وزیر نیرو :‌ سهم هیچ استانی از رود ارس تغییر نکرده است

تهران (پانا) - وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سهم هیچ استانی از رود ارس تغییر نکرده است، می‌گوید تلاش می‌‌شود پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

کد مطلب: ۸۳۶۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر نیرو :‌ سهم هیچ استانی از رود ارس تغییر نکرده است

به‌گزارش وزارت نیرو، وزیر نیرو به همراه معاون آب و آبفای وزارت نیرو و مدیرعامل شرکت منابع آب ایران امروز بیست و یکم تیرماه 97 وارد استان اردبیل شد.
رضا اردکانیان به منظور بازدید از پروژه‌های صنعت آب و برق استان اردبیل بازدید خود را از محل سیفون دره رود که ابتدای پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خدا آفرین است را هم‌اکنون آغاز کرد.
وزیر نیرو در بدو بازدید خود از پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خدا آفرین گفت: درست است که در اکثر مناطق کشور با کمبود آب مواجه هستیم، ولی منطقی نیست که در کنار رود ارس باشیم و حرف از بحران آب بزنیم.
اردکانیان رود ارس را نعمت بزرگی برای کشور عنوان کرد و گفت: وجود رود ارس هم برای استان‌های شمالی کشور و هم برای کل کشور یک نعمت بزرگ است و در کنار این رود بودن و حرف از بحران آب زدن قابل قبول نیست.
وی به تبادل انرژی با کشور مجاور آذربایجان اشاره نمود و تصریح کرد: ما با کشور همسایه خود یعنی آذربایجان در زمینه برق و انرژی همکاری‌های خوبی داریم و در زمان نیاز دو طرف سعی در رفع کمبودهای همدیگر دارند.
اردکانیان همچنین با اشاره به اجرای پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، روند پیشرفت این پروژه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: سعی داریم این پروژه در زمان مقرر به بهره برداری برسد.
وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره کاهش حقابه استان اردبیل از رود ارس اظهار داشت: سهم هیچ استانی از رود ارس تغییر و یا کاهش نیافته و در صورت کاهش آب رود ارس، سهم همه استان‌های ذی‌نفع به نسبت مساوی کاهش خواهد داشت.
وی همچنین کاهش بارندگی ها و تغییر اقلیم را از دلایل کمبود آب در کشور عنوان کرد و افزود: با همین دلایلی که ذکر شد روان‌آب‌ها کاهش یافته است و باعث کمبود آب در بیشتر مناطق کشور هستیم.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز درباره شبکه خداآفرین گفت: طول این شبکه بالغ بر 144 کیلومتر است که 52 کیلومتر آن در خاک استان آذربایجان شرقی قرار دارد و 92 کیلومتر آن در خاک استان اردبیل قرار گرفته است و بالغ بر 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
اصغر سلیمان‌زاده افزود: وسعت اراضی طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین در استان اردبیل حدود 62 هزار هکتار است و این طرح به 4 ناحیه عمرانی تقسیم‌بندی شده و قرار است در اولویت اول 36 هزار و 700 هکتار در سال 97 به بهره‌برداری برسد.
وی اظهار کرد: کل 92 کیلومتر کانال اصلی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در محدوده استان اردبیل در حال اجرا است که با برنامه‌ریزی به عمل آمده عملیات اجرایی مربوط به خاکبرداری، خاکریزی و کانال‌کنی مسیر کانال اتمام یافته است و کانال اصلی با 85 درصد پیشرفت در حال اجرا است، و تا به حال 82 کیلومتر آن لاینینگ و آماده بهره‌برداری بوده و 10 کیلومتر بعدی در حال اجراست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار