بررسی چالشهای پیش روی صادرات فرش ایران در نشست هم اندیشی با تجار
تهران (پانا) - موانع ، مشکلها و چالشهای تولید و صادرات فرش دستبافت کشور در نشست هم اندیشی با تجار و بازرگانان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
فرشته دستپاک، رئیس مرکز ملی فرش در نشست هم اندیشی تجارت فرش دستباف ایرانی در کشورهای خارجی که در دومین روز برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه فرشدستباف برگزار شد اظهار کرد: دولت وظیفه دارد تمام آنچه را که بخش خصوصی و تجار برای صادرات فرش نیاز دارند مهیا کند به همین دلیل شناسایی و رصد موضوعهای مرتبط با تولید و صادرات فرش کمک مؤثری به یافتن راهکارها خواهد داشت.
وی افزود: از تعدادی گره و پرز و با وسایل بسیار معمولی نقشهای زیبا و بیبدیلی در فرشدستباف رقم میخورد که شناسنامه دوم مردم ایران و پرچم معنوی کشور است.
وی افزود: وقتی کودک از مادر متولد میشود بر روی فرش دستباف بازی میکند و بزرگ میشود و آنقدر فرشدستباف با زندگی ما عجین شده است که گاهی ارزش، هنر و جایگاه فرش را از یاد بردهایم.
دستپاک تصریح کرد: گذشته غنی و ارزشمند ایران در فرش دستباف که هزاران سال از تولید آن گذشته است، با حضور زنان غنیتر شده است و زنان با بافت فرش به غنا و رونق این صنعت کمک کردهاند.
دستپاک تصریح کرد: طرحها و نقوش فرش ایرانی برگرفته از دل نوشتهها و افکار و احساسی است که طراحان فرش آن را خلق کردهاند.
در ادامه این نشست تجار و بازرگانان مطرح ایران در بازارهای خارجی به بیان نقطهنظرها و مشکلهای خود در بحث بازاریابی و افزایش سهم ایران در تجارت فرش پرداختند.
طاهر صباحی تاجر ایرانی فرش در بازار ایتالیا و مؤلف چندین کتاب در زمینه فرش گفت: بازار تنها دانشگاهی است که به تجار دکترا نمیدهد اما تجاربی که افراد از کسب و کار و تجارت به دست میآورند، میتواند ارائهدهنده راهکارهایی باشد که همانند علم به توسعه و پیشرفت صنعت کمک میکند.
وی با اشاره به رکود بازار فرش دستباف در جهان گفت: امروز فرش دستباف مانند گذشته خریدار جهانی ندارد و دوران رونق فرش دستباف به پایان رسیده است.
این تاجر برجسته فرش افزود: یکی از سادهترین هنرها قالیبافی است و کشورهای ضعیف اقتصادی مانند افغانستان ،هند و پاکستان برای ایجاد شغل به دنبال توسعه تولید فرش دستباف رفتهاند.
تولید انبوه به زیان صنعت فرش است
وی افزود: نباید با تولید انبوه فرش و تلنبار کردن آن در انبارها ناچار شویم به دنبال مشتری قیمت فرش را کاهش دهیم تا مشتری به دست آید. بلکه باید بر کیفیت بهجای کمیت در تولید فرش تمرکز کنیم.
صباحی تصریح کرد: رقبای بسیاری در جهان داریم که فرش ایرانی را کپی میکنند و قانونی برای حمایت از نقوش و نقشههای فرش ایرانی وجود ندارد.
در ادامه حاجب تاجر فرش در کرواسی با اشاه به نبود رایزنان اقتصادی در برخی از کشورها اظهار کرد: از ۱۴ سال پیش تا کنون هیچ رایزن اقتصادی در کرواسی به دنبال توسعه صادرات فرش نبوده است .
وی افزود: بسیاری از برندهای تولید فرش ماشینی از جمله کیکا نقشههای فرش نائین ایران را تولید میکنند و آن را باقیمت ۲۰۰ یورو ارائه میدهند در حالی که همان نقشه در فرش دستباف ۲۰۰۰ یورو قیمتگذاری میشود و پاسخ این است چرا این اجازه داده شده است که تولیدکنندگان فرش ماشینی داخلی و خارجی از نقشههای فرش دستباف استفاده کنند.
کپیبرداری از نقشه فرشهای دستباف ممنوع شود
حاجب عنوان کرد: باید تولیدکنندگان فرش ماشینی داخلی و خارجی را از سوء استفاده از نقشههای فرشدستباف محروم کرد و همانطور که اپل از سامسونگ به دلیل شباهتهای اپلکیشنها شکایت میکند رایزنهای اقتصادی نیز باید تدابیر لازم را برای حذر دادن تولیدکنندگان فرش ماشینی از کپی نقشههای ایران اتخاذ کنند.
در ادامه احمدی تاجر فرشدستباف ایرانی در هامبورگ با اشاره به آماری که وزیر صنعت در آئین افتتاحیه فرشدستباف در مورد رشد صادرات ارائه دادهاند گفت: آمارها باید مبتنی بر واقعیتهای اقتصادی باشد.
جواد نوروز تاجر فرش ایرانی در هامبورگ آلمان نیز عنوان کرد: در گذشته در شهر تبریز به دلیل کوچکی کفشها پاها زخم میشد فردی مردم را در میدان شهر جمع کرد و اعلام کرد چاره پای زخمها کفش گشاد است. امروز نیز اعلام میکنیم که چاره فرش ایران تجارت آزاد است .
وی ادامه داد: مشکلهای فرش ایران چه در تولید و چه در تجارت قوانین دست و پا گیر و بروکراسی بیربط و بسته است.
وی افزود: بازار ترمیم و شستشوی فرش ظرفیتی مهم در صنعت فرش است و ترکیه سالانه ۲۵۰ میلیون دلار از این شیوه درآمد کسب میکند این در حالی است که میزان صادرات فرشدستباف ایران ۴۵۰ میلیون دلار در سال است.
نوروز تأکید کرد: چاره فرش ایران حذف تحریمهای داخلی است افراد دلسوز و عاشق فرش در میان تجار فرش وجود دارند که اگر اجازه داده شود خودشان میتوانند بازار فرش ایران را احیا کنند.
علی عبدالله نژاد تاجر فرش ایران در امریکا نیز عنوان کرد: تبلیغات فرش ایرانی در بازارهای جهانی ضعیف است و در حالی که دولت میدانست تحریمها در حال انجام است برگزاری نمایشگاه را به زمان زودتری موکول نکرد و این نمایشگاه در حالی برگزار میشود که ۱۰ روز از آغاز تحریمها گذشته است.
عباس عظیمی تاجر دیگر فرش در بازار ژاپن با اشاره به ضعف تبلیغات گفت: در حالی که کوکاکولا را بچه چند ساله تا افراد مسن میشناسند اما هنوز هم تبلیغات آن بهصورت دامنه دار در حال انجام است و این نشان دهنده اهمیت تبلیغ در ماندگاری محصول در ذهن مشتری است.
ارسال دیدگاه