بر روند اجرای طرح و مراکز اسقاط بهعنوان مجری و تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت بهعنوان مسئول در اجرای این طرح تعیین شدند و فرآیند اسقاط تحتنظر مراکز پلیس راهور کلید خورد.»
نائب رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو اظهار کرد: «فراز و نشیبهای قانون در طول ده سال موجب شد تا این قانون در اجرا موفق نباشد و این موضوع در کنار افزایش خودروها موجب شده است تا کلانشهرها تبدیل به آتشفشانی فعال بهلحاظ تردد خودروهای فرسوده بدل شود و این موضوع در روزهای سرد سال و با پدیده وارونگی هوا به معضلی بزرگ برای مردم و مدیران شهری بدل میشود.»
کریمی خاطرنشان کرد: «تولید آلایندهها بهصورت شبانهروز در حال انجام است و در طول روزهای دیگر سال نیز این آلودگی از شهرهای بزرگ به شهرهای مجاور و روستاهای اطراف هدایت میشود که میتواند بر روی محصولات زراعی و باغی تأثیر بگذارد، بنابراین موضوع آلودگی ناشی از خودروها پدیدهای فصلی نیست و بحرانی است که باید در طول روزهای سال برای آن تدابیری اندیشیده بشود.»
وی با بیان اینکه براساس اعلام سازمان محیط زیست از ۵۲درصد آلایندههای شهرها که موجب بروز بیماریها میشوند ۲۰درصد مربوط به خودروهای سنگین است گفت: «از میزان آلایندههای شهری ۳۲درصد مربوط به خودروهای سبک و موتورسیکلتها است، ضمن آنکه از سال گذشته بهدلیل محدودیتهای مالی مشکلاتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بهوجود آمده است.»
کریمی خاطرنشان کرد: «اجرای طرحهای ملی باید توسط دولت و مجریان و با حمایت از یکدیگر اجرایی شود. اجرای طرح خودروهای فرسوده برای دولت بار مالی ندارد و تنها باید زیرساختهای قانونی و ضمانتهای اجرایی تضمینکننده اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده از کشور شود.»
به ازای هر خودروی خارجی ۴ دستگاه خودروی فرسوده باید اسقاط شود
نائب رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو با بیان اینکه برای اسقاط خودروهای فرسوده از محل تولیدات داخلی نیز تعداد ۱۰ خودرو در نظر گرفته شده بود گفت: «برابر قانون گواهی اسقاط خودرو ۲.۵ میلیون تومان است اما این رقم دارندگان این خودروها را ترغیب نمیکند تا خودروی خود را به این مراکز تحویل دهند چون قیمت فروش آن در بازار ارقامی بالاتر است.»
مراکز اسقاط خودرو چه وضعیتی دارند؟
کریمی گفت: «در سال ۱۳۹۲ مراکز اسقاط با صد مرکز کار خود را آغاز کردند اما تعداد این مراکز بدون توجه به ظرفیت ایجاد آنها افزایش یافته است.»
نائب رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو عنوان کرد: «توقف واردات خودرو بهدلیل محدودیتهای ارزی و جلوگیری از ثبتسفارش خودروهای وارداتی در کنار بیمیلی خودروسازان داخلی به اجرای این طرح از مهمترین دلایل عدم توفیق طرح اجرای خروج خودروهای فرسوده در سالهای اخیر بوده است.»
۱۵ هزار کارگر مراکز اسقاط بیکار شدند
کریمی عنوان کرد: «مراکز اسقاط با چهار هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری اشخاص مختلف در کشور آغاز بهکار کرد، اما مشکلات متعدد موجب شده است تا این مراکز اکنون تنها از ۵درصد ظرفیت خود استفاده کنند که موجب افت سرمایه و ورشکستگی شده است.»
وی با بیان اینکه براساس قانون خودروساز داخلی مکلف است ۲۵درصد از ظرفیت تولید خود را به خروج خودروی فرسوده اختصاص دهد گفت: «ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت بهعنوان متولی، وزارت راه، وزارت صمت و محیطزیست مکلف هستند بر اجرایی شدن این قانون نظارت لازم را داشته باشند.»
کریمی ادامه داد: «به ازای تولید هر چهار خودروی داخلی باید یک خودروی فرسوده از رده خارج شود، در خودروهای وارداتی نیز به ازای حجم موتور یک تا هشت خودرو باید اسقاط شود اما اکنون واردات خودرو صفر شده است.»
نائب رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو با تأکید بر ضرورت جلوگیری است خسارتهای ناشی از آلودگی هوا گفت: «مطابق با اعلام سازمان محیطزیست شهر تهران ۶/۲ میلیارد دلار طی ده ماه اخیر ناشی از آلودگی هوای شهر خسارت وارد شده است که این میزان در سطح کشور ۷/۵ میلیارد دلار برآورد میشود.»
وی تصریح کرد: «اگر خودروسازان از سالی یک میلیون و دویست هزار دستگاه خودرویی که تولید میکنند ۳۰درصد را به طرح خروج خودروهای فرسوده اختصاص داده بودند اکنون سه میلیون و سیصد هزار خودرو در اجرای این طرح جایگزین شده بود.»
چه میزان خودرو فرسوده در کشور داریم؟
وی میزان خودروهای فرسوده کشور را دو میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: «سهم ۵۲درصدی آلودگی هوا ناشی از آلایندههای متحرک ۳۸۴هزار میلیارد تومان است.»
در ادامه وحید خاقانی، عضو هیأت مدیره انجمن مراکز اسقاط گفت: «درخواست ما از دولت این است که کمیسیون امور زیربنایی دولت با موضوع خروج خودروهای فرسوده تشکیل جلسه دهند که البته نیازمند حمایت مستقیم وزارت راه است و اگر دولت بخواهد هر طرح ضربتی را در این زمینه اجرایی کند مراکز اسقاط این آمادگی را دارند تا در سه شیفت کاری به مردم خدمات ارائه دهند.»
چه میزان خودروی فرسوده تاکنون از رده خارج شده است؟
وی میزان خروج خودروهای فرسوده را از سال ۸۴ بهعنوان سال سال مبدأ طرح خروج خودروهای فرسوده ۲ میلیون خودرو اعلام کرد و افزود: «با احتساب موتورسیکلت حدود ۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که با روند کنونی تا سال ۱۴۰۴ این تعداد به ۸ میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت.»
خاقانی عنوان کرد: «براساس مصوبه سال ۸۸ خودروسازان داخلی مکلف بودند ۳۰درصد تولیداتشان را به خروج خودروی فرسوده اختصاص دهند که این طرح نه اجرایی شده و نه لغو شده است.»
ارسال دیدگاه